شناسهٔ خبر: 9652 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش خبری از افتتاحيه نخستين سمينار آموزشی شهرهای هوشمند؛

حناچی: داشتن شهرهای هوشمند از الزامات دنيای مدرن است/ جهانگرد: مجهز شدن به سلاح تكنولوژی شاه كليد تحول در ايران است

سمینار برنامه ریزی و طراحی شهرهای هوشمند معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در سمینار «برنامه‌ریزی و طراحی شهرهای هوشمند آتی با فناوری و اطلاعات مكانی» گفت: نگرش استراتژیك و عزم جدی برای تحقق شهرهای هوشمند كه توسط دستگاه حاكمیتی اعمال می‌شود می‌تواند در عالی‌ترین سطوح تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی در نخستین سمینار آموزشی برنامه‌ریزی و طراحی شهرهای هوشمند آتی با فناوری و اطلاعات مكانی که صبح امروز سه‌شنبه ۳۰ تیرماه با حضور نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، علیرضا آزموده اردلان رئیس سازمان نقشه برداری و برخی از استادان دانشگاه ملبورن استرالیا به ریاست عباس رجبی‌فرد در تالار الغدیر وزارت راه و شهرسازی برگزار شد بر اهمیت طراحی شهرهای هوشمند و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات تاکید شد.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی در افتتاحیه این سمینار اظهار كرد: داشتن شهرهای هوشمند از الزامات دنیای مدرن است و نگرش استراتژیك و عزم جدی نسبت به این موضوع كه توسط دستگاه حاكمیتی اعمال می‌شود می‌تواند در عالی‌ترین سطوح تاثیرگذار باشد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی افزود: فراهم كردن زیرساخت‌های ارتباطی، عزم دولت در توسعه زیرساخت‌ها و تربیت نیروی انسانی متخصص و معتقد می‌تواند به داشتن شهری هوشمند یاری برساند. همچنین در این طرح حفاظت از حریم شهروندان شهرهای هوشمند و كمك آنها به مشاركت در تامین داده‌ها، اطمینان از كیفیت داده‌ها، به روز بودن، ارایه اطلاعات داوطلبانه و استقرار سیستم كه توسط فعالیت مشاوران تامین می‌شود می‌تواند در دستیابی به توسعه نقش عمده‌ای ایفا كند.

حناچی در ادامه گفت: برای نظام مدیریت شهری استفاده از فناوری اطلاعات و داشتن شهری هوشمند از موضوعات مهمی است كه می‌تواند به ارایه خدمات بهتر به شهروندان منجر شود. همچنین برای دولت این امكان را فراهم می‌آورد تا با شفافیت در اطلاعات از رانت‌های اطلاعات جلوگیری كرده و حریم خصوصی شهروندان را محافظت كند.

وی در پایان گفت: تلاش داریم بتوانیم با افزایش تجربیات در توسعه زیرساخت‌ها، با آموزش‌های لازم را در این‌باره در مقیاس ملی ارایه راهكار دهیم.

بهره‌مندی و مجهز شدن به سلاح تكنولوژی؛ شاه كلید تحول در ایران 

مهندس نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در افتتاحیه سمینار آموزشی برنامه‌ریزی و طراحی شهرهای هوشمند آتی با فناوری و اطلاعات مكانی سه بعدی گفت: بسترسازی مدیریت هوشمند برای توسعه پایدار شهری ضرورت دارد و در سطح بین المللی تمامی كشورهای دنیا به سمت توسعه پایدار شهری قدم برداشته‌اند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: تمامی برنامه‌های توسعه باید سه اصل امنیت، فرهنگ و اقتصاد را مدنظر قرار دهند و در عین حال در دو دهه اخیر به این سه اصل، اصول دیگری همچون توجه به محیط زیست، فناوری و سرمایه انسانی نیز به عنوان سرمایه اجتماعی افزوده شده كه تمامی كشورها در توسعه آن را ملاك عمل قرار می‌دهند.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: پایه تمامی تحولات در دو دهه اخیر فناوری اطلاعات بوده كه با دستورات رهبری و در برنامه توسعه پنجم دستیابی به آن مکلف شده‌ایم. در عین حال شاه كلید تحول در ایران بهره‌مندی و مجهز شدن به سلاح تكنولوژی است و در این زمینه نیازمند جمع‌آوری اطلاعات، ذخیره، تحلیل و استنتاج هستیم تا در برنامه‌ریزی توسعه پایدار به موفقیت نائل شویم.

جهانگرد تاكید كرد: برای توسعه پایدار به شهرهایی هوشمند و استفاده از فناوری اطلاعات نیاز داریم تا ارزش افزوده را بالا برده و اشتغال را به انواع اشتغال تكنولوژیك تبدیل كنیم و انتظار داریم تا زیرساخت‌های ارتباطی را در لایه‌های مختلف ارتقا دهیم.

وی اظهار كرد: انتظار داریم وزیر كشور در برنامه‌ریزی‌های جدید این گروه را همراهی كند تا بتوانیم مواردی را كه در این رابطه توسط مقام معظم رهبری و در ۴۰ بند عنوان شده در گروی فناوری اطلاعات محقق كنیم.

 

دكتر علیرضا آزموده اردلان رئیس سازمان نقشه‌برداری كشور نیز در نخستین روز این سمینار به ضرورت داشتن شهر هوشمند و همكاری و تعامل سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف اشاره كرد و گفت: بهینه‌سازی شهرها با طراحی شهرهای هوشمند نیازمند همكاری مردم، دولت و متخصصان است و در صورت ایجاد این ارتباط چند سویه می‌توان به داشتن شهری كه در آن همه چیز به روز و شفاف است امیدوار بود. /

برچسب‌ها:

نظر شما