شناسهٔ خبر: 96585 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس:

قانون جهش تولید مسکن در دولت سیزدهم عملیاتی می‌شود/ساماندهی بازار مسکن و اجاره با برنامه‌های رستم قاسمی

صدیف بدری نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس برنامه ارایه شده توسط رستم قاسمی، پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی، نوسازی ناوگان هوایی، ناوگان حمل و نقل زمینی،تولید مسکن به انجام می‌رسد.

صدیف بدری نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، در خصوص انتخاب رستم قاسمی به عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم و نظر نمایندگان مجلس در خصوص برنامه‌های ارایه شده توسط وی در حوزه راه و مسکن، با اشاره به اینکه رستم قاسمی فرد متخصصی در حوزه عمران بوده و تجربیات ارزشمندی در این خصوص دارد، اعلام کرد: وی یک مدیر توانمند در حوزه‌های زیربنایی کشور است و در قرارگاه خاتم‌الانبیاء و وزارت نفت تجربه‌های موفقی از خود به جای گذاشت که این تجربیات به ویژه در استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی مشهود است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تجربیات قاسمی را در حوزه مسکن نیز قابل‌تامل عنوان کرد و افزود: برنامه‌های آقای قاسمی در خصوص مسکن در کمیسیون عمران مورد تایید نمایندگان این کمیسیون قرار گرفت و نمایندگان در مجموع به برنامه‌های وی نظر مثبت دادند.

بدری ادامه داد: با توجه به برنامه های ارایه شده توسط قاسمی می‌توان انتظار داشت پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی نوسازی ناوگان هوایی و ناوگان حمل و نقل زمینی،تولید مسکن به انجام برسد. همچنین،کمیسیون عمران مجلس  اعلام آمادگی کرده است تا در تمامی زمینه‌های حوزه های راه و شهرسازی همراه وزارت راه و شهرسازی باشد.

وی درخصوص بخش مسکن وتحرک بخشیدن به این بخش نیز اعلام کرد: در خصوص بخش مسکن، قانون جهش تولید مسکن که بر اساس آن سالانه یک میلیون واحد مسکونی  در کشور اجرا خواهد شد می‌تواند در تامین مسکن برای اقشار مختلف موثر باشد.

بدری گفت: در کنار اجرایی شدن قانون جهش تولیدمسکن، بهره‌مندی از ظرفیت انبوه‌سازان می‌تواند موثر واقع شده است و آقای قاسمی از آن ظرفیت‌ها نیز استفاده خواهدکرد.

وی ادامه داد: اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند به موضوع دلالی در بخش مسکن پایان بدهد. در اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، ضمن تکمیل مشخصات املاک و واحدهای مسکونی کشور، مالیات برخانه‌های خالی می‌تواند موثر باشد. همچنین اجرای مالیات بر عایدی سرمایه نیز می‌تواند بخشی از مشکلات را در بخش مسکن برطرف کند. با این راهکارها، واحدهای مسکونی مازاد می‌تواند به بازار مسکن سرریز شود که هم در حوزه اجاره و هم خرید و فروش مسکن می‌تواند موثر باشد.

وی تاکید کرد: برای کارگران و اقشار و دهک‌های کم درآمد باید زمین رایگان همراه با تسهیلات ارزان قیمت در اختیار این اقشار قرار بگیرد و باید شرایطی فراهم شود تا این دهک ها نیز ضمن توانمند شدن بتوانند صاحب خانه شوند که این موارد در برنامه‌های آقای قاسمی موردتوجه قرار گرفته است.