شناسهٔ خبر: 9675 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون اول رئيس جمهور در هجدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان:

طرح‌های عمرانی نيمه تمام به بخش خصوصی واگذار می‌شود/ دولت مصمم است به سرعت بخش مسكن را از ركود خارج كند

اجلاس معاون اول رئیس جمهور اعلام كرد: برای رونق بخشیدن به ساخت‌وساز طرح‌های عمرانی با سهل‌ترین روش‌ها به بخش خصوصی واگذار و با اتخاذ سیاست‌های عالمانه و كارشناسانه زمینه رونق بخشیدن به مسكن و ساختمان فراهم می‌‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسحاق جهانگیری در هجدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که امروز سه‌شنبه ۳۰ تیرماه در اردبیل برگزار شد مهمترین اولویت های دولت در سال ۹۴ را رسیدن به رونق اقتصادی عنوان كرد و گفت: بیكاری امروز یكی از مشكلات جدی مردم و به خصوص نسل جوان و تحصیل كرده است كه انتظار دارند دولت با برنامه‌های خود بتواند در جهت ایجاد اشتغال حركت كند.

معاون اول رئیس جمهور با تاكید بر لزوم ایجاد تحرك به بخش‌های پیشبرنده اقتصاد نظیر بخش نفت و گاز، بخش تولید، صادرات كالا، خدمات و ساختمان اظهار داشت: بخش مسكن و ساختمان یكی از مهمترین بخش‌های پیشبرنده اقتصاد كشور است كه متاسفانه در سال‌های گذشته علی رغم سرمایه گذاری‌های فراوان در صنایع وابسته به ساختمان، امروز شاهد انباشت مصالح در انبارها هستیم كه لازم است با برنامه ریزی در این زمینه نسبت به ایجاد تحرك در بخش مسكن و ساختمان اقدام كنیم.

جهانگیری تاکید كرد: متاسفانه انتظاری كه دولت برای رونق بخشیدن به بخش مسكن و ساختمان داشت هنوز محقق نشده كه یكی از دلایل آن كاهش بودجه عمرانی دولت است و دولت برای حل این مسئله به این برنامه روی آورده است كه طرح‌های عمرانی را با سهل‌ترین روش‌ها به بخش خصوصی واگذار كند.

وی ادامه داد: علاوه بر اینكه تصمیم داریم با واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی طرح‌های عمرانی را فعال كنیم، ‌در صدد هستیم با اتخاذ سیاست‌های عالمانه و كارشناسانه زمینه رونق بخشیدن به مسكن و ساختمان را فراهم آوریم.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: متاسفانه كشور ما از سیاست‌های شتابزده و غیر عالمانه آسیب‌های جدی دیده و البته ما نیز باید توجه داشته باشیم كه به بهانه اتخاذ تصمیمات عالمانه نباید كارها را با تاخیر روبرو كنیم از این رو تیم اقتصادی دولت و وزارت راه و شهرسازی باید با حداكثر سرعت در این زمینه فعالیت كنند.

 

دولت مصمم است به سرعت بخش مسكن را از ركود خارج كند

جهانگیری با تاكید براینكه دولت مصمم است به سرعت بخش مسكن را از ركود خارج كند، از سازمان نظام مهندسی و اعضای آن خواست با ارائه راهكار و پیشنهادات خود دولت را همراهی كنند.

وی با تاكید براینكه تحرك بخش مسكن به تحرك توسعه عمرانی كشور كمك می‌كند، گفت: باید با اتكا به بخش خصوصی طرح‌های عمرانی را فعال كنیم و مهمترین چالش امروز كه فقدان اشتغال است را از پیش روی برداریم.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان كرد: پس از توافق هسته‌ای یكی از اهداف ما ورود بیشتر به بازار كشورهای همسایه است همان گونه كه الان نیز بیش از ۶ میلیارد دلار طرح توسط شركت های ایرانی در مناقصات كشورهای خارجی برنده شده و شركت‌های كشورمان در این پروژه‌ها فعالیت دارند.

جهانگیری تاكید كرد: سازمان نظام مهندسی می‌تواند برعملكرد مطلوب بخش مسكن و ساختمان تاثیر گذار باشد و می‌تواند در به روز رسانی دانش مهندسی نقش پر اهمیتی ایفا كند.

وی همچنین با تاكید بر لزوم حراست از اعتماد مردم به سازمان نظام مهندسی گفت: سازمان نظام مهندسی باید نظارت جدی بر فعالیت و ساخت و سازها داشته باشد زیرا اعتماد یك سرمایه بزرگی است كه در یك فرآیند زمانی ایجاد می‌شود و نباید به دلیل عملكرد نامطلوب برخی افراد به این اعتماد آسیب وارد شود.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی مشكلات مربوط به كلان‌شهرها از جمله فروش تراكم گفت: نباید آسایش مردم به واسطه برخی كارها تحت عنوان تراكم فروشی به مخاطره بیافتد و به نسل فعلی و آینده آسیب رسانده شود.

جهانگیری در ابتدای سخنانش همزمانی شكل‌گیری توافق هسته‌ای با عید سعید فطر را مایه افتخار و شادمانی ملت بزرگ ایران دانست و اظهار كرد: این توافق نوید اشتغال، تولید، سرمایه‌گذاری، دانش و تكنولوژی را برای كشور با خود به همراه داشت.

وی تصریح كرد: گزاف نیست اگر بگوییم در این ایام چشم همه مردم جهان به مذاكرات وین دوخته شده بود تا ببینند كه چه اتفاقی خواهد افتاد.

معاون اول رئیس جمهور اضافه كرد: مردم جهان منتظر بودند كه پیروزی منطق بر زور و تكریم بر تهدید را مشاهده كنند و سرانجام جهانیان به احترام ملت بزرگ و متمدن ایران به پا خواستند و به این ملت ادای احترام كردند.

جهانگیری ادامه داد: توافق هسته‌ای كه در روزهای آخر ماه مبارك رمضان با تلاش انسان‌های غیور، متدین و شجاع تیم هسته‌ای ایران در عرصه دیپلماسی به بار نشست، منزلت ایران را در سطح جهان ارتقاء داد.

وی با بیان اینكه این توافق سرمایه اجتماعی را افزایش داد و موجب بالابردن امید مردم به نظام شد خاطرنشان كرد: با این توافق فرصت‌های جدیدی برای اشتغال، تولید و سرمایه گذاری در كشور بوجود آمد و ملت ایران امید پیدا كردند كه نظام قادر است مشكلات آنها را حل كند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینكه تیم مذاكره كننده ایران در یك دوره ۲۳ ماهه توانست مذاكرات را با موفقیت سپری كند تصریح كرد: این توفیق بیش از هرچیز مرهون استقامت و پایمردی ملت ایران، هدایت‌های مقام معظم رهبری و تدبیر و مدیریت رئیس جمهور و از همه مهمتر عنایات خاص الهی و دعای ملت ایران بود كه یك بار دیگر همانند رزمندگان دوران دفاع مقدس پیروزی ملت ایران را به تصویر كشید.

جهانگیری اضافه كرد: ملت ایران نشان دادند كه نه در جنگ بلكه بر جنگ پیروز شدند و به كسانی كه تصور می‌كردند ایران به نقطه‌ای رسیده كه راهی جز جنگ ندارد نشان دادند كه ایران می‌تواند بن بست شكنی كند و با این توافق، دانش گفتگو، فن مذاكره و هنر دیپلماسی ایران را به جهان نشان دادند.

وی با اشاره به تجربه جنگ‌های جهانی و گفتگوهای بلوك شرق و غرب كه سران قدرت های بزرگ در آن مذاكره می‌كردند گفت: در مذاكرات هسته‌ای اخیر برای اولین بار یك كشور به اصطلاح در حال توسعه در برابر ۶ قدرت جهانی، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد پای میز مذاكره نشست و توانست به اهداف خود برسد.

معاون اول رئیس جمهور با تاكید بر اینكه ملت ایران در این مذاكرات به دستاورد بزرگی رسید و نباید آن را ساده تلقی كنیم، از برخی افراد كه تصور می كنند در توافق باید به همه خواسته‌ها برسیم، بیان كرد: توافق به معنای آن است كه دو طرف به یك راه حل مشترك برسند و برای ملت ایران نیز مهم این است كه ما در این توافق توانستیم به دستاوردهای بزرگی نائل شویم.

جهانگیری تاکید كرد: این توافق موجب شد بسیاری از كشورها كه تصور می‌كردند می‌توانند با تهدید و تحریم ایران را وادار به عقب نشینی كنند، به این نتیجه رسیدند كه این راه مواجهه با ایران اشتباه است و باید تهدیدها را بردارند زیرا منطقه حساس و مهم خاورمیانه جز با مشاركت جمهوری اسلامی ایران نمی تواند به آرامش و امنیت برسد.

وی ادامه داد: این كشورها به این باور رسیدند كه برای مقابله با گروه‌های تروریستی نظیر داعش كه خودشان خلق كرده‌اند و برای حل بحران‌های سوریه، عراق، یمن، افغانستان و... كشوری كه قادر است گره از این مشكلات باز كند ایران است و به همین دلیل با ایران وارد مذاكره شدند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت تدبیر و امید در نیمه راه خود توانست به مهمترین وعده رئیس جمهور در دوره انتخابات، نائل شود و مهمترین شاخص روحانی نسبت به سایر كاندیداها این بود كه مردم ایشان را به عنوان شیخ دیپلمات می دانستند و معتقد بودند كه روحانی می تواند مسئله هسته‌ای را به سرانجام برساند.

جهانگیری افزود: روحانی توانست با هدایت‌های رهبری و حمایت‌های مردم به این وعده خود جامه عمل بپوشاند و تحریم‌هایی كه معیشت مردم را به مخاطره انداخته بود از پیش روی بردارد.

وی از جلسه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان جلسه‌ای بی سابقه در تاریخ نام برد و گفت: شورای امنیت ۶ قطعنامه علیه ایران صادر كرده بود كه این امر اجازه هر اقدامی را به كشورها می‌داد تا بتوانند برای كنترل ایران به هر كاری حتی جنگ متوسل شوند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: سابقه ندارد كه كشوری ذیل فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد و مخل امنیت جامعه بین الملل معرفی شود و بتواند سر سلامت از این قطعنامه‌ها بیرون آورد.

جهانگیری تاکید كرد: همه كسانی كه به سرنوشت جمهوری اسلامی و آینده ایران علاقمند هستند از شكل‌گیری این توافق قلباً خوشحالند و كسی كه امروز از این اتفاق ناراحت است و خود را به آب و آتش می‌زند نتانیاهو است كه فكر می‌كند باید برای جلوگیری از ایران دست به هر اقدامی بزند.

وی گفت: این توافق هسته‌ای پایان راه نیست و به تعبیر رهبر معظم انقلاب هر گام كه بر می‌داریم در حقیقت آغاز راهی دیگر است و باید با همدلی و همزبانی میان دولت و ملت و بخصوص نخبگان جامعه و نهادهای مدنی به عمل و فكر مشترك برای حل مسائل كشور بیاندیشیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: دولت، بخش خصوصی و نهادهای مدنی در این مسیر برای رونق اقتصادی، توسعه فعال، افزایش سرمایه‌های اجتماعی، مبارزه با فساد، كاهش آسیب های اجتماعی و تقویت انسجام و اخلاق می‌توانند در یك میثاق مشترك كشور را بسازند و خسارت‌های گذشته را جبران كنند.

جهانگیری افزود: دولت هم برای دوران تحریم و حتی اگر تحریم‌ها شدیدتر می‌شد برنامه داشت و امروز نیز برای دوران پس از تحریم برنامه داریم و از نخبگان، صاحب نظران و همه علاقه مندان به ایران انتظار داریم كه دولت را یاری كنند.

هجدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی امروز سه‌شنبه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور و معاونان وزیر راه و شهرسای در اردبیل گشایش یافت و تا فردا چهارشنبه نیز ادامه دارد./

نظر شما