شناسهٔ خبر: 9682 - سرویس راهنمای پایگاه خبری
نسخه قابل چاپ

معرفی کتاب؛

اصول و روش‌های مستندسازی بناها و محوطه‌های تاریخی

مستند سازی بناها و محوطه های تاریخی «اصول و روش‌های مستند‌سازی بناها و محوطه‌های تاریخی» عنوان کتابی به قلم پیروز حناچی است که در آن به موضوع جایگاه مستندنگاری در فرایند شناخت و حفاظت از آثار تاریخی و اصول و روش‌های مستندنگاری پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کتاب «اصول و روش‌های مستند‌سازی بناها و محوطه‌های تاریخی» اثر پیروز حناچی، سعید محمود کلایه و محمد غلام‌نژاد منتشر شد.

این کتاب به دنبال آن است تا به صورت توامان توجه مخاطبان را به نیاز برای ثبت تغییرات در آثار تاریخی و شیوه‌هایی که باید مورد استفاده قرار گیرند، معطوف سازد. ثبت صحیح و مناسب این آثار در درک صحیح نشانه‌های برجای مانده از گذشته به نسل‌های بعدی کمک می‌کند.

«پیش‌درآمدی بر مستندسازی و جایگاه آن در فرایند حفاظت از میراث فرهنگی»، «شکل‌گیری اسناد بین‌المللی در زمینه مستندنگاری»، «جایگاه مستندسازی در فرایند شناخت و حفاظت از آثار تاریخی»، «پیشبرد پروژه مستندسازی و مستندنگاری در راستای اهداف حفاظت»، «مسئولیت اجرایی مستندنگاری و سطح مستندات»، «دیدگاه تحلیلی در مستندنگاری و عوامل موثر بر آن»، مقدمه‌ای بر برداشت متریک جهت مستندنگاری آثار تاریخی»، «ترسیم»، «استفاده از امواج الکترومغناطیس (دوربین توتال استیشن) در برداشت نقاط»، «عکاسی»، «تهیه عکس‌های تخت»، «فتوگرامتری»، «اسکن یا لیزر (زمینی)»، «لایدار یا اسکن با لیزر (به صورت هوایی)»، «سیستم موقعیت‌یابی جهانی» و «نمونه‌های موردی» عناوین فصل‌های مختلف این کتاب هستند.

در پایان این کتاب نیز بخشی به واژه‌نامه تخصصی مرتبط با مفاهیم مطرح‌شده در متن اثر اختصاص یافته است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «تاریخ‌نگاران پیرامون ایده‌ها و نحوه تاثیرگذاری انسان‌ها بر یکدیگر تحقیق می‌کنند اما مورخان معماری در خصوص ساختمان‌ها مطالعه می‌کنند؛ این پژوهشگران به دنبال شیوه‌های ساخت بناهای تاریخی و تاثیر مصالح و شیوه‌های ساخت جدید بر روند توسعه چنین بناهایی در طول قرون گذشته هستند. دانش آن‌ها به واسطه اقبال عمومی در خصوص حفاظت از میراث معماری افزایش یافته است.»

حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی رساله خود را با عنوان «مبانی نظری مرمت شهری در شهرهای تاریخی ایران» دفاع كرد. وی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشكده معماری دانشگاه تهران است.

«بررسی تطبیقی تجارب مرمت شهری در ایران و جهان با نگاهی ویژه به بافت تاریخی شهر یزد و بازآفرینی شهرها، میراثی برای آینده»، كتاب‌های مدیریت در محوطه‌های میراث جهانی (راهنمای مدیریت در محوطه‌های میراث فرهنگی جهان) و نظریه‌های مرمت و كتاب «بانیان آبادی ایران: اولین بانك اطلاعات عمران وساختمان ایران» برخی از آثاری هستند که حناچی آن‌ها را تالیف یا ترجمه کرده است.

کتاب «اصول و روش‌های مستند‌سازی بناها و محوطه‌های تاریخی» اثر پیروز حناچی، سعید محمود کلایه و محمد غلام‌نژاد در ٥٣٥ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه تهران به بهای ۴۰ هزار تومان منتشر شده است./

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۷-۲۳ ۲۳:۵۴سمیر 0 0

    کتاب را از کجا تهیه کنم 
                                

نظر شما