شناسهٔ خبر: 96822 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در صورت تخصیص قیر مورد نیاز؛

۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در کشور آماده آسفالت است

کرمانشاه - راه روستایی معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: در صورت تخصیص قیر مورد نیاز، ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در کشور آماده آسفالت است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(خوزستان)، خداداد مقبلی در جریان سفر دو روزه به استان خوزستان اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون، حدود ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی با اعتباری افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان در کشور ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی با اشاره به تخصیص بودجه از محل اعتبارات ساخت راه های روستایی، افزود: بیش از ۸۰۰ روستا در کشور با جمعیت بالای صد خانوار فاقد آسفالت هستند که بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده به استانداران از سوی وزارت راه و شهرسازی، ساخت راه برای این روستاها در اولویت قرار دارد.

معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان کرد: در صورت عدم برخورداری از روستاهای جمعیت بالای صد خانوار، روستاهای با جمعیت ۵۰ تا ۱۰۰ خانوار و ۲۰ تا ۵۰ خانوار در اولویت های بعدی ساخت راه های روستایی هستند.

مقبلی گفت: طبق اطلاعات جمع آوری شده، ضریب برخورداری از راه های روستایی در استان های خراسان شمالی، کردستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خوزستان به دلیل  پراکندگی جمعیتی و شرایط توپوگرافی پایین تر از میانگین کشوری است.

وی ادامه داد: مقرر شد به منظور ساخت راه روستایی در این استان ها، بودجه ای از محل اعتبارات ساخت راه های روستایی و اعتبارات مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به آنها تخصیص داده شود تا طی امسال و سال آینده شاهد ارتقاء ضریب برخوداری از راه های روستایی در این استان ها باشیم.

معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار کرد: در ۷۲ شهرستان کشور نیز ضریب برخوداری از راه های روستایی کمتر از ۷۰ درصد است و به منظور ارتقای آن تخصیص بودجه از محل اعتبارات محرومیت زدایی و توازن منطقه ای در دستور کار است.

​هرتن قیر ۸ میلیون تومان

مقبلی افزود: قیمت تمام شده قیر برای اجرای پروژه ها از سال گذشته جهشی بوده و به هر تن ۷ میلیون ۵۰۰ هزار تا ۸ میلیون تومان رسید و منجر به افزایش هزینه اجرای پروژه ها شد.

وی بیان کرد: با وجود مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تخصیص قیر، تاکنون قیری برای اجرای پروژه های عمرانی در اختیار سازمان قرار نگرفته است و در صورت تخصیص ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در کشور آماده آسفالت می باشد.

معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: در ویرایش جدید مطالعات راه های روستایی مسیرهای کوهستانی و سخت گذر بر اساس نقشه های توپوگرافی دسته بندی شدند.

مقبلی یکی از مشکلات عدم برخوداری آسفالت در برخی این مناطق را پراکندگی جمعیتی دانست و گفت: این مشکل باعث بالا رفتن هزینه و طولانی شدن ساخت راه روستایی در مسیرهای کوهستانی و سخت گذر شده است که امیدواریم علی رغم سختی کار بتوانیم روستاهای فاقد راه روستایی مناسب در این مناطق را به شرایط ایده آل برسانیم.

گفتنی است در سفر دو روزه معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به استان خوزستان پروژه های بهسازی و آسفالت راه روستایی للر و حداث ابنیه فنی جاده روستای گرگها در شهرستان اندیکا با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال کلنگ زنی شدند.