شناسهٔ خبر: 96927 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در بازه زمانی۲۴ مرداد تا ۴ شهریور ۱۴۰۰ اتفاق افتاد

کاهش ۳۸ درصدی تردد روزانه بین استانی نسبت به سال گذشته در تردد ایام عاشورا

تردد خودرو مرکز مدیریت راه‌های کشور براساس اطلاعات سامانه­‌های هوشمند موجود در راه ­های برون­ شهری از کاهش ۳۸ درصدی تردد روزانه بین استانی نسبت به سال گذشته در بازه زمانی۲۴ مرداد تا ۴ شهریور ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  مرکز مدیریت راه‌های کشور براساس اطلاعات سامانه­‌های هوشمند موجود در راه­ های برون­ شهری از کاهش ۳۸ درصدی تردد روزانه بین استانی نسبت به سال گذشته خبر داد.  

براساس‌ اطلاعات سامانه­ های هوشمند موجود در راه­‌های برون­ شهری کشور، دربازه زمانی( ۲۴ مرداد تا ۴ شهریور) امسال میزان متوسط تردد روزانه بین استانی برابر با ۱,۲۲۳,۶۱۴ وسیله نقلیه بوده که بر اساس آمار، با کاهش ۳۸ درصدی متوسط تردد روزانه بین استانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و کاهش ۲۶ درصدی نسبت به متوسط تردد روزهای مشابه هفته در مرداد ماه پیش از آغاز محدودیت ها رو به رو بوده ‌­است.

آمار تردد بین استانی وسایل نقلیه ۲۴ مرداد تا ۴ شهریورماه ۱۴۰۰

  • متوسط تردد روزانه بین استانی از یکشنبه ۲۴ مرداد تا پنجشنبه ۴ شهریور: ۱,۲۲۳,۶۱۴ وسیله نقلیه
  • ۲۶درصد  کاهش نسبت به متوسط تردد روزهای مشابه هفته در مرداد ماه پیش از آغاز محدودیت ها
  • ۳۸درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته (بازه زمانی چهارشنبه ۵ تا یک شنبه ۱۶ شهریور ۹۹) البته دلیل اختلاف بازه مقایسه سال گذشته، ایجاد هماهنگی با ایام عاشورا است.

بر اساس این گزارش، در بازه زمانی یکشنبه ۲۴ مرداد تا پنجشنبه ۴ شهریور ، تردد وسایل نقلیه مختلف در محورهای بین استانی، به طور متوسط یک میلیون و ۲۲۳ هزار و ۶۱۴  وسیله نقلیه بوده است. این میزان تردد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد کاهش و نسبت به متوسط تردد روزهای مشابه هفته در مرداد ماه پیش از آغاز محدودیت ها ۲۶ درصد کاهش را داشته است، همچنین با  توجه به تشدید محدودیت­های کرونایی ترددها با کاهش قابل ملاحظه تردد روبرو بوده است.

پلاک‌های مشاهده شده از ۲۴ مرداد تا ۴ شهریورماه ۱۴۰۰

در بازه زمانی مورد مطالعه، در مجموع حدود ۸  میلیون و ۸۵۷ هزار پلاک یکتا در محورهای مواصلاتی مشاهده شده، که مبدا تردد آن به صورت نمودار بالا است. این خودروها عمدتا متعلق به استان‌های تهران و البرز با سهمی بیش از ۲۰ درصد و پس از آن متعلق به استان‌های مازندران، فارس، خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی است.

تغییرات تخلیه تهران و البرز از ۲۳ مرداد الی ۴ شهریورماه۱۴۰۰

  • با توجه به اعمال محدودیت ها بر خلاف هفته‌های پیش تخلیه قایل ملاحظه ای در استان تهران و البرز مشاهده نشده است، به‌طوری‌که بیشینه تخلیه در استان‌های تهران و البرز در بازه زمانی ۲۴ مرداد تا ۴ شهریور، ۱۷۰,۴۴۸  وسیله نقلیه و مربوط به روز چهار شنبه ۲۷ مرداد ماه بوده است، که نشان دهنده اعمال بهتر محدودیت ها در بازه مورد بررسی است.

مقاصد وسایل نقلیه استان‌های تهران و البرز

  • همچنین وسایل نقلیه با مبدا پلاک تهران و البرز بیشتر در استان‌های قم، مرکزی، مازندران، اصفهان، و قزوین مشاهده شده‌اند.

تغییرات تخلیه در استان مازندران از ۲۳ مرداد الی ۴ شهریورماه ۱۴۰۰

  • با توجه به اعمال محدودیت ها بر خلاف هفته های پیش انباشت و تخلیه قایل ملاحظه ای در استان مازندران مشاهده نشده است، به طوریکه بشینه تخلیه در استان مازندران در بازه زمانی ۲۳ مرداد تا ۴ شهریور، ۳۲,۴۶۸ وسیله نقلیه و مربوط به روز سه شنبه ۲ شهریور ماه بوده است، که نشان دهنده اعمال بهتر محدودیت ها در بازه مورد بررسی است.

سهم پلاک‌های غیر بومی مشاهده شده در استان مازندران

  • بیشترین خودروهای غیربومی مشاهده شده در سطح استان، مربوط به استان‌های تهران و البرز، گلستان، فارس، خراسان رضوی، گیلان و اصفهان بوده‌اند.

تغییرات انباشت و تخلیه در استان گیلان از ۲۳ مرداد الی ۴ شهریورماه ۱۴۰۰

  • با توجه به اعمال محدودیت ها بر خلاف هفته های پیش انباشت و تخلیه قایل ملاحظه ای در استان گیلان مشاهده نشده است، به طوریکه بیشینه تخلیه در استان گیلان در بازه زمانی ۲۴ مرداد تا ۴ شهریور، ۲۵,۵۶۴ وسیله نقلیه و مربوط به روز چهارشنبه ۳ شهریور ماه بوده است، که نشان دهنده اعمال بهتر محدودیت ها در بازه مورد بررسی است.

سهم پلاک‌های غیر بومی مشاهده شده در استان گیلان

  • بیشترین خودروهای غیربومی مشاهده شده در سطح استان مربوط به استان‌های تهران و البرز، مازندران، قزوین، اردبیل و خراسان رضوی بوده‌اند.

تغییرات تردد بین استانی ۲۴ مرداد تا ۴ شهریور ماه ۱۴۰۰

  • تردد ورود و خروج نسبت به سال گذشته در تمامی استان ها روند نزولی داشته است، که  در استان ­های گیلان (۶۰- درصد)، مازندران ( ۵۹-درصد)، تهران و البرز(۵۳- درصد)، قزوین (۵۲- درصد)، خراسان رضوی (۵۱- درصد) و خراسان شمالی (۵۰- درصد) بیشترین کاهش را داشته است.

آمار تجمیع شده:

  • ۲۶درصد کاهش نسبت به متوسط تردد روزهای مشابه هفته در مرداد ماه پیش از آغاز محدودیت‌ها و %۳۸ کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۵ تا ۱۶ شهریور ۱۳۹۹).