شناسهٔ خبر: 97166 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

سختگیری‌ها در بنادر کشور برای مقابله با "لامبدا"/شرط سنی واکسیناسیون برای دریانوردان حذف شد

چنگیز جوادپور یک مقام مسئول گفت: هیچ مورد جدیدی از سویه لامبدا در بنادر کشور مشاهده نشده و از سوی دیگر به هیچ عنوان اجازه خارج شدن گروه کروی دریایی از کشتی داده نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  چنگیز جواد‌پور مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که سازمان بنادر و دریانوردی تا چه در کنترل عدم ورود ویروس "لامبدا" اقدامات جدی در دستور کار خود دارد؟  گفت:  تاکنون هیچ دستورالعمل جدیدی در رابطه با گونه ویروس جدید کرونا لامبدا به ما اعلام نشده است.

جوادپور با بیان اینکه این‌گونه از ویروس کرونا همانند سایر گونه‌ها و یا شاید خطرناک‌تر است، اما تاکنون در این بخش از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به ما هیچ دستورالعملی اعلام نشده است، ادامه داد: تاکنون موردی که دارای ویروس کرونا پیشرفته "لامبدا" باشد در بنادر کشور شناسایی نشده است.

مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در این بخش رعایت می‌شود، گفت: پیش از آنکه کشتی وارد لنگرگاه شود و پای اسکله اقدام به تخلیه و بارگیری کالا کنند تمامی موارد بازرسی می‌شود و از تمامی گروه کرو در کشتی‌ها تست کرونا گرفته می‌شود.

جوادپور بیان کرد: در صورتی که مورد مشکوکی از "لامبدا" در افرادی که در کشتی‌ها هستند دیده شود ابتدا فرد را قرنطینه کرده و در صورت مشاهده علائم به مسئولان وزارت بهداشت اطلاع و اقدامات لازم برای جابه جایی آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان اجازه خروج افراد از شناورها داده نمی‌شود و این موضوع با سخت‌گیری بیشتری در این دوره پیگیری می‌شود، گفت: پیش از این کارکنان از کشتی برای خرید خارج می‌شدند، اما در ماه‌های گذشته با ورود ویروس هندی و یا دلتا ممنوعیت خروج مطرح و اجرای آن تاکنون ادامه دارد.

مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از تجارت کشور از طریق دریا انجام می‌شود، افزود: آمار و یا اطلاع جدیدی از اینکه کالا از کدام کشور وارد می‌شود نداریم چرا که تنوع کشور‌ها بسیار زیاد است و البته در بازه‌ای از زمان با توجه به آنکه بخشی از کالا از هند وارد کشور می‌شود و در آن دوره ویروس کرونای هندی مطرح شده بود حساسیت بیشتری را بر روی کالای این کشور داشتیم.میزان کنترل کالا در این حوزه بسیار بیشتر بود به طوری که با مشاهده ۲ یا ۳ مورد مشکوک فورا به وزارت بهداشت ارجاع دادیم.

وی ادامه داد: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته، اسامی و اطلاعات ۸۵ هزار دریانورد اعم از دریانوردان اقیانوس پیما، دریانوردانی که سفر‌های ساحلی انجام می‌دهند و نیز همکاران حوزه دریایی ارائه و در سامانه مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت انجام واکسیناسیون بارگذاری شده است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه اولویت‌بندی واکسیناسیون دریانوردان علیه ویروس کرونا به گونه‌ای است که شرایط سنی لحاظ نخواهد شد، ادامه داد: با توجه به شرایط متفاوت حوزه حمل و نقل دریایی، با توجه به اینکه دریانوردانی که به سفر‌های دریایی اعزام می‌شوند همواره در دسترس نیستند و باید زمانی که در کشور حضور دارند نسبت به واکسیناسیون آن‌ها اقدام کرد، بنابراین وزارت بهداشت پذیرفت که شرط سنی در رابطه با واکسیناسیون دریانوردان مدنظر قرار نگیرد.