شناسهٔ خبر: 97242 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ۱۰ فرمان وزیر راه عنوان کرد:

تاثیر ویژه اتصال به کریدورها در توسعه بنادر کشور/ لزوم سرمایه گذاری در حوزه کانتینری در بنادر شمالی

سید علی حسینی نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سرمایه گذاری و اشتغالزایی مهم‌ترین مزایایی اتصال بنادر به کریدورهای ترانزیت کالا است که باید در راستای تحقق آن گام برداشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید علی حسینی در رابطه با اثرات تحقق بخشی از دستورات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تدوین نقشه راه بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل در چهار بخش و تدوین نقشه اقدام کریدورهای بین‌المللی بر توسعه بنادر شمالی و جنوبی کشور، اظهار داشت: به طور حتم توسعه کریدورهای منطقه ای و ترانزیت کالا از مسیر بنادر ایران، تاثیر بسزایی در پویایی بنادر کشور و توسعه آنها خواهد داشت که یکی از مهم‌ترین اثرات آن اشتغالزایی است.

وی ادامه داد: اگر مسیرهای دائمی و آینده دار به بنادر کشور متصل شوند به طور حتم باید زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل اعم از جاده‌ای و ریلی نیز به وجود آیند و در کنار آن بستر سازی مناسب حوزه بندری و دریایی که با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی همراه خواهد بود رقم می‌خورد، بنابراین عبور و ترانزیت کالا از مسیر بنادر ایران که به کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی متصل باشند، سبب بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهد شد.

ترانزیت کالا از کریدورها عموما به صورت کانتینری است

 نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه نیازمند توسعه فعالیت کانتینری در بنادر شمالی کشور همانند بنادر جنوبی هستیم، تاکید کرد: ترانزیت کالا از کریدورها عموما به صورت کانتینری است و ۶۰ تا ۷۰ درصد آن را به خود اختصاص داده، بنابراین باید شاهد سرمایه گذاری در حوزه کانتینری در بنادر شمالی کشور باشیم و اینگونه ترانزیت کالا از شمال به جنوب ایران و بالعکس از مسیر بنادر رقم بخورد.

حسینی با اشاره به اینکه کشتی های رو-رو حلقه مفقوده ترانزیت کالا از مسیر بنادر شمالی کشور است، عنوان کرد: می‌توانیم از ظرفیت شناورهای رو-رو در راستای انتقال کامیون و بار به بنادر شمالی دریایی مازندران استفاده و اینگونه کالا را از شرق به کشورهای حوزه CIS و از غرب به روسیه، اوکراین و اروپا منتقل کنیم.

استفاده از ظرفیت حمل و نقل دریایی در کنار مسیر جاده ای

وی با بیان اینکه ایجاد مسیر دریایی و استفاده از ظرفیت حمل و نقل دریایی در کنار مسیر جاده‌ای به منظور ترانزیت کالا باید به عنوان یک برنامه مهم در دستور کار قرار گیرد، گفت: در صورت اعمال شیطنت‌ها از سوی برخی کشورها و ایجاد بحران می‌توان از مسیر جایگزین استفاده کرد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: باید از مسیری به منظور انتقال کالا برخوردار باشیم که به طور کامل در اختیار خودمان باشد و با سرمایه گذاری مناسب و ایجاد زیرساخت‌های لازم و کافی، هیچ اخلال و چالشی در راستای انتقال کالا چه به منظور واردات و چه به منظور صادرات از کشور به وجود نیاید.