شناسهٔ خبر: 97262 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ۱۰ فرمان وزیر راه:

اتصال بنادر به کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی؛ عامل افزایش عملیات ترانزیت و صادرات کالا است/ توسعه و نوسازی ناوگان دریایی در راستای توسعه ترانزیت کالا از کشور

بنادر نایب رییس اول کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشــاورزی ایران گفت: یکی از الزامات تحقق این مساله؛ توسعه و نوسازی ناوگان دریایی است که باید در دستورکار قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و‌شهرسازی، رضا رستمی در رابطه با اثرات تحقق بخشی از دستورات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تدوین نقشه راه بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل در چهار بخش و تدوین نقشه اقدام کریدورهای بین‌المللی بر توسعه بنادر شمالی و جنوبی کشور، اظهار داشت: توسعه کریدورها و اتصال آن به بنادر کشور به طور حتم تاثیر قابل توجهی روی عملیات ترانزیتی و صادرات کالا از مسیر ایران خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اتصال بنادر کشور به ریل و قرارگرفتن آنها در مسیر کریدورهای منطقه ای و بین المللی، یکی از عوامل اصلی ایجاد بار ترافیکی برای بنادر و توسعه آن خواهد بود، عنوان کرد: اتصال کریدور شمال-جنوب به بنادر شمالی و جنوبی ایران می تواند تاثیر شگرفی در ترانزیت کالا از کشور داشته باشد و باعث می‌شود ایران به خط ترانزیتی بین المللی متصل شده و درآمد هنگفتی از این مسیر به دست آورد.

نایب رییس اول کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشــاورزی ایران با بیان اینکه اتصال ایران به کریدور شمال-جنوب باید هرچه سریع‌تر به اتمام برسد و در نهایت به بنادر شمالی و جنوبی کشور به منظور ترانزیت کالا متصل شود، گفت: چند سالی است که بحث توسعه کریدور شمال-جنوب در دستورکار قرار گرفته اما در عمل به کندی پیش می‌رود، بنابراین باید این پروژه ترانزیتی تسریع پیدا کند.

توسعه ریل و اتصال آن به بنادر کشور نیازمند سرمایه گذاری است

رستمی با تاکید بر اینکه کشتی‌های رو-رو می توانند تاثیر بسزایی در جابجایی کالا از بنادر کشور به ویژه بنادر شمالی داشته باشند، گفت: استفاده از این شناورها در مقوله جابجایی کالا و توسعه حمل و نقل دریایی بسیار موثر است و باید با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و ایجاد بار، این روش حمل کالا از بنادر را توسعه بخشیم.

وی با بیان اینکه توسعه ریل و اتصال آن به بنادر کشور نیازمند سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی است، اظهار داشت: اتصال بنادر به شبکه ریلی می‌تواند دگرگونی نحوه جابجایی کالا از بنادر را تحقق بخشد.

ضرورت توسعه حمل و نقل دریایی

نایب رییس اول کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشــاورزی ایران با اشاره به اینگه ناوگان ملی حمل و نقل دریایی کشور عمر بالایی دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل شرایط تحریمی نتوانسته‌ایم ناوگان ملی خود را در حوزه حمل و نقل دریایی به روز کنیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی ادامه داد: اگر به منظور توسعه ترانزیت کالا از کشور و به ویژه از مسیر بنادر شمالی و جنوبی برنامه‌ریزی کرده‌ایم، باید با توسعه حمل و نقل دریایی شرایط بهتری را به منظور جابجایی کالا رقم بزنیم؛ مساله‌ای که نیازمند نوسازی ناوگان دریایی کشور به عنوان یکی از شاخص‌های مهم است و در کنار آن با توسعه کریدور شمال-جنوب و توجه هرچه بیشتر به توسعه ترانزیت از مسیر کشور، به بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش درآمدها، کمک کنیم.