شناسهٔ خبر: 97281 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد:

اجرای ۳۳ پروژه بازآفرینی شهری در آذربایجان شرقی

سقف تسهیلات ساخت مسکن در بافت فرسوده و محلات هدف بازآفرینی شهری در خراسان شمالی افزایش یافت مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اظهار کرد: امسال ۳۳ پروژه بازآفرینی شهری در آذربایجان شرقی در حال اجراست و علاوه بر این ۷ پروژه جدید نیز در سال جاری تعریف شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابوالقاسم سلطانی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی درخصوص پروژه‌های بازآفرینی شهری این استان توضیحاتی ارایه کرد. او با بیان این که امسال ۳۳ پروژه بازآفرینی شهری در آذربایجان شرقی در حال اجراست، گفت: علاوه بر این ۳۳ پروژه، ۷ پروژه جدید نیز در سال جاری تعریف شده است.

وی با اشاره به اقدام‌های انجام شده در سکونتگاه‌های غیررسمی عنوان کرد: با توجه به اهمیت سکونتگاهای غیررسمی کارهای بسیاری در این زمینه انجام شده است که از آن جمله می‌توان به تعریف و اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری جهت ارتقا سرانه خدمات عمومی و توزیع قیر رایگان در سطح محلات هدف با اعتباری به میزان  ۶۶ هزار میلیون ریال در سال۹۰ اشاره کرد. برنامه‌ریزی برای ارتقا توانمندی‌های اقتصادی، ظرفیت‌سازی اجتماعی و مهارت‌آموزی ساکنان با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای استان نیز از دیگر فعالیت‌ها در این زمینه به شمار می‌رود.

سلطانی افزود: در خصوص پروژه‌های احداث مسکن بازآفرینی نیز شناسایی مناطق پرخطر از نظر زلزله، رانش وتوپوگرافی و نیز تعریف سیاست‌های جابجایی این سکونتگاه‌ها به محل امن، شناسایی و طراحی اراضی به وسعت حدود  ۸۹ هکتار جهت اسکان مجدد با سپری کردن مراحل استصوابی قانونی تصویب و الحاق این اراضی انجام گرفته است.

وی با اعلام این که از سال ۹۰ تا کنون  به ۲۷ هزار و ۳۶۹ واحد مسکونی تسهیلات وام بانکی در تمامی بافت‌های فرسوده مصوب استان اعطا شده است، تصریح کرد: انجام طرح مطالعاتی و عملیاتی ساماندهی میدان صاحب الامرتبریز، احداث مرکز گفتمان شهری در بافت واجد ارزش تاریخی شهر تبریز تبدیل آن به مکانی برای گفتگوی جامعه مدنی درباره مسایل و ظرفیت‌های شهری، احداث مدرسه در محله بازار ملکان و احیا و بهسازی بافت فرسوده پیرامون مسجد جامع هشترود از دیگر اقدام‌های انجام شده در بافت‌های فرسوده به شمار می‌رود.

سلطانی در ادامه مهم‌ترین پروژه‌های در دست احداث آذربایجان شرقی را این گونه برشمرد: ساماندهی گورستان ستارخان و تبدیل آن به پارک، فرهنگسرا و سالن ورزشی در محله قربانی، احداث سالن ورزشی یوسف‌آباد و کتابخانه ملازینال در تبریز، احداث مدرسه‌های آغداش در بناب، انزاب در مراغه، علی آباد و میناخور در مرند از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرا به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: همچنین ساماندهی تاسیسات شهری شامل توسعه فاضلاب و اصلاح شبکه‌های برق در شهرهای مختلف استان، احداث مرکز فوریت‌های پزشکی در مرند، احداث مرکز سلامت در اهر، کمک به مسیرگشایی‌ خیابان‌های مصوب طرح تفضیلی محله ملازینال تبریز و احداث فرهنگسرا و کتابخانه در تبریز و بناب را می‌توان به موارد بالا اضافه کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان این که اجرای این پروژه‌ها علاوه بر تامین خدمات عمومی محله، باعث ارتقا سرانه‌های استاندارد شهری شده و در ایجاد تعلق خاطر و رضایتمندی ساکنان محلات محروم منطقه تا حدودی تاثیرگذار است، اظهار کرد: با اجرای پروژه‌های ساماندهی ورودی‌های شهر، مسیل‌ها و گورستان‌های موجود در داخل محدوده‌ها، نه تنها آلودگی‌های زیست محیطی کاهش پیدا کرده بلکه از شیوع بیماری‌های مختلف نیز  جلوگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این اجرای برخی پروژه‌ها به زیبایی بصری مناطق کمک می کند؛ احداث فرهنگسرا، کتابخانه‌ و مکان‌هایی جهت گذراندن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، ایجاد سالن‌ها و فضاهای ورزشی نیز منجر به ارتقا سطح فرهنگی و اجتماعی محله‌ها خواهد شد.

سلطانی با بیان این که پروژه‌های یاد شده در مجموع حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اظهارکرد: در سال جاری اعتباری بالغ بر  تومان۱۲.۷ میلیارد برای پروژه های در دست اجرا در نظر گرفته شده است.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، گفتنی است در استان آذربایجان شرقی، ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد و حدود یک میلیون نفر در این بافت ساکن‌اند، همچنین میزان سکونتگاه‌های غیررسمی در این استان ۳ هزار و ۵۶۴ هکتار است که ۵۱۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند.