شناسهٔ خبر: 97321 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عدم امکان قرارگیری ساختمان‌های بلندمرتبه در حریم و محدوده مکان‌های فرهنگی تاریخی اصفهان

بلند مرتبه سازی در اصفهان معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در حریم و محدوده رودخانه زاینده‌رود، مادی‌های منشعب از رودخانه، مکان‌های فرهنگی تاریخی اصفهان، میدان نقش‌جهان و بازار بزرگ، امکان بلند مرتبه سازی وجود ندارد.

امیر زاغیان معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ در خصوص محلاتی در شهر اصفهان که امکان بلندمرتبه سازی دارند گفت: اصفهان یک شهر تاریخی است، لذا کاربری‌ها و نظام ارتفاعی آن بر اساس این ساختار تعریف شده است.  

وی اذعان داشت: طبق ساختار تاریخی شهر اصفهان در حریم و محدوده رودخانه زاینده‌رود، مادی‌های منشعب از رودخانه، محور فرهنگی تاریخی اصفهان، میدان نقش‌جهان و بازار بزرگ، امکان بلند مرتبه سازی وجود ندارد.  

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: دورتر از این محلات و در محلات جدیدتر همچون شهید کشوری، شهرک ولیعصر و ... به دو شرط امکان بلندمرتبه سازی وجود دارد که یکی تامین جمعیت‌پذیری و دیگری ساخت بصورت نماها و خانه‌های شهری است.  

وی بیان داشت: اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان اقدامات لازم را در راستای مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان‌ها و‌طرح‌های شهرسازی و عمرانی شهری که اجرای ضوابط و مقررات مزبور در مورد آن‌ها الزامی است را انجام می‌دهد.  

زاغیان گفت: این اداره‌کل مطابق با ماده ۳۴ و ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، بصورت رندوم، تصادفی یا در صورت وصول شکایات، ۳ تا ۵ درصد ساختما‌ن‌هایی که در سطح استان در حال ساخت هستند را بازدید می‌کند و انطباق اجرای اسناد فنی و نقشه‌ها را با ضوابط و مقررات معماری شهرسازی بومی، محلی و حاکم بر استان بررسی می‌کند و نهایتاً در صورت وجود مشکل به مرجع صدور پروانه، کارفرما، مهندسین طراح و ناظر اخطار می‌دهد.