شناسهٔ خبر: 97402 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

دبیرکل انجمن شرکت‌های کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به ۱۰ فرمان وزیر راه عنوان کرد:

۳ مزیت ترانزیت کالا از کریدورها/ تحول و بهینه‌سازی بنادر؛ بر پایه ترانزیت در دستورکار اقتصاد ایران قرار گیرد

مسعود پل مه دبیرکل انجمن شرکت‌های کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، توسعه بنادر، اشتغالزایی و درآمدزایی را ۳ مزیت مهم ترانزیت کالا از مسیر کریدورها عنوان کرد و گفت: باید تحول و بهینه‌سازی بنادر بر پایه ترانزیت کالا در دستورکار اقتصاد ایران قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسعود پل‌‌مه در رابطه با اثرات تحقق بخشی از دستورات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تدوین نقشه راه بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل و تدوین نقشه اقدام کریدورهای بین‌المللی بر توسعه بنادر شمالی و جنوبی کشور، اظهار داشت: باید به عملیات ترانزیت از کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق-غرب به عنوان بخشی از حمل و نقل و لجستیک توجه ویژه‌ای داشته باشیم و در عین حال از سایر کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی به عنوان مبنای تردد کالاهای کشورها همجوار غافل نشویم.

وی ادامه داد: مساله مهم دیگر اینکه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بنادر کشور نباید صرفا متوجه عملیات صادرات و واردات باشد و صرفا به برنامه‌های ساخت و توسعه محدود شود.

دبیرکل انجمن شرکت‌های کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به اینکه ترانزیت کالا از مسیر کریدورها می‌تواند سهم قابل توجهی از اشتغالزایی، درآمدزایی و توسعه بنادر را به خود اختصاص دهد، عنوان کرد: باید به ظرفیت تجاری و بازار کشورهای حوزه CIS و سایر همسایگان از جمله عراق و افغانستان توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

توسعه بنادر کشور با ارتباط‌های ترانزیتی

پل‌مه با تاکید بر اینکه با گسترش روابط اقتصادی و دیپلماسی باید همکاری‌های تجاری خود را با سایر کشورها افزایش دهیم، عنوان کرد: اتصال به کریدورهای ترانزیتی و تحقق ترانزیت کالا از کشور در کنار اتصال این کریدورها به بنادر کشور و اتصال بنادر ایران به ریل به منظور جابجایی هرچه بیشتر و بهتر کالا، می‌تواند شرایط بهتری را برای اقتصاد ایران به ارمغان آورد.

وی افزود: تحول، توسعه و برنامه‌های بهینه سازی بنادر کشور بر پایه ارتباط های ترانزیتی باید در دستورکار اقتصاد ایران قرار گیرد.

دبیرکل انجمن شرکت‌های کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در خصوص ضرورت بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل دریایی کشور، عنوان کرد: ۹۰ درصد مبادلات تجاری دنیا بر پایه حمل و نقل دریایی است اما متاسفانه در کشور ما میزان صادرات و واردات نسبت به فضای سرزمینی سهم قابل اشاره‌ای ندارد.

ضرورت توجه ویژه به ظرفیت‌های بخش خصوصی 

پل‌مه با بیان اینکه بر اساس نیاز و شرایط اقتصادی کشور باید برنامه‌های توسعه ناوگان حمل و نقل دریایی از نظر کمی و کیفی مدنظر قرار گیرد، اظهار داشت: در این حوزه باید توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌های بخش خصوصی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تحریم شرایط سختی را برای فعالیت حمل و نقل دریایی کشور به وجود آورده است، گفت: با توجه به محدویت‌های بخش دولتی که ناشی از تحریم است باید از ظرفیت بخش خصوصی که شرایط بهتری برای تعاملات تجاری با سایر کشورهای دنیا دارد، استفاده کنیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، دبیرکل انجمن شرکت‌های کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ادامه داد: توسعه ناوگان دریایی برای کشور می‌تواند ارز آوری به همراه داشته باشد و این مساله صرفا محدود به مرزهای سرزمینی نیست و در حوزه حمل و نقل دریایی می‌توانیم بدون اتکا به مرزهای سرزمینی درآمدهای ارزی خود را افزایش دهیم.