شناسهٔ خبر: 97440 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان:

پارک ناوگان حمل مواد خطرناک در شهر ممنوع است

صفر صادقی راد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان خواستار عدم پارک وسایل حمل و نقل مواد خطرناک به ویژه خودروهای سنگین حمل سوخت در سطح شهر شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی همدان، صفر صادقی راد در نشست هم‌اندیشی ماهانه ایمنی حمل و نقل با محوریت حمل و نقل مواد خطرناک اظهار داشت: میزان حمل مواد خطرناک و به خصوص سوخت در نیمه اول امسال با شرایط عالی برابری می کند.

وی با بیان اینکه در شش ماهه سال قبل نیز به ویژه در زمستان به حجم بالایی از حمل مواد سوختی دست یافتیم، افزود: با توجه به اینکه حمل مواد خطرناک بسیار حساس بوده و برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است در محورهای مواصلاتی کارهای مهم و اساسی انجام داده‌ایم که اثرات آن را در یک سال گذشته می توان دید .

صادقی راد ادامه داد: از جمله در گردنه اسدآباد افزایش و به روز کردن روشنایی محور که در حال حاضر در حال انجام است و شانه سازی جدید که موجب گسترده شدن شانه های راه می شود و تعریض راه از موارد مورد نیاز گردنه اسدآباد بوده است .

مدیرکل راهداری همدان یادآور شد: در محور جاده ملایر شانه خاکی نداشتیم که با ایجاد شانه های خاکی امکان آن که رانندگان بتوانند در شرایط بحرانی از آن استفاده کنند را فراهم آورده ایم .

صادقی راد اضافه کرد: هر چند اقداماتی که انجام می‌شود به دلیل گستردگی ممکن است به خوبی به چشم نیاید اما واقعا در این شرایط سخت و با امکانات موجود کارهای بسیار بزرگ انجام شده و هدف ما افزایش ایمنی در جاده های استان است .

این مسئول در ادامه با اشاره به حمل مواد خطرناک توسط وسایل نقلیه سنگین ابراز داشت: برای ایمن تر شدن وسایل نقلیه حمل و نقل مواد خطرناک به خصوص خودروهای سنگین حمل سوخت لازم است از پارک این وسایل در داخل شهر، بردن همراه و خانواده در هنگام تردد در جاده ها و استعمال دخانیات در هنگام رانندگی خودداری کنیم.

صفر صادقی راد با بیان اینکه وظیفه حمل مواد خطرناک از لحاظ استاندارد بسیار مهم است، بیان کرد: باید نظارت‌های ویژه برای تردد این تانکر‌ها بویژه در طرح‌های خاص ترافیک لحاظ شود.

وی افزود: آشکارسازی علائم خطر بر روی تانکرهای حمل مواد سوختنی نیز باید حتما انجام شود.

در این نشست مقرر شد شرکت های حمل و نقل مواد خطرناک با جدی گرفتن بحث مدیران فنی و به روز کردن کارایی آنها به رانندگان گوشزد کنند و استفاده از کپسول آتش نشانی و تابلوی سوم بر روی خودروهای خود را مد نظر قرار دهند، همچنین کامیون هایی که بارگیری مواد خطرناک را به عهده دارند دقت بیشتری برای ایمنی راهها به خرج دهند.

همچنین مقرر شد تا عوامل دست اندر کار با حضور به موقع در صحنه تصادفات جاده ای فرآورده‌های نفتی با همکاری پلیس راه، اداره کل حفاظت محیط زیست و شرکت پخش فرآورده های نفتی بتوانند خدمت‌رسانی کنند و ایمنی مورد نیاز جاده ها را بازگردانیده و جاده ها را از هرگونه آلودگی محیطی زیستی پاک کنند و همینطور این همکاری در مواقعی که خودروی حامل مواد خطرناک و سوختی از دیگر استان‌ها و یا کشورهای مجاور در جاده های استان تردد می‌کنند چنانچه دچار حادثه شوند نیز بتوانند از خدمات ایمنی در جاده‌ها بهره مند شوند.