به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سامان رضایی در رابطه با اثرات تحقق بخشی از دستورات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تدوین نقشه راه بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل و تدوین نقشه اقدام کریدورهای بینالمللی بر توسعه بنادر شمالی و جنوبی کشور، اظهار داشت: در رابطه با توسعه ناوگان ملی دریایی چند مساله را میتوان در کنار هم دید که شامل موضوع سختافزار و نرمافزار است که در راستای توسعه باید مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: تجهیزات حوزه دریایی و بندری و نیز ناوگان دریایی کشور به واسطه تحریمها و شرایط نامناسب اقتصادی، فرسوده شده و طی چند سال اخیر اجازه خرید کشتی جدید و نوسازی ناوگان ملی را نداشتهایم و در عین منابع موجود طی چند سال گذشته، صرف کشتیهای قدیمی و دسته چندم شده است.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان تصریح کرد: کشتیها با عمر بالا ضمن استهلاک بیشتر، هزینههای پشتیبانی بالاتر و ایمنی پایینتری دارند و لذا خرید کشتیهای جدید و نوسازی کشتیهای موجود، یک ضرورت بسیار مهم برای حوزه دریایی کشور است.
وی با اشاره به اینکه در کنار خرید کشتیهای جدید و به روز، باید انتقال تکنولوژی ساخت این کشتیها، همزمان به کشتی سازیهای داخلی منتقل شود، اظهار داشت: این نگاه بسیار مهم و ضروری است تا بتوانیم در حوزه صنایع دریایی و کشتی سازی عملکرد بهتری در آینده داشته باشیم.
نیروی دریایی متخصص؛ ضرورت حوزه دریایی و بندری
دبیر انجمن صنفی دریانوردان با تاکید بر اینکه نیروی انسانی متخصص یکی از دیگر مسائل مهمی است که باید در حوزه دریایی به آن اشاره داشت، گفت: نیروی کارآمد در حوزه دریایی و بندری مساله بسیاری مهمی است که کشور با توجه به ظرفیتهای بالای موجود به آن نیازمند است.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، رضایی با بیان اینکه دستیابی به شناورهای هوشمند یکی دیگر از مسائلی است که حمل و نقل دریایی کشور در آینده بسیار نزدیک به آن نیازمند خواهد بود، عنوان کرد: رفع عقب ماندگیها در صنعت کشتیسازی به سادگی قابل جبران نخواهد بود و یکی از راهکارهای کاهش فاصله، بهرهمندی از ویژگی و مزیت فناوریهای نوین از جمله تکنولوژی ساخت شناورهای تجاری هوشمند به عنوان یک واقعیت در آینده نزدیک صنعت کشتیرانی است و پتانسیل دانشگاهی و تخصصی در ایران این امکان را فراهم کرده که میتواند همانند یک کشور پیشرو در منطقه خاورمیانه به منظور ساخت شناورهای تجاری هوشمند فعالیت کند.