شناسهٔ خبر: 97651 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اعلام کرد:

ارتقاء کیفی پروژه‌های عمرانی در کشور با بکارگیری تجهیزات دقیق و نوین

مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: با تجهیز شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به دستگاه‌های پیشرفته، دقیق، استاندارد و به روز دنیا با حساسیت بالا، و امکان انجام آزمایشات تکمیلی و دقیق ،کیفیت ساخت و ساز پروژه‌های ملی و استانی ارتقاء یافته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: این شرکت طی سال‌های گذشته در راستای کمک به ارتقاء کیفی و افزایش طول عمر مفید پروژه‌های عمرانی و افزایش تاب‌آوری آن اقدام به ساخت، خرید و تجهیز آزمایشگاه‌های خود به انواع دستگاه‌های خاص، دقیق و پیشرفته منطبق با استانداردهای روز دنیا کرده است که این اقدام تاثیر به سزایی در ارتقاء کیفی پروژه‎های عمرانی در کشور داشته است.

کیانپور با اشاره به تجهیز آزمایشگاه شیمی و فیزیک شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: این کارگاه به دستگاه‌ها خاص، دقیق و با حساسیت بالا تجهیز شده است که می‌توان به راه ‌اندازی و بهره‎برداری از دستگاه جذب اتمی، دستگاه پتانسیومتری و دستگاه اسپکتروفوتومتر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اسپکتروسکوپی جذب اتمی یکی از دستگاه‌های مهم در زمینه آنالیز عنصری انواع آزمایش‌ها است در تشریح راه‌اندازی و بهره‌برداری دستگاه جذب اتمی گفت: با بکارگیری دستگاه جذب اتمی مدل ContrAA ۳۰۰ کمپانی معتبر Analytik jena می‌توان از منبع تابش پیوسته با تفکیک پذیری بسیار بالا به انواع آزمایش‌ها سرعت داد و نیز امکان آنالیز چند عنصری را فراهم کرد. این دستگاه از حساسیت و دقت بالایی برخوردار بوده و قابلیت استفاده در آنالیز عنصری انواع مختلف نمونه‌های فلزی، خاک، آب و مصالح ساختمانی در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وجود دارد.

کیانپور همچنین به بهره‌برداری از دستگاه پتانسیومتری در آزمایشگاه شیمی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اشاره کرد و افزود: تیتراسیون پتانسیومتری، روشی با دقت و صحت بالا است که در زمینه آنالیز گزینشی آنیون‌ها و کاتیون‌ها می‌توان استفاده کرد و پتانسیومتر موجود در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک قابلیت اندازه گیری یون کلر در انواع نمونه‌های سیمان، بتن و افزودنی بتن را دارا است.

وی همچنین به تجهیز و راه‌اندازی دستگاه اسپکتروفوتومتر در کارگاه شیمی و فیزیک اشاره کرد و تصریح کرد: یکی از دستگاه‌های مهم در زمینه آنالیز اکثر مولکول‌ها و عناصر در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استفاد می‌شود دستگاه اسپکتروفوتومتر با قابلیت اندازه گیری انواع عناصر و ترکیبات از جمله نیترات، نیتریت، فسفات، سولفات، آمونیاک، روی، منگنز، سیلیسیوم، آهن، مس، کروم و ... است.

کیانپور با اشاره به اینکه همزمان با بکارگیری تجهیزات نوین و پیشرفته دنیا آزمون‌های جدیدی در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک شکل گرفت است، اظهار داشت: راه‌اندازی آزمون جدید برای تکمیل تست‌های دانه‎های شیشه‌ای مصرفی در راه سازی با هدف تعیین کیفیت، تعیین مقاومت در برابر مواد شیمیایی، تعیین ضریب شکست، تعیین پوشش شناوری و راه‌اندازی آزمون تعیین پوشش ضد رطوبت، راه‌اندازی آزمون جدید مقاومت مصالح مصرفی در بتن اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد: برای تکمیل راه‌اندازی آزمون‌های مرتبط با ارزیابی مقاومت مصالح در مواجهه با شرایط مختلف، آزمون انبساط ملات‌های سیمان در معرض سولفات مطابق استاندارد ASTM C۴۵۲، آزمون تغییر طول ملات‌های سیمانی در معرض محلول سولفات مطابق استاندارد ASTM C۱۰۱۲، آزمون تعیین انقباض ملات سیمان در اثر خشک شدن مطابق استاندارد ASTM C۵۸۶، آزمون تعیین تاثیر پوزالان یا پودر سرباره در جلوگیری از واکنش قلیایی-سیلیسی مطابق استاندارد ASTM C۴۴۱ و آزمون تعیین تغییر طول بتن به دلیل واکنش سنگ قلیایی-کربناتی مطابق استاندارد ASTM C۱۱۰۵ طی سال‌های گذشته راه‌اندازی شده‌اند.

به گزارش شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، کیانپور در پایان با بیان اینکه مدیریت و ارتقاء کیفیت پروژه‎ها تاثیر به سزایی در کاهش هزینه‌ها برای کشور به همراه دارد خاطر نشان کرد: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به عنوان یک آزمایشگاه فنی و مهندسی پیشرو در کشور در راستای اهداف عالیه خود از هیچ کوششی برای کمک به ارتقاء کیفی و افزایش طول عمر مفید پروژه‌ها منطبق بر استاندارهای ملی و بین‌المللی دریغ نخواهد کرد و تلاش می‌کند با بومی‌سازی تجهیزات نوین و نرم‌افزارهای مورد نیاز کمک شایانی به نظام فنی و اجرایی کشور داشته باشد.