شناسهٔ خبر: 97660 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

تدوین سند توسعه منابع انسانی در وزارت راه و شهرسازی/ برنامه‌ریزی برای رفع مشکل ساختمان‌های اداری وزارتخانه در ۱۷ استان

نعمت الله ترکی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تدوین سند توسعه منابع انسانی در وزارت راه و شهرسازی از همه مدیران این وزارتخانه خواست تا در به سرانجام رسیدن تدوین این سند همکاری کنند.

نعمت‌الله ترکی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اقدامات انجام شده در این معاونت طی سال گذشته گفت: بعد از بررسی دقیق مشکلات مربوط به حوزه توسعه منابع انسانی به این نتیجه رسیدیم که اگر این سیستم بخواهد پویا کار کند، باید محورهای توسعه را ارزیابی و ترسیم کرد.

وی ادامه داد: بنابراین به دنبال آن بودیم که برای آینده نقشه راهی را ترسیم کنیم و برای این منظور در حوزه‌های تخصصی خود راهبردهایی را تعریف کردیم. طی این مدت هم مجموعه ستاد، هم استان‌ها و هم کارشناسان در گروه هایی که تشکیل شد به این نتیجه رسیدند که یک طرح جامع توسعه منابع انسانی تدوین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش اصلاح ساختار، نظر کارشناسی و جمع‌بندی علمی مهم است، گفت. از نیمه دوم سال گذشته در طرح جامع توسعه منابع انسانی یک بخش در بحث اصلاح ساختار و تشکیلات ستاد وزارتخانه در نظر گرفته شده است. تدوین سند برنامه ریزی راهبردی به ما کمک می‌کند در آینده اقدامات لازم را بر اساس نظرات کارشناسی انجام دهیم. 

وی افزود: درخواستی که هم از معاونان محترم تخصصی و هم مدیران کل در سطح استان‌ها وجود دارد این است که کمک کنند که طرح جامع سند توسعه منابع انسانی که برای اولین بار در وزارتخانه تدوین می شود به سرانجام برسد. این نقشه راهی است که بتوانیم اهدافی که از قبل برای وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه در راستای برنامه اصلاح ساختار اداری تعریف شده است، به نتیجه برسانیم.

ترکی ادامه داد: همه مواردی که احساس می‌کردیم برای توسعه منابع انسانی نیاز است، در تدوین این سند در نظر گرفته شده است. تدوین دستورالعمل اجرایی انتخاب و انتصاب مدیران، حمایت از تحقیق و پژوهش و توسعه و خلاقیت و نوآوری، ارتقای رضایت شغلی کارکنان، تناسب بین اختیار و مسئولیت مدیران و فعالیت‌ها و خدمات، شناسایی کارکنان دانش‌مدار وبا انگیزه، بررسی و اجرای مدل‌های انگیزشی علمی به روز، افزایش رضایت و تعهد سازمانی، دستیابی به سرآمدی اهدافی که از پیش تعیین شده یا در این سند هدف‌گذاری شده، بهسازی نظام آموزشی که چندین ساله به آن کمتر توجه شده، چابکسازی سازمانی، التزام به شایستگی‌های افراد، هوشمندسازی سیتسم‌های اطلاعاتی مورد نیاز و تخصص محوری و شایسته گزینی افراد از جمله سرفصل‌هایی است که در این سند دیده شده است.

وی با بیان اینکه محور دوم اقدامات انجام شده رفع نارضایتی‌های کارکنان وزارتخانه بود، ادامه داد: بعد از مراجعه به پرسنل و همکاران، نارضایتی‌هایی در بخش‌های مختلف از جمله خدماتی که وزارتخانه به تناسب برای مجموعه همکاران در نظر گرفته بود، شناسایی شد. پس از آن تلاش شد تا با انجام اقدامات جبرانی، شاهد اجرایی شدن عدالت اجتماعی در وزارتخانه باشیم.  اقدام دیگری که انجام شد، حذف کلیه موارد غیرضرور و بهبود روش‌ها در عرصه اقدامات ستادی و عملکرد پرسنل بود. همچنین استفاده بهینه و مناسب از سرمایه‌های فیزیکی و منابع انسانی با رویکرد صرفه‌جویی اقدام دیگری بود که انجام شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تبیین عملی شایسته‌سالاری در بحث انتخاب و انتصاب مدیران اقدام دیگری بود که در حوزه توسعه مدیریت و منابع انسانی انجام شد،گفت: سال ۹۹ سعی کردیم که جذب و استخدام  در وزارت راه و شهرسازی بر مبنای نیاز و تخصصی باشد که معاونان تخصصی اعلام کرده بودند. در سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۲۶۵ نفر سهمیه جذب و استخدامی جدید به وزارتخانه اختصاص داده شده است که انتخاب و انتصاب بر مبنای شایسته سالاری و تخصص و تعهد و بر اساس نیازهای تخصصی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اقدام بعدی رسیدگی به معیشت، مسکن و رفاه کارکنان وزارت راه و شهرسازی بود تامین مسکن کارکنان در اولویت اول سال گذشته قرار گرفت  و به همین منظور مدیران کل استان‌ها ملزم شدند برای تامین مسکن کارکنان برنامه‌ریزی کرده و تامین مسکن کارکنان را پیگیری کنند.اکنون  بالای ۹۰ درصد مجموعه وزارتخانه در بحث تامین مسکن همکاران اقدامات خوبی انجام داده‌اند. در ستاد نیز حدود ۴۵۰ نفر افراد فاقد مسکن برای تهیه واحد مسکونی مراجعه کردند و طبق قرارداد با یکی از تعاونی‌های مسکن کار احداث واحدهای مسکونی شروع شده است و پیشرفت فیزیکی دارد. امیدوار هستیم که تا پایان سال و نیمه اول ۱۴۰۱ مشکل مسکن پرسنل حل شود.

ترکی افزود: نکته بعدی بحث اهتمام بر افزایش رضایتمندی و انگیزه بیشتر همکاران بود، چراکه اگر رضایتمندی همکاران و انگیزه آن‌ها نسبت به کار افزایش یابد، خدمت‌رسانی به مردم کیفیت بیشتری خواهد داشت.  به همین منظور یکسان‌سازی احکام حقوقی کارکنان رسمی، پیمانی و قرارداد کار معین در دستور کار قرار گرفت. اکنون رضایتمندی در بین کارکنان وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده و در تلاشیم تا این رضایتمندی افزایش پیدا کند. برقراری ارتباط موثر با تمامی واحدهای تابعه، هم در ستاد و هم در استان‌ها از جمله اقداماتی بود که به صورت ملاقات حضوری در ستاد و استان‌ها انجام شد. به شخصه ازخرداد سال ۱۳۹۹ تاکنون به ۲۸ استان سفر و با تک تک پرسنل ارتباط مستقیم داشته و مشکلات آن‌ها را مورد بررسی قرار دادم که نسبت به رفع این مشکلات اقدام شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث کانون ارزیابی و انتصاب مدیران آینده وزارت راه و شهرسازی گفت: این اقدام باعث شد برای آموزش‌‌های مورد نیاز در وزارتخانه و استان‌ها چه به صورت حضوری و چه مجازی برنامه‌ریزی شود. در سال جاری نیز از بین حدود ۲۵۰ نفر که در سامانه ثبت اطلاعات فردی ثبت نام کرده بودند، ۴۸ نفر بر اساس آزمون‌هایی که برگزار شد، انتخاب شدند. این افراد در ادامه آموزش‌های لازم را خواهند دید.

ترکی در ادامه با اشاره به رسیدگی به امر ساختمان اداری، امکانات و تجهیزاتی که پرسنل در استان‌ها نیاز دارند، گفت: از بین ۳۱ استانی که در آن‌ها امر بررسی ساختمان‌های اداری و دارایی‌های فیزیکی انجام شد، مشخص شد که حدود ۱۷ استان نیاز به ساماندهی یا احداث ساختمان جدید دارند.  این ۱۷ استان در کارگروهی با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند و تصمیمات لازم در بخش تامین زمین، منابع مالی، جانمایی ساختمان های اداری انجام شد. اکنون کار احداث ساختمان‌های جدید در برخی از استان‌ها آغاز شده  و برخی از استان‌ها در حال اخذ پروانه ساختمانی هستند. به نظر می‌رسد که تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ تکلیف ساختمان‌های اداری ادارات کل استانی مشخض شود.