شناسهٔ خبر: 97678 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان:

تکمیل پروژه‌های راهسازی استان در صورت تزریق اعتبارات لازم

راهسازی استان زنجان.JPG معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان تزریق اعتبارات به بخش راه در استان زنجان را بسیار ضعیف اعلام کرد و گفت: بخش راه استان در تزریق اعتبارات وضعیت خوبی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(زنجان)، اصغر اسماعیلی ظهر دوشنبه با حضور در برنامه رادیویی ئوز به ئوز  (رو در رو)، با بیان اینکه راه به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌ای هر سیستم و استانی است، گفت: راه نقش بسیار مهم و اساسی در حمل و نقل کالا و مسافر دارد.
وی با بیان اینکه موضوع ساخت، توسعه راه‌ها، کیفیت، علائم و ایمنی راه‌ها بسیار مهم است، اظهار کرد: بخش راه اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان متولی و مجری پروژه‌های شریانی و اصلی محورهای استان است، محورهایی که با استان‌های همجوار در ارتباط هستند در این بخش‌ها فعال است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: ۶ پروژه مهم راه در بخش راه و شهرسازی استان در محورهای اصلی در حال انجام است که از محل اعتبارات ملی تزریق می‌شوند و اعتبارات استانی ندارند.
اسماعیلی به پروژه محور زنجان به بیجار اشاره کرد و ابراز داشت: این پروژه در حال انجام است و قسمتی از این پروژه در هفته دولت برای تردد و استفاده مردم این مناطق فعال شد و تنها یک کیلومتر و ۲۰۰ متر تا گردنه پاپایی باقی مانده که افتتاح نشده است.
وی همچنین با اشاره به پروژه محور زنجان به دندی، گفت: پروژه سلطانیه-قیدار به کبودرآهنگ، پروژه کلور- درام طارم به اردبیل، پروژه محور زنجان به طارم و منجیل به استان گیلان، پروژه ترانزیت زنجان - ابهر و تاکستان، محور شفت به ملاصدر هم در دست اجرا است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان به جزئیات پروژه محور قیدار – سلطانیه – کبودرآهنگ اشاره کرد و گفت: طول محور ۱۰۳ کیلومتر است و پروژه به قطعات پنچ گانه تقسیم شده و یکی از مهم‌ترین محورهای اصلی استان بوده و یک شاهراه اصلی است.
اسماعیلی ادامه داد: شرکت جهاد نصر پیمانکار قطعه‌ای از محور قیدار-سلطانیه به کبودر آهنگ است که طی سال گذشته ۱۸ کیلومتر از کمربندی قیدار افتتاح شد.
وی تصریح کرد: پروژه خلخال به کلور - درام در زنجان پروژه ملی بوده و بهره برداری آن برای استان زنجان بسیار موثر خواهد بود.
ایمنی راه‌ها بر عهده اداره کل راه و شهرسازی نیست
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در پاسخ به سوال تلفنی یکی از شهروندان در خصوص پیگیری مشکل ایمنی محور زنجان به ارمغانخانه، گفت: متولی ایمنی راه‌های فرعی و روستای اداره راهداری است و ما مسئولیتی در خصوص نصب علائم ایمنی و روشنایی راه‌ها نداریم.
اسماعیلی بیان داشت: ساخت راه به جهت هزینه گزافی که دارد پروژه‌ها به صورت قطعات کوچک‌تر پیش بینی شده و به مناقصه گذاشته می‌شود.
وی تزریق اعتبارات به بخش راه در استان زنجان را بسیار ضعیف اعلام کرد و گفت: بخش راه اداره کل راه و شهرسازی استان در تزریق اعتبارات وضعیت خوبی ندارد و به خصوص از سال‌های ۹۲ تا ۹۶ تزریق اعتبارات بسیار ضعیف بوده و ۵۰ میلیارد تومان در پروژه‌ها مطالبات پیمانکاری داریم و به خصوص در ۱۰ سال اخیر تامین اعتبار در بخش راه خوب نیست.
پروژه محور بناب به گیلان پروژه احداثی است
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه زنجان از نظر توان فنی و مهندسی و مشاورین فنی مشکلی ندارد و مهندسین توانمندی در بخش ساخت راه فعالیت می‌کنند، گفت: مهمترین بخش در احداث راه‌ها تامین اعتبار است که در این زمینه مشکل اساسی داریم.
اسماعیلی گفت: برای پروژه زنجان به دندی در سال ۱۴۰۰ افتتاح مسیر نداریم و عملیات خاکی است، محور زنجان به بیجار، از زنجان تا زرین آباد تا یک ماه دیگر ۱۵ کیلومتر در قالب قطعه سه در دست پیمانکار است و ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: پروژه سلطانیه به قیدار پنج قطعه است و قطعه سه کمربندی قیدار به طول ۱۸ کیلومتر طی سال گذشته افتتاح شد و قطعه دوم هم ۳۰ کیلومتر است که برای ۱۴۰۰ حدود ۱۲ الی ۱۳ کیلومتر زیر بار ترافیک خواهد رفت.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان به پروژه کلور- درام اشاره کرد و گفت: حدود ۱۷.۵ کیلومتر حوزه استحفاظی استان زنجان است که حدود هشت کیلومتر راه باقی مانده و ادامه مسیر آماده است و طی سال آینده تحویل داده می‌شود.
محور بناب به گیلان را پروژه احداثی اعلام کرد و افزود: اجرای این پروژه بلند مدت و زمان بر خواهد بود.