شناسهٔ خبر: 97713 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رییس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران:

اتصال کریدورها به بنادر؛ عامل افزایش ۵۰ درصدی ترافیک کالا و کانتینر در بنادر / نیاز به بازاریابی خاص برای بنادر کشور

روزبه مختاری رییس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: اتصال کریدورها به بنادر؛ بیش از ۵۰ درصد ترافیک کالا و کانتینر در بنادر را افزایش می‌دهد و عامل بسیار مهمی در توسعه، رونق و پویایی بنادر کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روزبه مختاری در رابطه با اثرات تحقق بخشی از دستورات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر نقشه اقدام کریدورهای بین‌المللی بر توسعه بنادر شمالی و جنوبی کشور، اظهار داشت: در حوزه زنجیره تامین باید حلقه‌های متفاوتی در کنار یکدیگر قرار گیرند و با تعامل و همکاری دستگاه‌های و ارگان‌ها به گونه‌ای کار پیش برود که حاصل آن نتیجه مطلوب برای اقتصاد کشور داشته باشد. 

وی با اشاره به اینکه ۲۳ ارگان نظارتی مختلف در راستای ترانزیت کالا دخیل هستند، ادامه داد: زمانی که در مورد یک کریدور صحبت می‌کنیم باید مسائل مختلفی از جمله ورود بار به بندر، خروج بار از بندر، ترانزیت کالا و موانع ترانزیتی، حوزه سرزمین اصلی، مرزها و سایر موارد را مدنظر قرار دهیم و بدانیم که صرفا با همکاری در بخش‌های مختلف زنجیره تامین فعالیت‌ها مطلوب پیش می‌رود.

اتصال کریدورها به بنادر؛ عامل توسعه، پویایی و رونق بنادر

مختاری با تاکید بر اینکه اتصال کریدورها به بنادر، نقش بسیار مهمی را در توسعه، پویایی و رونق بنادر و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند، اظهار داشت: اگر هدف کشور رونق و توسعه بنادر است باید مقوله بازاریابی مناسب برای بنادر مختلف کشور با توجه به نیازها و مراودات تجاری مدنظر قرار گیرد و مشتری‌های خاص هر بندر کشف شود تا فعالیت اقتصادی بهتری در یک بندر صورت گرفته و میزان مشارکت اقتصادی افزایش پیدا کند.

ضرورت روان‌سازی فعالیت‌ها در حوزه حمل و نقل

وی با تاکید بر اینکه روان‌سازی فعالیت‌ها در حوزه حمل و نقل باید در دستورکار قرار گیرد، خاطرنشان کرد: افزایش حجم واردات و صادرات در اختیار مدیران بندری و دریایی نیست و مساله کلان اقتصاد یک کشور است که باید در راستای آن اقدام کرد.

رییس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ادامه داد: در مورد رونق بنادر سه موضوع بسیار مهم وجود دارد که شامل افزایش میزان ترانشیپ از بنادر، تغییر نسل بنادر و نیز افزایش ترانزیت است و در این زمینه همچنین نیازمند آن هستیم که توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل مدنظر قرار گیرد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مختاری با اشاره به اهمیت حضور تجار و فعالان اقتصادی، توسعه امکانات و تامین تجهیزات، وجود صاحبان کالا، خطوط کشتیرانی و توسعه پسکرانه بنادر در راستای توسعه بنادر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: کریدور شمال-جنوب نسبت به کریدور شرق-غرب اهمیت بیشتری دارد و باید تسهیلات و شرایط عبور کالا و کانتینر از این مسیرها به بهترین شکل فراهم شود.