شناسهٔ خبر: 97728 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد:

احداث راه آهن زاهدان-زابل-میلک در راستای توسعه محور شرق کشور

 احداث راه آهن زاهدان-زابل-میلک در راستای توسعه محور شرق کشور معاون وزیر راه و شهرسازی: در راستای توسعه محور شرق کشور و تکمیل شبکه ریلی عملیات اجرایی راه آهن زاهدان- زابل- میلک تسریع می‌یابد و این اقدام گام مهم دیگری در آبادانی مناطق کمتر توسعه یافته و بهره‌مندی از مزایای راه آهن چابهار- زاهدان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان سیستان و بلوچستان به همراه معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها، معاون عمراني استانداري سيستان و بلوچستان، نمايندگان مردم زابل در مجلس شوراي اسلامي از مسير راه آهن زاهدان- زابل - ميلك بازدید کرد.

خیراله خادمی با اشاره به اهمیت این محور ریلی گفت:  این خط آهن در راستای تکمیل کریدور ریلی شرق کشور از چابهار تا مشهد و در نتیجه توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه احداث می‌شود و با اتصال ریلی استان‌های شرق کشور از جنوب تا شمال نقش مهمی در توسعه ترانزیت بین‌المللی دارد.

وی این مسیر ریلی را بخشی از طرح راه آهن مشهد - زاهدان به طول ۹۰۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: این محور از زاهدان شروع می‌شود و با عبور از مسیرهای کوهستانی به زابل می‌رسد و بعد از عبور از بیرجند و گناباد در نهایت به ایستگاه راه آهن یونسی منتهی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی این محور ریلی را تکمیل کننده راه آهن چابهار- زاهدان دانست و گفت: توسعه محور شرق کشور، سواحل مکران با اتصال به بندر چابهار و تسهیل دسترسی به صنایع و معادن کشور از مهم‌ترین مزایای این خط ریلی است.

خادمی توسعه ترانزیت بین‌المللی کالا و مسافر را بخشی دیگری از مزایای راه آهن زاهدان- زابل معرفی کرد و اظهار داشت: اتصال ریلی به کشور افغانستان از مرز میلک، اتصال به مرز سرخس و بهره‌مندی کشور روسیه از قابلیت‌های بندر چابهار در ترانزیت کالا بخش دیگری از مزایای این محور است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در خصوص دیگر اهداف این سفر توضیح داد و یادآور شد: بررسی نحوه اتصال این محور ریلی به پایانه مرزی میلک و تسریع در عملیات اجرایی در این سفر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خادمی اعتبار سالجاری این پروژه ریلی را بیش از هزار و ۶۴۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بودجه سالجاری۵۸۲ میلیارد ریال است که ۱۰۶۰ میلیارد ریال نیز از محل توازن استانی و ۴۸۰۰ میلیارد ریال نیز از سایر ردیف‌ها (جدول شماره ۹ قانون) برای آن در نظر گرفته شده است و از ابتدای سالجاری تاکنون ۵۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.