به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان سیستان و بلوچستان به همراه معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها، معاون عمراني استانداري سيستان و بلوچستان، نمايندگان مردم زابل در مجلس شوراي اسلامي از مسير راه آهن زاهدان- زابل - ميلك بازدید کرد.
خیراله خادمی با اشاره به اهمیت این محور ریلی گفت: این خط آهن در راستای تکمیل کریدور ریلی شرق کشور از چابهار تا مشهد و در نتیجه توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه احداث میشود و با اتصال ریلی استانهای شرق کشور از جنوب تا شمال نقش مهمی در توسعه ترانزیت بینالمللی دارد.
وی این مسیر ریلی را بخشی از طرح راه آهن مشهد - زاهدان به طول ۹۰۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: این محور از زاهدان شروع میشود و با عبور از مسیرهای کوهستانی به زابل میرسد و بعد از عبور از بیرجند و گناباد در نهایت به ایستگاه راه آهن یونسی منتهی میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی این محور ریلی را تکمیل کننده راه آهن چابهار- زاهدان دانست و گفت: توسعه محور شرق کشور، سواحل مکران با اتصال به بندر چابهار و تسهیل دسترسی به صنایع و معادن کشور از مهمترین مزایای این خط ریلی است.
خادمی توسعه ترانزیت بینالمللی کالا و مسافر را بخشی دیگری از مزایای راه آهن زاهدان- زابل معرفی کرد و اظهار داشت: اتصال ریلی به کشور افغانستان از مرز میلک، اتصال به مرز سرخس و بهرهمندی کشور روسیه از قابلیتهای بندر چابهار در ترانزیت کالا بخش دیگری از مزایای این محور است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در خصوص دیگر اهداف این سفر توضیح داد و یادآور شد: بررسی نحوه اتصال این محور ریلی به پایانه مرزی میلک و تسریع در عملیات اجرایی در این سفر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خادمی اعتبار سالجاری این پروژه ریلی را بیش از هزار و ۶۴۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بودجه سالجاری۵۸۲ میلیارد ریال است که ۱۰۶۰ میلیارد ریال نیز از محل توازن استانی و ۴۸۰۰ میلیارد ریال نیز از سایر ردیفها (جدول شماره ۹ قانون) برای آن در نظر گرفته شده است و از ابتدای سالجاری تاکنون ۵۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.