شناسهٔ خبر: 97837 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

برگزاری هفتمین مرحله از برنامه انتقال دانش دو کشور ایران و ژاپن، با موضوع طراحی لرزه‌ای سازه‌های فولادی

هفتمین مرحله از برنامه انتقال دانش دو کشور ایران و ژاپن هفتمین مرحله از برنامه انتقال دانش دو کشور ایران و ژاپن، با موضوع طراحی لرزه‌ای سازه‌های فولادی ۲۲ تا ۲۵ شهریور، با مشارکت متخصصین مرتبط در قالب دو هیات ایرانی و ژاپنی به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جلسه افتتاحیه این کارگاه که در ادامه همکاری‌های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با دفتر اقتصادی سفارت ژاپن برگزار شد، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با مروری بر سابقه همکاری فی مابین در این موضوع، نتایج حاصل آمده از این همکاری را در ارتقای دانش فنی در زمینه سازه‌های فولادی ارزشمند برشمرد.

وی ضمن تقدیر از هیات ژاپنی برای حمایت از این برنامه هم به صورت علمی و هم به صورت عملیاتی، تداوم هرچه بیشتر آن را برای هر دو کشور مفید و موثر دانست.

تامورا نماینده وزارت صنعت، اقتصاد و تجارت ژاپن (آقای Ryohei TAMURA) نیز در این کارگاه ضمن تقدیر از این همکاری و تاکید بر همراهی، دقت نظر و برنامه‌ریزی دنبال شده از سوی هیات ایرانی در موضوعات علمی و اجرایی، بر علاقمندی طرف ژاپنی به تداوم این همکاری به صورت موثر تاکید نمود. 

در ادامه این کارگاه، روسای کمیته‌های علمی این برنامه صحبت‌های تکمیلی خود در موضوعات مورد بحث را ارائه کردند. 

در ادامه و طی روزهای اول تا سوم کارگاه، گزارش‌های فنی در موضوعات مهاربندهای کمانش تاب (BRB)، جداسازهای لرزه‌ای و نحوه استفاده این ابزارها و کنترل کیفیت آنها و نیز موضوعات مرتبط با کنترل و تضمین کیفیت (QA & QC) توسط هیات ژاپنی ارائه شد و پیرو سوالات مطرح شده از سوی هیات ایرانی، به بحث و تبادل نظر گذاشته شد. 

در چهارمین روز از کارگاه مشترک ایران و ژاپن، هیات ایرانی ابهامات خود را در موضوع دیوارهای برشی فولادی ارائه نمودند و مقرر شد هیات ژاپنی مطالعات تکمیلی روی آنها انجام دهد.  

در بخش پایانی روز چهارم، جمع‌بندی مطالب و برنامه‌ریزی برای کارگاه هشتم که در فوریه ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد، در دستور کار قرار گرفت. براساس موارد مطرح شده، هیات ایرانی ضمن تقدیر از همراهی هیات ژاپنی در این موضوع طی ۴ سال گذشته، پیشنهادهای خود را در چهار ردیف اساسی مرتبط با مصالح، تحلیل و طراحی سیستم‌های سازه‌ای مقاوم در برابر زلزله، جداسازهای لرزه‌ای و کنترل کیفیت مطرح نمود. هیات ژاپنی نیز با تاکید بر ارزشمندی این برنامه همکاری، پس از بررسی پیشنهادها و با درنظر گرفتن ملاحظات موجود برای کارگاه بعدی، نظرات خود را ارائه نمود. نهایتاً تمامی موضوعات پیشنهادی طرف ایرانی برای کارگاه بعدی مورد توافق قرار گرفت.

خاطرنشان می‌شود در هیات ایرانی حاضر در این کارگاه، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، نمایندگان مبحث دهم مقررات ملی ساختمان، نمایندگان کارگروه جداسازی لرزه‌ای و میراگرها استاندارد ۲۸۰۰، مشاورین مرکز در موضوع مواد، مصالح و جزئیات اجرایی، اعضای هیات علمی مرکز و همچنین، نمایندگان معاونت مسکن و ساختمان و سازمان ملی زمین و مسکن حضور داشتند. همچنین نماینده سفارت ایران در توکیو نیز در جلسات اصلی حضور یافت.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، هیات ژاپنی نیز متشکل از نمایندگان وزارت صنعت، اقتصاد و تجارت ژاپن (METI)، نمایندگان دفتر اقتصادی سفارت ژاپن در تهران، انجمن مهندسین عمران ژاپن (JSCA)، انجمن سازندگان فولادی ژاپن (JSSC)، انجمن آهن و فولاد ژاپن (JISF) و همچنین، نمایندگان شرکت‌های تولید کننده فولاد و قطعات فولادی در جلسات حضور یافتند.