شناسهٔ خبر: 97859 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد:

اقدامات بازآفرینی شهری اصفهان در ۴ حوزه

باز افرینی شهری اصفهان / محلات هدف مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: این اداره‌کل در راستای اجرای مفاد قوانین ومقررات بازآفرینی شهری پایدار در ۴ حوزه (راهبردی، طرح و برنامه، اجرایی و توانمندسازی) اقدامات و ابتکارات مفید وموثری را انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه این استان بعنوان وسیع‌ترین شبکه شهری دربین استان‌های کشور قلمداد می‌شود. اظهار کرد: براساس مطالعات وتحقیقات میدانی بعمل آمده بالغ بر ۱۴ هزار هکتار از اراضی شهری استان اصفهان در زمره بافت‌های فرسوده وناکارآمد شهری قرار دارد که این میزان بیش از ۱۰ درصد کل بافت‌های فرسوده وناکارآمد کشور را شامل می‌شود.   

وی بیان داشت: اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در راستای اجرای مفاد قوانین ومقررات بازآفرینی شهری پایدار خصوصاً درچهارچوب سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی، نوسازی وتوانمندسازی بافت‌های فرسوده وناکارآمد شهری، قانون حمایت از احیاء، بهسازی ونوسازی بافتهای فرسوده وناکارآمد شهری وهمچنین سندملی توانمندسازی وساماندهی سکونت‌گاههای غیر رسمی، در ۴ حوزه (راهبردی، طرح و برنامه، اجرایی و توانمندسازی) اقدامات و ابتکارات مفید وموثری را انجام داده است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: علاوه بر این درجهت کنترل وپیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در محدوده‌ها ومحلات هدف بازآفرینی شهری، برنامه‌ها وپروژه‌های کوتاه‌مدت ومیان مدتی اجرایی شده است.  

وی عنوان کرد: از جمله اقدامات شاخص این اداره‌کل در جهت ساماندهی و توانمندسازی محدوده‌ها ومحلات هدف بازآفرینی شهری در بافتهای حاشیه‌ای وسکونتگاههای غیر رسمی استان اصفهان می‌توان به احداث و افتتاح پایگاه سلامت، سالن اجتماعات آموزش بهداشت عمومی، سالن ورزشی، اجرای عملیات آسفالت و روشنایی معابر، احداث سرای محله، مشارکت در مرمت حمام و بازار تاریخی، مشارکت در احداث مجموعه فرهنگی و امثال آن اشاره کرد.  

قاری‌قرآن افزود: تدوین وابلاغ شرح خدمات به دفاتر تسهیلگری، توسعه محله و خدمات نوسازی واقع در مناطق و محلات حاشیه‌نشین از دیگر اقدامات بعمل آمده است.  

وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری از مهمترین طرح‌های این اداره‌کل در حوزه بازآفرینی شهری تعریف شده است. اذعان داشت: در این راستا تسهیلات بانکی جهت نوسازی بافت فرسوده در مرکز استان و شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت پرداخت می‌شود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه این تسهیلات بصورت ترکیبی با سه نرخ ۹، ۱۶ و ۱۸ درصد است گفت: در این رابطه، نوع متقاضی و شهر محل اجرای پروژه قابل توجه است.   

وی از مزایای این طرح به عدم نیاز به سپرده‌گذاری برای دریافت تسهیلات و امکان دریافت آن با ارائه سند تک برگ اشاره کرد و توضیح داد: امکان تخفیف حداقل ۵۰ درصد عوارض ساخت، تراکم ساخت و تقسیط مابقی آن نیز وجود دارد.  

قاری‌قرآن اضافه کرد: علاوه بر این قابلیت تبدیل تسهیلات به فروش اقساطی و تقسیط آن به مدت حداکثر ۱۲۰ ماه از دیگر مزایای تسهیلات بانکی بازآفرینی شهری بشمار می‌رود.