شناسهٔ خبر: 97879 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اعلام کرد:

حضور ایران در سازمان همکاری شانگهای، نقطه قوت برای بنادر کشور/ ظرفیت ویژه بنادر شمالی ایران برای ترانزیت کالا و ارایه خدمات به اعضای شانگهای

بنادر مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه حضور در سازمان همکاری شانگهای می‌تواند نقطه قوتی برای بنادر کشور باشد، گفت: بنادر شمالی ایران از ظرفیت ویژه و موثری برای ترانزیت کالا برخوردار هستند و می‌توانند به صورت کارا فعالیت کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا آبایی در رابطه با پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای و اینکه بنادر و حمل و نقل دریایی ایران با محوریت بنادر شمالی چه نقشی می‌توانند در راستای تحقق اهداف این سازمان در حوزه دریایی و بندری داشته باشند، اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریمی کشور و تحولات اخیر در افغانستان و نیز عزم جدی دولت سیزدهم در بازیابی شرایط اقتصادی کشور، فرصت مناسبی در این رابطه به وجود آمده است.

وی ادامه داد: پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای می‌تواند این فرصت را به وجود آورد تا در حوزه حمل و نقل دریایی که سهم بسزایی در ترانزیت کشور دارد با ظرفیت بیشتر و بهتری فعالیت کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با تاکید بر ظرفیت‌های حمل و نقل دریایی کشور، عنوان کرد: پیش‌بینی‌های صورت گرفته در صنایع توسعه‌ای کشور نشان می‌دهد که تا ۳۰ میلیون تن عملکرد ترانزیت کالا از مبادی بنادر کشور وجود دارد و بنادر شمالی کشور با توجه شرایطی که دارند، می‌توانند در ترانزیت کالا بسیار راهبردی و موثر عمل کنند.

نقش‌آفرینی بنادر شمالی از آستارا تا امیرآباد

آبایی در پاسخ به اینکه ظرفیت بنادر کشور و به ویژه  بنادر شمالی در راستای حمل و نقل ترکیبی با کشورهای حاشیه خزر، کشورهای حوزه CIS و اوراسیا را چگونه است؟ گفت: یکی از مباحث بسیار مهم این است که در شمال کشور بنادر خوبی وجود دارد و این بنادر فعال می‌توانند از آستارا تا امیرآباد نقش‌آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه در بنادر شمالی کشور، ناوگان دریایی وجود دارد که با پرچم ایران در حال خدمات رسانی هستند، افزود: کشورهای متقاضی در سازمان همکاری شانگهای در خشکی محصور هستند و لذا می‌توان از ظرفیت‌های دریایی و بندری کشور به بهترین شکل استفاده کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در رابطه با اینکه پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای چه مزایایی برای توسعه بنادر شمالی کشور و حمل و نقل دریایی ایران دارد؟ عنوان کرد: مساله مهم استفاده از ظرفیت‌های بنادر کشور است و آنچه در بندر انزلی می‌توان به آن اشاره کرد موقعیت سوق الجیشی این بندر است که از گذشته در کریدورهای ترانزیتی نقش آفرینی کرده است و علاوه بر این می‌توان در حوزه گردشگری و گمرکی همکاری با کشورهای عضو و ناظر در سازمان همکاری شانگهای را توسعه بخشید.

لزوم توجه ویژه به ظرفیت‌های گردشگری 

آبایی با اشاره به اینکه بندر انزلی تا ۱۰,۵ میلیون تن ظرفیت برای عملیات دارد و از امکانات مناسبی در حوزه نگهداری و تخلیه و بارگیری برخوردار است، اظهار داشت: امیدواریم به بهترین شکل در خدمت همه فعالان اقتصادی سازمان همکاری شانگهای باشیم و با این اقدام بسیار مهم دولت سیزدهم و جهشی که در ساختاری اقتصادی کشور شاهد خواهیم بود از ظرفیت‌ها و توان تخصصی بنادر کشور استفاده کنیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی افزود: در عین حال استفاده از ظرفیت‌های گردشگری بندر چمخاله، مارینای بندر انزلی و ظرفیت موجود در بندر کاسپین دیگر موضوعاتی است که باید به آن توجه جدی داشته باشیم.