شناسهٔ خبر: 97942 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری:

تفاهم‌نامه با روسیه برای پذیرش تاییده‌های طرفین دو جانبه است/ این تفاهم ارتباطی با خرید سوپرجت ندارد

آرش خدایی معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه تفاهم‌نامه با روسیه برای پذیرش تاییده‌های طرفین دو جانبه است، گفت: این تفاهم ارتباطی با خرید سوپرجت از روسیه ندارد.

آرش خدایی، معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در واکنش به برخی اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های خبری در رابطه با توافق ایران و روسیه برای خرید هواپیمای مسافری گفت: این اخبار در واقع واکنشی به به بیانیه آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه است که در آن بیان شده در توافق با ایران شرایط مطلوب برای تائید استانداردهای طراحی هواپیماهای روسیه در هنگام صادرات به ایران گنجانده شده است. 

وی ادامه داد: در صورتی که این تفاهم‌نامه کاملا دوجانبه و متوازن بوده و در آن به پذیرش استانداردها و تائیدیه‌های هر دو کشور ایران و روسیه توسط طرف مقابل، مطابق مقررات ملی هر در کشور تفاهم شده و با امضاء این تفاهم‌نامه، سازندگان ایرانی با دریافت مجوزها و تائیدیه‌های لازم از سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران، قادر خواهند بود تا محصولات خود را به روسیه صادر کرده و یا در زنجیره تامین‌کنندگان سازندگان روسی، به اتکاء مجوزهای دریافت شده از ایران وارد شوند.

خدایی با بیان اینکه تفاهم نامه اشاره شده هیچ ارتباطی به خرید هواپیما از این کشور ندارد، گفت: این تفاهم‌نامه تنها جهت تسهیل همکاری صنایع هوایی دو کشور با یکدیگر امضا شده و به صورت متقابل، امکان پذیرش تائیدیه‌های دو طرف را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: در این تفاهم نامه آمده است: دو طرف موافقت می‌کنند که تائیدیه‌های نوع و تائیدیه‌های تکمیلی نوع هواپیمای صادر شده، تائیدیه‌های طراحی و ساخت، تائیدیه‌های صلاحیت پروازی صادراتی که از طرف سازمان هواپیمایی کشوری ایران و یا آژانس فدرال حمل‌و‌نقل هوایی روسیه صادر می‌شود، تحت مقررات ملی مربوطه، توسط طرف دیگر با نهایت مساعدتی که مقررات کشور پذیرنده اجازه خواهد داد به رسمیت شناخته شود.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری همچنین با اشاره به موضوع فروش سوخو سوپرجت به ایران گفت: این خرید ارتباطی به این مذاکرات نداشته و هیچ مذاکره‌ای از طرف دولت و سازمان هواپیمایی کشوری برای خرید این پرنده‌ها انجام نشده است. بلکه در سال‌های گذشته، برخی شرکت‌های ایرانی تفاهم نامه‌هایی برای خرید این هواپیما با شرکت سوخو امضا کرده بودند که به دلیل وجود قطعات آمریکایی در این هواپیماها که نیازمند مجوز از آن کشور بود، قادر به دریافت مجوز فروش نشدند. شرکت سوخو در صدد است تا با جایگزینی سیستم‌های آمریکایی با سیستم‌های بومی، از اخذ مجوز دفتر کنترل دارائی‌های خارجی آمریکا بی نیاز شده و سپس پیشنهادات فروش خود را به شرکت‌های ایرانی ارائه دهد.