شناسهٔ خبر: 98093 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز مدیریت راه‌های لرستان خبر داد:

تجهیز آزادراه خرم‌آباد_بروجرد به سامانه‌های نظارت تصویری در حال پیگیری است

خبر مرکز مدیریت راههای لرستان از تجهیز آزادراه خرم آبادبروجرد.jpg مکانیابی و جانمایی سامانه‌های هوشمند جاده‌ای در آزادراه جدید خرم‌آباد_بروجرد انجام شده است و درصورت تامین اعتبارات لازم، این آزادراه به پایش آنلاین مجهز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لرستان)، فریدون فرشاد گفت: با توجه به اهمیت پایش آنلاین محورهای مواصلاتی از نظر میزان تردد انواع وسایل نقلیه، ثبت تخلفات سرعت و ... و تاثیر آن در تحلیل‌ها و برنامه‌ریزی حوزه‌های مختلف به‌ویژه توسعه حمل و نقل جاده‌ای، از مرداد ماه امسال به محض بهره‌برداری از آزادراه خرم‌آباد_بروجرد، موضوع تجهیز آن به سامانه‌های هوشمند و نظارت آنلاین در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در حال حاضر مکانیابی و جانمایی دوربین‌های نظارت تصویری و ثبت تخلفات در آزادراه خرم‌آباد_بروجرد انجام شده است و در حال پیگیری تامین اعتبارات لازم هستیم.

فرشاد گفت: مرکز مدیریت راه‌های لرستان با هدف بهینه‌سازی بهره‌برداری از راه‌ها و به حداقل رساندن تاخیر در جریان ترافیک جاده‌ای با اولویت تردد ایمن، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز نموده است و در حال حاضر با بهره‌گیری از ۶۶ دستگاه ترددشمار آنلاین، ۱۹ سامانه هوشمند نظارت تصویری در ۳۶ کیلومتر از گلوگاه‌های حساس استان، ۵۱ سامانه ثبت تخلف سرعت، یک تابلو ترافیک نما، سه سامانه توزین حین حرکت و دو دستگاه تابلو پیام متغیر بر روند تردد در راه‌های استان نظارت دارد.

وی نقش سامانه‌های هوشمند در پایش و نظارت تصویری بر میزان و نوع تردد، پایش برخط وضعیت ترافیکی و جوی، تحلیل گزارش تصادفات جاده‌ای، اطلاع‌رسانی بروز مشکلات و بحران را بسیار حائز اهمیت عنوان کرد.

رییس مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای لرستان با اشاره به عملکردهای شاخص این اداره در شش ماهه ۱۴۰۰ گفت: در این مدت با  پیگیری‌های صورت گرفته موفق به راه‌اندازی و تحویل موقت دو سامانه توزین در حرکت در محورهای پلدختر_پل زال و پلیس راه سه راهی چالانچولان و افزایش تعداد سامانه های فعال از یک به سه سامانه شده‌ایم که از مزایای این اقدام می‌توان به کنترل وزن و تناژ ناوگان عبوری برای جلوگیری از خسارت به زیرساخت‌های جاده‌ای، کنترل سرعت ناوگان و ایمنی تردد و استفاده از داده‌های این سامانه در طراحی پل‌ها و روسازی جاده‌ها اشاره کرد.

رییس مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای لرستان از نصب و راه‌اندازی یک دستگاه سامانه ترددشمار جدید در خروجی محور نورآباد_نهاوند به سمت استان همدان خبر داد و گفت: جابجایی و نصب تعدادی از دوربین‌های نظارت تصویری در مکان جدید برای دستیابی به کیفیت تصویری بالاتر، نصب برق اضطراری ups برای محافظت از تجهیزات اتاق سرور مرکز مدیریت راه و تحویل موقت تعداد ۱۷ سامانه جدید ثبت تخلف سرعت نیز از اقدامات این مرکز می‌باشد که درصورت راه اندازی کامل این سامانه‌ها تعداد دوربین‌های ثبت تخلفات فعال استان به ۶۸ دستگاه افزایش خواهد یافت.

فرشاد ادامه داد: رفع مشکلات ارتباطی دستگاه‌های بیسیم ‌راهدارخانه های زاغه، رازان، چالانچولان، بروجرد و زنگلوار، تعمیر، نگه داری و رفع مشکل جی پی اس ناوگان ماشین‌آلات راهداری هم از دیگر اقدامات شاخص مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای لرستان به شمار می‌رود.