به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کاپیتان رضا حافظی بیرگانی با تاکید بر اینکه نوسازی ناوگان دریایی باید در دستور کار جامعه دریایی کشور قرار گیرد، اظهار داشت: بر اساس کنوانسیون مارپل، آب توازن کشتیها، کنوانسیونهای مختلف در حوزه آلودگی دریایی و هوایی نیازمند خرید ناوگان دریایی نو و نیز نوسازی این ناوگان هستیم.
وی ادامه داد: قدرت دریانوردی بالا نیازمند ناوگان دریایی مناسب است و حمل و نقل دریایی تاثیر بسزا و نقش ویژهای در پویایی اقتصاد ایران دارد و میتواند شرایط را برای اجاره شناورها، حمل با تناژ بالا، امکان تردد به بنادر مهم جهان و...تغییر دهد.
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دریانوردان با بیان اینکه ناوگان دریایی نو، اعتباری برای پرچم جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر و سالهای آینده، قوانین زیست محیطی به صورت ویژه مدنظر قرار گرفته است و در این زمینه نیازمند نوسازی ناوگان دریایی کشور هستیم.
حافظی با اشاره به اینکه توسعه و نوسازی ناوگان دریایی کشور مصداق بارز اشتغالزایی است، عنوان کرد: ناوگان دریایی بزرگتر، به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارد و همین مساله موجب میشود تا شاهد اشتغالزایی در حوزه دریایی و بندری باشیم.
وی افزود: علاوه بر این کشتیهای نو، ایمنی بسیار بالاتری دارند و باعث میشوند استانداردها ارتقا پیدا کنند و اینگونه تکنولوژی دریایی کشور ارتقا پیدا میکند و محدودیت تردد کشتیهای ایرانی به بنادر مهم دنیا، از بین خواهد رفت.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دریانوردان با تصریح اینکه تحریم در نوسازی ناوگان دریایی کشور تاثیر بسزایی داشته و روند رو به رشد را با مشکلات عدیدهای مواجه کرده است، بیان کرد: عموما خرید کشتیها از طریق تسهیلات بانکی صورت میگیرد اما به دلیل تحریم بانکها از پرداخت تسهیلات به منظور خرید کشتی و نوسازی کشتیها امتناع میکنند، لذا امیدوار هستیم با رفع تحریم و احیای برجام، چالشهای یاد شده برطرف شود.