شناسهٔ خبر: 98445 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار سطح نارنجی هواشناسی:

خطر سیلاب در شمال و جنوب کشور

هشدار هواشناسی سازمان هواشناسی یک هشدار سطح نارنجی هواشناسی صادر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی با صدور یک هشدار سطح نارنجی، از ورود دو سامانه هوای ناپایدار به کشور خبر داد.

سامانه اول: ناپایداری جوی متاثر از نزدیک شدن چرخند حاره‌ای است که روز شنبه ۱۰ مهر  آغاز شده و  یک‌شنبه پایان می‌یابد و  نوع مخاطره آن رگبارورعدوبرق، وزش باد خیلی شدید در جنوب سیستان و بلوچستان بویژه نوارساحلی استان سیستان و بلوچستان است.

اثر مخاطره این سامانه سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی، خسارت وارده ناشی از وزش باد خیلی شدید، آبگرفتگی معابر و لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها پیش‌بینی شده و  خودداری از تردد و توقف در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها، آمادگی فرمانداری‌ها و دستگاههای امدادرسان،زپرهیز از توقف، تردد و چرای دام در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در تردد در جاده‌ها، بازگشایی دهانه پل‌ها و آبروها و استحکام بخشی به سازه‌های موقتی و ضعیف همچون گلخانه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و غیره توصیه می‌شود.

سامانه دوم تداوم فعالیت سامانه بارشی در شمال کشور است که از روز پنجشنبه ۸ مهر آغاز شده و تا روز شنبه تداوم دارد و  نوع مخاطره آن بارش شدید باران، در مناطق مرتفع و کوهستانی با رگبار ورعد و برق و وزش باد شدید موقتی است.

منطقه اثر این سامانه روز جمعه  گیلان، شمال و شرق اردبیل و روز شنبه تنها استان گیلان است و  اثر مخاطره آن بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، سیلاب و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها پیش بینی شده است. بنابراین  اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها، پرهیز از توقف، تردد و چرای دام در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات، احتیاط در تردد در جاده‌ها، بازگشایی دهانه پل‌ها و آبروها و استحکام بخشی به سازه‌های موقتی و ضعیف همچون گلخانه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و غیره توصیه می‌شود.