شناسهٔ خبر: 98459 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عضو هيات مديره و راهبر عمليات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

در حوزه آتش نشانی با کمترين حاشيه روبرو بوديم/ بی ادعايی شاخصه فعاليت در حوزه آتش نشانی

 مراسم تحویل دو خودروی آتش نشانی ساخت داخل به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عضو هيات مديره و راهبر عمليات هوانوردی گفت: با وجود همه چالش‌هايی که در سال گذشته وجود داشت، در حوزه آتش نشانی بدون کمترين حاشيه‌ای روبرو بوديم و اميدوارم در سال جاری بتوانيم ميزبان پروازها در شرايط امن و ايمن و به دور از سانحه باشيم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد امیرانی در مراسم گرامیداشت هفتم مهر روز آتش نشانی که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور تمامی آتشنشانان فرودگاه های سراسر کشور برگزار شد، ضمن ادای احترام به شهدای آتش نشان، مصادف بودن روز آتش نشانی با هفته دفاع مقدس را یادآور شد و ایثار، شجاعت و فداکاری را وجه اشتراک این دو دانست و با اشاره به شهادت علی لندی نوجوان ۱۵ ساله ایذه ای که جان خود را برای نجات جان دیگران به آتش افکند، خدمت این قشر از جامعه را که نتیجه اش آسایش و ایمنی است، بسیار قابل احترام و با ارزش عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه عملیات هوانوردی با تعدد و تنوع ماموریت، وظایف و فعالیت ها روبرو هستیم، شاخصه کار آتشنشانان فرودگاهی را با وجود فعالیت تخصصی، بی ادعایی دانست و گفت: آتشنشانان در کنار برخورداری از روحیه شجاعت و فداکاری می بایست با بهره مندی از دانش و مهارت لازم را در عرصه تخصصی خود تلاش کنند.

امیرانی گام های برداشته شده در حوزه آموزشی و اقدامات صورت گرفته در مدریت اپرون و حرید تجهیزاتی چون خودروهای کف ساز و البسه مخصوص آتشنشانان و دستگاه های تنفسی را با وجود همه کمبودهای مالی و چالش های کوجود ستود  و افزود: این اقدامات به دنبال برنامه ریزی دقیق و پیگیری های مستمر اداره کل آتش نشانی و حمایت های مدیریت ارشد شرکت فرودگاه ها به ثمر نشسته است .

راهبر عملیات هوانوردی در پایان گفت: با وجود همه چالش هایی که در سال گذشته بود، اما در حوزه آتش نشانی بدون کمترین حاشیه ای روبرو بودیم و امیدوارم در سال جاری نیز بتوانیم میزبان پروازها در شرایط امن و ایمن و به دور از سانحه باشیم.

شجاعت همراه با تخصص و مهارت لازمه خدمت در آتش نشانی است

در ادامه نیز ابراهیم مرادی عضو هیات مدیره و راهبر فرودگاه بین المللی مهرآباد ضمن تبریک روز آتش نشانی با اشاره به تجهیز تکنیکال بلاک فرودگاه مهرآباد به سیستم اعلان حریق پیشرفته که چندی پیش انجام شد، اظهار امیدواری کرد این اقدام برای ترمینال های فرودگاه مهرآباد و همچنین فرودگاه های پردد و مناطق حساس اما کم تردد به صورت فازبندی اجرا شود.

وی همسازان سازی حقوق کارکنان رسمی و قراردادی را از جمله اتفاقات خوب در شرکت فرودگاه ها بر شمرد و توجه به منابع انسانی در کسب مهارت و همچنین حل معضل کمبود نیروی انسانی در حوزه های عملیاتی را یادآور شد.

مرادی با یادآوری حادثه پالایشگاه تهران و حضور موفق آتشنشانان فرودگاه مهرآباد و از خودگذشتگی مثال زدنی آنها گفت: شجاعت همراه با تخصص و مهارت لازمه خدمت در آتش نشانی است.

راهبر فرودگاه بین المللی مهرآباد در پایان از اقدامات اداره کل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما در جهت انعقاد تفاهمنامه با شهرداری ها جهت یاری رسانی در مواقع بحرانی قدردانی کرد.

فقدان سیمیلاتورهای آموزشی و کمبود نیروی انسانی دو چالش مهم اداره کل آتش نشانی و نجات فرودگاهی

حمید حاجی بیگی مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما نیز در ابتدای این مراسم ضمن قدردانی از آتشنشانان فرودگاه های سراسر کشور که در ایام کرونا با حضور حداکثری به ایفای مسئولیت خود پرداختند به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در سال گذشته و برنامه های آینده در سال پیش رو پرداخت.

وی ارتقای سخت افزاری(خودرو، تجهیزات، ایستگاه) و نرم افزاری(آموزش، مهارت، دستورالعمل) در حوزه آتش نشانی را دو هدف عمده یاد کرد و گفت: در حال حاضر در کوچکترین فرودگاه های کشور نیز تجهیزات مناسب آتش نشانی وجود دارد و به طور کلی تجهیزات ما در بسیاری از فرودگاه ها با تجهیزات اروپایی برابری می کند.

حاجی بیگی در ادامه، دریافت ۴۲ دستگاه کفساز استاندارد فرودگاهی از دو شرکت گواه و آتش مهارنو و تحویل به فرودگاههای کشور، تعمیر اساسی ۱۰دستگاه کفساز ، تعمیر نگهداری خودروهای کفساز روزنباورخرید ۵۰۰جفت چکمه آتش نشانی، تحویل ۱۴ دستگاه شارژر سیلندر های هوای فشرده، خرید ۱۰۰۰دستگاه خاموش کننده دستی، تحویل ۶ دستگاه برف خوار فرزیا با ظرفیت ۵۰۰۰  تن درساعت،  تحویل ۲۳ دستگاه سیستم روشنایی سیار به فرودگاهها، برگزاری مناقصه وانجام مراحل خرید ۱۰۰۰۰۰  لیتر فم AFFF ، تحویل ۲۰۰دست لباس آتش نشانی  و ۲۰۰ عدد هود، تحویل ۳۵۰دستگاه سیستم تنفسی به همراه ۶۰۰عدد ماسک تنفسی را از جمله اقدامات انجام شده یا در حال انجام معاونت تجهیزات اداره کل آتش نشانی عنوان کرد.

وی همچنین به فعالیتهای انجام شده در اداره پیشگیری و بررسی سوانح این اداره کل پرداخت و گفت: اقدامات انجام شده در این حوزه با محوریت طرح اضطراری، ایمنی اماکن، بررسی عملکرد اداره آتش نشانی فرودگاهها، عملیات زمستانی، بررسی حوادث و سوانح فرودگاهی و برنامه ریزی مسابقات مهارتی آتش نشانان فرودگاهی صورت گرفته است.

مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما، تهیه دستورالعمل حفاظت اماکن فرودگاهی در برابر حریق و ممیزی اماکن و ساختمان های ستادی به لحاظ ایمنی نظیر مرکز کنترل فضای کشور، ساختمان مرکزی، مرکز نگهداری اسناد، ساختمان حراست مرکزی و ساختمان مخابرات را از جمله اقدامات مهم انجام شده در این اداره کل بر شمرد.

وی تجهیز ساختمان برج مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد به سیستم اعلان حریق را از جمله اقدامات مهم عنوان کرد و بر تخصیص اعتبار برای پوشش کامل فرودگاه به سیستم های اعلام و اطفاء تاکید کرد.

حاجی بیگی همچنین خواستار تخصیص اعتبارات لازم برای پوشش سیستم های اعلام و اطفاء حریق در فرودگاه مشهد شد.

وی تشکیل واحد مدیریت اپرون در کلیه فرودگاههای کشور را با اهداف نظارت بر عملیات سوختگیری، رسیدگی به تصادفات و تخلفات در اپرون، پلاک گذاری و معاینه فنی خودروها و تجهیزات در ایرساید، هدایت زمینی هواپیما، برقراری ایمنی در اپرون و صدور ADP  ضروی خواند و گفت : در راستای پیاده­ سازیPart ADR ، برنامه ریزی جهت اخذ گواهینامه مدیریت اپرون برای کلیه فرودگاههای کشور از سازمان هواپیمایی کشوری صورت گرفته است.

حاجی بیگی در ادامه از صدور ۳۵۰ گواهینامه ویژه در ۱۵ فرودگاه کشور خبر داد و گفت: این اقدام در ۲۰ فرودگاه کشور در حال انجام است.

وی ساخت شبیه ساز حریق در فرودگاه مشهد را از جمله اقدامات اساسی در حوزه اداره برنامه ریزی – آموزش و دستورالعملهای این اداره کل عنوان کرد و اظهار داشت: با این اقدام امکان برگزاری دوره آموزشی رفتار شناسی حریق در فرودگاه مشهد وجود دارد.

مدیرکل آتش نشانی و نجات فرودگاهی به آناليز منابع و وظايف در آتش نشاني فرودگاهي (TRA) در دو فرودگاه بندرعباس و کرمان اشاره کرد و گفت: این اقدام برای تمامی فرودگاه های بین المللی در دستور کار است.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران؛ وی فقدان سیمیلاتورهای آموزشی و کمبود نیروی انسانی را دو چالش مهم این اداره کل یاد کرد و خواستار توجه ویژه هیات مدیره نسبت به آن شد.