شناسهٔ خبر: 98495 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در شش ماه نخست امسال اتفاق افتاد؛

رفع تصرف بیش از ۹۶ هکتار از اراضی ملی استان خراسان رضوی

_DSC0522.jpg یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن خراسان رضوی در شش ماه ابتدای سال،  ۳۷ پرونده تصرفات اراضی را بررسی و این زمین ها را از چنگال متصرفان آزاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، مجتبی حاتمی سرپرست یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن استان با اعلام این خبر گفت: این یگان برای پیشگیری از وقوع چنین وقایعی، فعالیت می کند و در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ موفق به بازپس گیری حدود ۹۶۱,۶۹۳ متر مربع از اراضی دولتی با ارزش تقریبی چهار هزار و ششصد و چهار میلیارد و ششصد و سی و هشت میلیون و پانصد هزار تومان شده است.

وی در ادامه به این مسئله اشاره کرد که یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان ضمن جلوگیری از هرگونه تصرف و تعرض اراضی تحویلی دولتی و ملی، با اجرای ۶  مورد حکم قضایی به مساحت حدود هفتصد و بیست و نه هزار و چهار صد و شصت و سه مترمربع به ارزش تقریبی سه هزار و هشتصد و پنجاه و چهار میلیارد و چهار صد و شصت و پنج میلیون و پانصد هزار تومان و ۳۱  مورد رفع تصرف فوری به مساحت دویست و سی و دو هزار و دویست و سی مترمربع و ارزش تقریبی هفتصد و پنجاه میلیارد و صد و هفتاد و سه میلیون تومان، موفق به بازپس گیری و آزادسازی بالغ بر بیش از ۹۶۱  هزار و ۶۹۳ متر مربع از اراضی دولتی به ارزش تقریبی ۴ هزار و ششصد و چهار میلیارد و ششصد و سی و هشت میلیون و پانصد هزار تومان شده است.

سرپرست یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن استان خراسان رضوی تأکید کرد: این اقدامات با همراهی شورای محترم حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی صورت گرفته است. 

وي همچنین اظهار امیدواری کرد که با همکاری مردم و دستگاه های مذکور، این یگان به طور جدی تر به برخورد با متصرفان اراضی دولتی اقدام خواهد نمود.

همراهی مردم برای رفع تصرف

سرپرست یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن استان در ادامه با اشاره به نقش مردم در پیشگیری از تصرف و حفاظت از اراضی ملی و دولتی این گونه گفت: شهروندان می توانند موارد تصرف، تعرض و دخالت در اراضی دولتی و ملی را ضمن تماس با سامانه خبری شماره تلفن گویای ۱۶۵۶ یا تلفن ثابت ۰۵۱۳۷۶۵۰۱۷۹ به یگان حفاظت گزارش دهند.

الزام به استعلام قبل از خرید ملک 

حاتمی با بیان نمونه هایی از ضرر و زیان شهروندان در زمان خرید املاک تصرف شده گفت: به منظور پیشگیری از هرگونه ضرر و زیان، لازم است شهروندان در زمان خرید زمین و ملک، برای اطمینان از اصالت ملک مدنظر، از سازمان های مربوط استعلام بگیرند.

او ادامه داد: بسیاری از افراد به صورت قولنامه ای ملکی را خریداری می کنند و بعدها مشخص می شود آن ملک، جزو اراضی ملی و دولتی است؛ در چنین شرایطی، افراد علاوه بر ضرر مالی، مجبور به پرداخت خسارت نیز می شوند.

وی این نکته را هم گفت که از ۸۲ هزار هکتار اراضی دولتی واقع در استان خراسان رضوی ۶۰ هزار هکتار دارای سند مالکیت است.