به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پژمان رفیعی ضمن تبریک به جامعه دریایی به مناسبت روز جهانی دریانوردی، اظهار کرد: دریانوردان در دوران تحریمهای ظالمانه و شیوع ویروس کرونا، جانفشانی کردند و با تمام وجود فعالیتهای مرتبط با حوزه دریانوردی را پیش بردند و رشادتهای آنها به ویژه در طول چند سال اخیر بر کسی پوشیده نیست.
چالش کرونا برای دریانوردان
وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا باعث شد تا مقوله تعویض خدمه کشتی با مشکلات عدیدهای همراه شود و شاهد بودیم و هستیم که برخی دریانوردان حتی ۸ تا ۹ ماه هم روی شناور هستند و این مسئله خستگی مفرط را برای آنها به وجود میآورد.
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دریانوردان با بیان اینکه یکی از مهمترین چالشهای شیوع ویروس کرونا در حوزه دریانوردی، تامین نیروی انسانی به دلیل لحاظ پروتکلهای سخت بهداشتی از کشورهای مختلف و نیز ابتلای برخی دریانوردان به ویروس کووید۱۹ با مشکلات بسیاری همراه شد، گفت: اساسا شیوع ویروس کرونا، حمل و نقل دریایی را با چالش مواجه کرد و حوزه دریانوردی نیز از این مقوله مستثنی نبود و به همان اندازه که یک دریانورد روی شناور حضور داشت به همان نسبت نیز باید طول مدت استراحت افزایش پیدا میکرد.
سایر چالشهای دریانوردان
رفیعی در ادامه به دیگر مشکلات موجود دریانوردان به ویژه دریانوردان بخش خصوصی اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه همچنان دریانوردان نه تنها با مشکل بیمه شدن از سوی مالکان کشتی همراه هستند بلکه این بیمه نیز، بیمه دریایی که شامل مشاغل سخت و زیان آور میشود، نیست و صرفا بیمه تامین اجتماعی است.
وی ادامه داد: حقوق و دستمزد دریانوردان بخش خصوصی بسیار پایین است و متاسفانه ۹۰ درصد شرکتهای کشتیرانی قرارداد کاری با دریانوردان امضا نمیکنند و علاوه بر این پرداخت حقوق با تاخیر همراه و موضوع دیگر اینکه خدمات رفاهی و پزشکی ارائه شده به دریانوردان بخش خصوصی مربوط به شناورهای کمتر از ۵۰۰ تن، ضعیف است هرچند که در مورد شناورهای با تناژ کمتر از ۳۰۰۰ تن شرایط بهتری وجود دارد.
شرایط مطلوب دریانوردان ایرانی از نظر تخصص
این سرافسر کشتی با تاکید بر اینکه کشور ما از دریانوردان بسیار خوبی برخوردار است که از نظر فنی و تخصصی شرایط بسیار مطلوبی دارند، بیان کرد: در مقایسه با دیگر کشورها، دریانوردان ایرانی از حقوق بینالمللی برخوردار نیستند و مشخص نیست به چه علت شرکت ملی نفتکش، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کشتیرانی والفجر و...با خود دریانوردان به صورت مستقیم قرارداد به امضا نمیرسد و این مسئله به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار شده است!
رفیعی با اشاره به اینکه به دلیل اعمال تحریمهای ظالمانه، امکان فعالیت دریانوردان ایرانی در سایر کشورها با پاسپورت ایرانی وجود ندارد، تصریح کرد: متاسفانه با ورود بیش از حد پرسنل خارجی در ناوگان دریایی کشور مواجه هستیم و این مسئله موجب بیکاری دریانوردان ایرانی شده و به مرور باعث شده است تا با حداقل دستمزد مجبور به فعالیت شوند، به همین دلیل باید از ورود بیش از حد پرسنل خارجی در ناوگان دریایی ایرانی ممانعت به عمل آید.
فرایند ارتقاء شغلی دریانوردان باید اصلاح شود
وی همچنین به لزوم اصلاح فرایند ارتقاء شغلی دریانوردان اشاره کرد و گفت: در این بخش باید محدودیت ایجاد شده که صرفا مربوط به شناورهای تجاری است، برداشته شود و امکان ارتقاء شغلی دریانوردان به تمامی شناورها تسری پیدا کند؛ علاوه بر این شرط بیمه شدن کار را برای ارتقاء دریانوردان سخت کرده است و با توجه به اینکه شرکتهای کشتیرانی با دریانوردان قرارداد امضا نمیکنند، در رابطه با این مسئله نیز باید چاره اندیشی شود.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دریانوردان بر لزوم حمایت هرچه بیشتر دولت و حاکمیت از حوزه دریانوردی و دریانوردان تاکید کرد و گفت: با توجه به ظرفیتهای بسیاری که در این زمینه وجود دارد باید حمایت دولت از دریانوردان افزایش یابد و سازمان بنادر و دریانوردی و نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشترین حمایت از دریانوردان را در دستور کار قرار دهند.