شناسهٔ خبر: 98667 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد:

تقدير دفتر منطقه‌ای ايکائو از ايران در ثبت رکورد بيشترين کاهش Old NOTAM

امیرحسین صادقچه دفتر منطقه‌ای ايکائو از عملکرد ايران در موضوع NOTAM Improvement و ثبت رکورد بيشترين درصد کاهش Old NOTAM تقدير کرد.

امیرحسین صادقچه، مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تغییر رویکرد ایکائو طی سالیان گذشته برای تغییر ماهیت خدمات هوانوردی از سنتی به دیجیتال، مبتنی بر مفاهیم جدید CNS/ATM، گفت: سازمان ایکائو اقدام به ارایه برنامه ناوبری هوایی در حوزه مدیریت اطلاعات هوانوردی(DAIM) کرده است و پیرو آن موضوعی تحت عنوان NOTAM Improvement مطرح  و توسط دفتر منطقه‌ای ایکائو به کشورهای عضو ابلاغ شده است که پیوسته در اجلاس‌های دفتر منطقه‌ای این موضوع مطرح و در معرض بررسی، پایش و بازخورد اعضا قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: مبحث NOTAM Improvement در مرحله اول به موضوع بهبود کیفیت محتوای نوتام ها و در مرحله دوم به موضوع Digital NOTAM می پردازد.

به گفته صادقچه، در اجرای مرحله اول، ایکائو با موافقت کمپین جهان NOTAM Improvement نوتام 2021 را به منظور بهبود وضعیت نوتام‌ها، کاهش نوتام‌های قدیمی (Old NOTAM) و نوتام‌های بسیار قدیمی(Very Old NOTAM) و همچنین افزایش اثربخشی، کارایی و قابلیت اطمینان نوتام در سطح جهانی ایجاد کرد.

وی هدف از پویش جهانی در خصوص OLD NOTAM را ارتقای بیش از پیش جایگاه و اهمیت نوتام برای خلبانان، دیسپچرها و شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان عنوان کرد.

صادقچه خاطرنشان کرد: طبق تعاریف موجود، Old NOTAM به نوتامی اطلاق می‌شود که از زمان صدور آن به واسطه تمدید یا ماهیت دایمی بودن، بیش از سه ماه سپری شده است، اما هنوز از بازه زمانی یکسال فراتر نرفته است  و نیز Very Old NOTAMبه نوتامی اطلاق می‌شود که از زمان صدور آن بیش از یکسال گذشته است.

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی اظهار داشت: بر اساس ICAO SARPs ، نوتام نباید بیش از سه ماه فعال بوده و نباید بیش از یک بار تمدید شود و در صورت لزوم بعد از آن به یکی از محصولات هوانوردی انتقال یابد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ایران دارای بیشترین نوتام صادره با حجمی بیش از سه برابر نوتام‌های دیگر کشورهای منطقه و در صدر جدول تولید کنندگان محتوا است، علت آن را گستردگی فضای ایران و وجود بیش از 90 فرودگاه در ایران عنوان کرد.

به گفته وی طی یکسال اخیر با توجه به انجام اقدامات صورت گرفته توسط AIS جهت تعیین تکلیف این دسته از نوتام ها(از جمله انتقال نوتام‌ها به یکی از محصولات هوانوردی) علیرغم عدم وجود اتوماسیون‌های رایج در سطح بین‌المللی و با اتکا به نیروهای متخصص داخلی و نیز اصلاح روند صدور، لغو و یا جایگزینی اطلاعیه هوانوردی (NOTAM) پیشرفت چشمگیری در کاهش Old NOTAM و Very Old NOTAM داشته که موجب تقدیر دفتر منطقه ای در این خصوص شده است.

صادقچه ضمن قدردانی از همت و تلاش کارکنان حوزه اطلاعات هوانوردی گفت: طبق اذعان مسئولان دفتر منطقه ای، ایران بزرگترین رکورد را در کاهش Old NOTAM ثبت کرده است  و لذا از حوزه اطلاعات هوانوردی (AIS) این اداره کل جهت ارائه تجربیات و راهکارهای عملی در اجلاس بین‌المللی دفتر مرکزی ایکائو (Headquarter) دعوت بعمل آمده است.

مدیرکل ترافیک هوایی در پایان گفت: با توجه به نشانگرهای اصلی (KPI) در این مبحث، دو چالش‌ اصلی پیش رو، اصلاح روند صدور نوتام دائمی و تعیین تکلیف OLD & Very OLD NOTAM بوده که با توجه به حساسیت موضوع و پایش دایمی، ایکائو در این بخش از مراجع ذیصلاح تولید داده هوانوردی و تولیدکنندگان داده درخواست کرده است تا به طور مستمر نسبت به نوتام های صادر شده در حوزه کاری خود نظارت و نسبت به تعیین تکلیف آنها قبل از تبدیل شدن به OLD NOTAM یا  Very OLD NOTAM با کنسل کردن نوتام یا گنجاندن آن در محصولات هوانوردی   AIS با هماهنگی و همکاری این اداره کل اقدام کنند.