شناسهٔ خبر: 98692 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار سطح زرد هواشناسی:

تداوم بارش‌ها و کاهش محسوس دما در نیمه شمالی کشور

هشدار هواشناسی سازمان هواشناسی با صدور یک هشدار سطح زرد هواشناسی از تداوم بارش‌ها و کاهش محسوس دما در نیمه شمالی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کل کشور با صدور یک هشدار هواشناسی سطح زرد از فعالیت سه سامانه هوای ناپایدار در کشور خبر داد.

بر اساس این گزارش، سامانه اول تداوم فعالیت سامانه بارشی است که از چهارشنبه ۱۴ مهرماه شروع شده و تا یکشنبه ۱۸ مهرماه ادامه خواهد داشت.  نوع مخاطره این سامانه بارش باران، رعدوبرق،وزش باد شدید موقت، (در مناطق شمالی استان های تهران ، البرز ، قزوین از اوایل امشب تا صبح پنجشنبه) و منطقه اثر آن روز چهارشنبه  گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و شمال استان‌های تهران، البرز، قزوین و روز پنج‌شنبه گیلان، اردبیل، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی است.

اثر مخاطره این سامانه احتمال بالاآمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال آب گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها و احتمال کاهش دید است، بنابراین احتیاط در تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در تردد جاده‌ها، جمع آوری دام از مجاورت رودخانه‌ها و دره‌ها توصیه می‌شود.

سامانه دوم کاهش محسوس دما به ویژه در ساعات اولیه صبح بین ۵ تا ۱۰ درجه است که از روز چهارشنبه ۱۴ مهرماه شروع شده و تا روز یکشنبه ۱۸ مهرماه ادامه دارد و منطقه اثر این سامانه شمال غرب و غرب و سواحل شمالی و شمال استان‌های دامنه جنوبی البرز، و شمال شرق و شرق و  اثر مخاطره آن احتمال آسیب به برخی از محصولات کشاورزی است. بنابراین جمع آوری محصولات کشاورزی، تمهیدات لازم برای کشاورزان، مرغداران و گلخانه داران توصیه می‌شود.

در نهایت سامانه سوم افزایش شیو فشاری است که بین چهارشنبه تا یکشنبه ادامه دارد و سبب وزش باد نسبتا شدید خواهد شد. منطقه اثر این سامانه آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، تهران، اردبیل، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، شمال سیستان و بلوچستان و سمنان است.

اثر مخاطره این سامانه خیزش گردو خاک، احتمال شکستن درختان فرسوده و آسیب به سازهای موقتی همچون گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی است و حفظ و مستحکم کردن سازه‌های موقتی همچون گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در تردد از حاشیه تابلوها، درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره توصیه می‌شود .