شناسهٔ خبر: 98730 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار سطح زرد دریایی

افزایش ارتفاع موج در دریای خزر و خلیج فارس

هشدار هواشناسی سازمان هواشناسی یک هشدار سطح زرد دریایی منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی با صدور یک هشدار سطح زرد از فعالیت دو سامانه ناپایدار دریایی خبر داد. سامانه اول که افزایش ارتفاع موج همراه با بارش باران و وزش باد است از روز جمعه ۱۶ مهرماه آغاز شده و تا روز شنبه ادامه دارد و  نوع مخاطره آن وزش باد و افزایش ارتفاع موج بین ۱ تا ۱/۵ متر در سواحل و ۲ متر در فراساحل به همراه بارش باران است.

منطقه اثر این سامانه روز جمعه  دریای خزر، در نواحی ساحلی و دور از ساحل گیلان، مازندران، گلستان . روز شنبه دریای خزر، در نواحی ساحلی و دور از ساحل گیلان و غرب مازندران و  اثر مخاطره آن احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، احتمال خسارت به قایق و شناورهای کوچک، احتمال اختلال در ترددها و فعالیت های دریایی است، بنابراین اجتناب از شنا، جلوگیری از تردد قایق‌های تفریحی و کوچک بویژه به نقاط فراساحل و احتیاط در کلیه فعالیت‌های دریایی توصیه می‌شود.

 سامانه دوم افزایش ارتفاع موج و وزش باد در مناطق شمالی و مرکزی خلیج فارس، در نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان و بوشهر است که روز جمعه شروع شده و تا یکشنبه ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه افزایش ارتفاع موج بین ۱ تا ۱/۵ متر در سواحل و ۲ متر در فراساحل و اثر مخاطره آن احتمال غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و احتمال اختلال در فعالیت‌های دریایی خلیج فارس است. بنابراین ممانعت از شنا، احتیاط در ترددهای دریایی بویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی توصیه می‌شود.