شناسهٔ خبر: 98757 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی جنوب کرمان عنوان کرد:

ضرورت مشارکت آحاد جامعه در طرح خوداظهاری خانوار درسامانه ملی املاک و اسکان کشور

مهندس ساردویی جنوب کرمان مدیر کل راه و شهرسازی جنوب کرمان ازطرح به روز رسانی وتکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک واسکان کشور خبر داد و گفت: از جمله دلایل مطرح شده درخصوص ضرورت و اهمیت خوداظهاری خانوار درسامانه ملی املاک و اسکان، اجرای صحیح قانون درخصوص خالی نماندن واحد های مسکونی است.

به گزارش پایگاه خبری راه و شهرسازی (جنوب کرمان)محمد ساردویی مدیر کل راه و شهرسازی جنوب کرمان درخصوص این طرح گفت: ثبت اطلاعات در این سامانه منجر به ایجاد شفافیت اطلاعاتی در حوزه مسکن،اخذ تصمیمات سیاستی صحیح و نهایتا فرآیند خانه دار شدن همه اقشار جامعه آسانترخواهدشد.

وی اظهار داشت:ثبت اطلاعات درسامانه املاک و اسکان تنظیم بازار مسکن را به همراه خواهد داشت و امکان اجرای سیاست‌های مطلوبتر دولت نظیر اعمال مالیات یا پرداخت یارانه‌های هدفمند و زمینه ایجاد سرشماری برخط نفوس و مسکن را فراهم خواهد کرد.

وی از دیگر مزایای ثبت اطلاعات درسامانه املاک واسکان به افزایش دقت در برنامه ریزی اقتصادی در بخش مسکن اشاره کردوگفت:ثبت اطلاعات کمک  می کند که فروش یا اجاره یک واحد مسکونی به چند فرد به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

ساردویی بیان کرد:درصورت ثبت نشدن اطلاعات ملک آن واحد مسکونی خالی تلقی می‌شود و برای ملک ثبت نشده برگه مالیاتی صادر شده و اگر پرداخت نشود، مشمول جرایم مالیاتی خواهدشد.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان اشاره کرد:هر زمان که نیاز به اخذ حساب مالیاتی ( مفاصا ) برای املاک مورد نظر باشد، مالکین واحدهای مسکونی ثبت نشده مکلف به پرداخت جرائم مالیاتی در خصوص ملک خودخواهندبود. همچنین ازآن‌ها که میزان مالیات مربوطه از شش تا هجده برابر مالیات براجاره تعیین شده است رقم مالیات متعلقه بسیار قابل توجه بوده و مالک متضرر می‌شود.

وی در خصوص عواقب بعداز اجرای قانون املاک و اسکان برای مالکین بیان کرد:بسیاری از خدمات نظیر صدور چک،افتتاح حساب،خریدانشعابات آب، برق، فاضلاب یر اساس ثبت اطلاعات درسامانه بوده و بسیاری ازخدمات منوط به آدرس مندرج درسامانه به ساکنین ارائه خواهد شد.

وی در خصوص ثبت نشدن اطلاعات و خوداظهاری در سامانه اشاره کرد:ممکن است مشکلات عدیده‌ای برای خانوار‌ها (چه ساکن و چه مالکی که خوداظهاری نکرده باشد) در استفاده از خدمات ایجاد شود.

وی در پایان گفت: وزارت نیرو مکلف شده است که محاسبه تعرفه برق کنتور این املاک را در بالاترین پلکان قیمتی انجام دهد که این خود نیز از دیگر تبعات ناشی از ثبت نشدن اطلاعات ملک است.

لازم به ذکر است موضوع به روز رسانی  وتکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک واسکان کشور از تاریخ 2 دی ماه 1399 جهت اجرا ابلاغ شده است این طرح مربوط به اصلاح قانون ماده 54 مکرر و169مکرر قانون مالیات های مستقیم می‌شود.