شناسهٔ خبر: 98796 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر اعلام کرد:

توسعه پایدار و راهبردی سواحل، بنادر و‌ جزایر کشور در دستورکار سازمان بنادر/ تشریح جزییات طرح جامع بنادر اصلی و فرعی استان بوشهر

محمد رضا الهیار عضو هیأت عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: توسعه پایدار و راهبردی سواحل، بنادر و‌ جزایر کشور به عنوان اولویت اصلی و ویژه، در دستور کار این سازمان قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا اله‌یار با اشاره به فرآیند توسعه بندر بوشهر تا سال ۱۴۰۴، گفت: با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیاد سواحل استان بوشهر و ۹۳۷ کیلومتر مرز ساحلی با سواحل خلیج فارس، توسعه متوازن و پایدار این مناطق ضروری است و برنامه‌ریزی مدونی برای توسعه سواحل کشور به ویژه سواحل استان بوشهر با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور مدنظر قرار گرفته است.

تهیه برنامه بلندمدت برای استفاده از ظرفیت‌های دریا

وی افزود: در زمینه توسعه سواحل، با توجه به طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور به عنوان یک سند بالا دستی، سازمان بنادر و دریانوردی موظف شد که نسبت به تدقیق این طرح و آوردن آن در مقیاس استانی اقدام کند که در این راستا بعد از استان هرمزگان، دومین استانی که طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی آن تدقیق و تهیه شد، استان بوشهر بود که تمامی شهرستان‌های ساحلی آن را شامل می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی این طرح، تهیه برنامه بلندمدت برای استفاده از ظرفیت‌های دریا است که برای هر شهر، برنامه اجرایی پیش‌بینی شده است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه مطالعات مربوطه نهایی شده است و در حال طی کردن مسیر در شورای برنامه‌ریزی استان است، گفت: امید داریم هر چه سریع‌تر از سوی شورای برنامه‌ریزی استان ابلاغ و به عنوان یک سند بالادستی توسعه سواحل استان به کار گرفته شود.

اله‌یار، افزود: این مطالعات گسترده و با نگاه بلندمدت است که  در آن جنبه‌های مختلف زیست محیطی، پدیده‌های دریایی، ظرفیت‌های تجاری، ظرفیت‌های گردشگری و مسافری دریایی، پدافند غیرعامل، مسائل سیاسی و امنیتی دیده شده است.

طرح‌های جامع و توسعه ای بنادر استان بوشهر

وی در خصوص توسعه بنادر اصلی و فرعی استان بوشهر، خاطرنشان کرد: در راستای توسعه بنادر اصلی و فرعی استان بوشهر، بندر بوشهر به عنوان بندر اصلی و ۱۰ بندرتجاری آن به عنوان بنادر فرعی طرح‌های توسعه‌ای پیش‌بینی شده‌اند که در قالب طرح جامع بنادر بازرگانی، توسعه بندر بوشهر تا افق ۱۴۰۴ و توسعه بنادر فرعی آن نیز طی سه گام در ۱۵ سال مدنظر قرار می‌گیرند.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: گام اول استقرار طرح‌های جامع و طرح‌های ساماندهی جامع بنادر اصلی و فرعی آغاز شده است و عملا برخی پروژه‌های اجرایی شروع و یا در حال مطالعه اجرایی می باشد. توسعه بنادر فرعی می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه دریامحور ایفا نماید چرا که با توسعه آنها از یک طرف به رشد و شکوفایی مناطق همجوار کمک می‌شود و از سویی می‌توانند در پشتیبانی بنادر اصلی نقش مهمی در حمل و نقل شبکه‌ای ایفا نمایند.

طرح ویژه جزایر جنوبی کشور

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، اله‌یار افزود: یکی دیگر از موارد توسعه‌ای دریا محور، طرح‌های جامع و راهبردی توسعه جزایر است که بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری و همچنین کارگروه ساماندهی سواحل و بنادر و جزایر کشور، سازمان بنادر و دریانوردی ماموریت پیدا کرده است که توسعه راهبردی جزایر کشور را انجام دهد و در استان بوشهر نیز ۱۴ جزیره را شامل می‌شود و امید داریم با اتمام فاز مطالعاتی آن تا پایان سال جاری، شاهد تصویب  در مرجع ذی ربط به عنوان سند بالادستی و یکپارچه  برای اولین بار در این حوزه  باشیم.