شناسهٔ خبر: 98860 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در دومین نشست هماهنگی راهداری زمستانی تاکید شد :

انجام نظارت مستمر بر اجرای فرایندهای راهداری زمستانی

جاده برفي انجام برنامه‌ریزی منظم و هدفمند در جهت اجرای فرایندهای راهداری زمستانی سال جاری از اهمیت بسیاری برخوردار است و آنچه اجرای صحیح، به موقع و سیستماتیک این فرایندها را ضمانت می‌کند ، نظارت مستمربر فرایندها است که باید از سوی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها انجام شود .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در دومین همایش هماهنگی راهداری زمستانی سال جاری که با حضور مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌های حلقه اول راهداری زمستانی برگزار شد، با تاکید بر این موضوع افزود: در زمان اجرای طرح راهداری زمستانی باید هوشمندانه رفتار کنیم و در این راستا به مردم و کاربران جاده پاسخگو باشیم . انعکاس فعالیت‌های انجام شده در زمان اجرای این طرح از اهمیت بسیاری برخورداراست این در حالی است که امر پاسخگویی و ایجاد تعامل با کاربران می‌تواند در ایجاد حس مشارکت کاربران و مسافران با نیروهای راهداری در جهت موفقیت این طرح و همچنین تامین امنیت استفاده کنندگان از محورهای مواصلاتی اثرگزار باشد .

امانی خاطر نشان کرد: پیش آمادگی نیروها و امکانات راهداری در سراسر کشور به ویژه استان‌های دارای بارش سنگین، اجرای دستورالعمل‌های ارسالی از سوی ستاد مرکزی، انتقال نکات اجرایی مهم و قابل توجه به روسای ادارات راهداری و استفاده از تجارب سال‌های گذشته باید مدنظر قرار گیرد. همچنین فرماندهی محورها حتما مشخص شود به خصوص محورها و گردنه‌های خاص و دارای بارش سنگین و همینطور محورهایی که در سال گذشته مشکلاتی را در زمینه اجرای طرح داشته‌اند، مورد توجه ویژه قرار گیرند .

در ادامه این نشست تخصصی رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بر ضرورت حضور مستمر گشت‌های راهداری در جاده‌ها و محورهای مواصلاتی در زمان اجرای طرح راهداری زمستانی امسال تاکید کرد و افزود: با توجه به کمبود اعتبارات، لزوم استفاده بهینه از امکانات موجود بیش از پیش ضروری است و این در حالی است که برنامه‌ریزی و پیش‌بینی قبل از اجرا باید حتما در دستور کار ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها قرار گیرد این امر در مورد ۱۱ استان رینگ اول طرح راهداری زمستانی که بیشترین حجم بارش را دارند و همینطور مهمترین کریدورهای بار و مسافر و ترانزیت را دارا هستند بسیار اهمیت دارد .

اکبری اظهار داشت: اجرای فرایندهای راهداری زمستانی در خصوص آزادراه‌ها اهتمام ویژه مسئولان اجرایی طرح را می‌طلبد. ضروری است در محورهای پر بارش در هر استان، فردی در مرکز قرارگاهی تعیین شده مستقر باشد و هدایت و رهبری را در زمینه اتخاذ بهترین تصمیم اجرایی در زمان بارش‌های سنگین به عهده بگیرد .

اکبری با تاکید بر اینکه در طرح راهداری زمستانی در ایام بارش‌های زیاد، ثانیه‌ها هم اهمیت دارند افزود: اجرای مهندسی صحیح در خصوص اتخاذ راهکار و اجرا، در این طرح اهمیت زیادی دارد . برای پیش‌بینی وضعیت هوا، پیش‌بینی‌های دقیق را بر حسب محور آماده کنیم که هم در سطح ستاد و هم در سطح استان‌ها باید صورت گیرد که در این راستا هماهنگی و تعامل با پلیس راه و اجرای برخی از موضوعات به صورت سختگیرانه می‌تواند راهگشا باشد .

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین گفت: در همه جای دنیا وقتی کولاک شدید است، با هدف تامین امنیت جانی کاربران جاده‌ها، محور مورد نظر از قبل مسدود اعلام می‌شود در این راستا مقرراست با تعامل با پلیس راه و ایجاد پروتکل‌های سختگیرانه، در زمان بارش برف و کولاک شدید یک محور، انسداد آن به مردم اعلام شود و بر لزوم اجرای آن دقت و نظارت لازم صورت گیرد .

در ادامه این نشست تخصصی محمد تیموری معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بر ضرورت تامین منظم حقوق و مزایای نیروهای راهداری و تامین معیشت این قشر زحمتکش و پرتلاش تاکید کرد واظهار داشت: در خصوص تامین شن و نمک مصرفی موردنیاز طرح راهداری زمستانی، ابلاغ لازم صورت گرفته است این در حالی است که برای تامین ماشین‌آلات باید از الان برنامه‌ریزی شود و ماشین‌آلات اورهال و اماده باشند .

تیموری در ادامه سخنان خود بر لزوم طرح موضوع راهداری زمستانی به صورت مستمر در شورای معاونین استان تاکید کرد و همچنین برگزاری نشست‌های مستمر با روسای ادارات شهرستان‌ها و ابلاغ موارد ضروری را موثر دانست و اظهار امیدواری کرد با برنامه‌ریزی مناسب و با پیش‌آمادگی نیروهای راهداری و امکانات و تجهیزات، علی‌رغم کمبود اعتبارات بتوانیم راهداری زمستانی موفقی را درسال جاری پیش رو داشته باشیم .

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفتنی است در ادامه دومین نشست هماهنگی راهداری زمستانی سال جاری‌، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات و همچنین مدیر مرکز مدیریت راه‌ها و مدیر کل روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص نتایج و تجربه‌های طرح راهداری زمستانی سال گذشته نکات لازم را تشریح کردند‌، همچنین مهم‌ترین برنامه‌های این طرح در سال جاری، لزوم توجه ویژه به راه‌های شریانی و مهم منتهی به تهران، استفاده درست از تقویم راهداری، برنامه‌های قرارگاه راهداری زمستانی مطرح و بر ضرورت اطلاع رسانی به موقع قبل بارش، حین بارش و بعد بارش به مردم و کاربران جاده‌ها تاکید شد.