به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی از اتمام ریلگذاری راه آهن همدان- سنندج خبر داد و گفت: این مسیر به طول تقریبی ۱۵۱ کیلومتر به عنوان بخشی از طرح ملی احداث راه آهن تهران-همدان-سنندج است که بخش تهران-همدان آن در سال ۱۳۹۶ افتتاح شده است.
وی ادامه داد: عملیات ریلگذاری این مسیر ریلی از دو سمت همدان و سنندج همزمان آغاز شد و صبح امروز با تکمیل ریلگذاری در نقطه تلاقی اتصال ریلی برقرار شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی از تامین ریل ملی در این خط خبر داد و گفت: ۱۹ هزار تن ریل تولید شده در کارخانه ذوب آهن اصفهان در این پروژه به کار رفته است.
خادمی اتصال دو مرکز استان به شبکه ریلی کشور را از مزایای راه آهن همدان- سنندج دانست و گفت: اتصال سنندج به شبکه راه آهن سراسری از طریق همدان و تهران، امکان توسعه پروژه در آینده و اتصال آن به استانهای آذربایجان غربی، شرقی و کرمانشاه، جذب بخش قابل توجهی از ترافیک جادهای برای جابهجایی بار و مسافر، توسعه صنعت گردشگری در منطقه و اشتغالزایی از دیگر مزایای احداث این خط آهن است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در خصوص عملیات اجرایی باقیمانده پروژه اظهار داشت: تکمیل بخشی از تقاطعهای غیرهمسطح، تکمیل ساختمان خطوط ایستگاهی و عملیات تکمیل روسازی این محور ریلی باقی مانده است که نیازمند ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار است.
معاون وزیر راه وشهرسازی پیشرفت فیزیکی کل ایستگاههای مسیر را ۸۴ درصد اعلام کرد و افزود: این مسیر ریلی دارای ۷ ایستگاه است که در فاز اول سه ایستگاه سنندج، دهگلان و قروه با پیشرفت فیزیکی کل حدود ۸۵ درصد تکمیل و به بهرهبرداری میرسد.
به گزارش شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، شایان ذکر است: راه آهن همدان - سنندج در سه قطعه طراحی شده است، از لحاظ توپوگرافي منطقه اين مسیر ريلي ۱۴ درصد در کوهستان، ۲۰ درصد در تپه ماهور و ۶۶ درصد در دشت واقع شده است. دارای ۴۶ دستگاه تقاطع، ۲۹ دستگاه پل بزرگ و ۴۱۱ دستگاه پل کوچک است. اين خط ريلي در سال بيستم بهرهبرداري قابليت بهرهبرداری سالانه ۳ میلیون تن بار و ۷۰۰ هزار نفر مسافر را در سال دارا است.