شناسهٔ خبر: 98942 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد:

تلاش ایران برای گسترش توافقنامه سه‌جانبه ایران-هند-افغانستان به سایر کشورهای آسیای میانه/ قرارداد با اپراتور هندی چابهار فعال است

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تلاش ایران برای گسترش توافقنامه سه‌جانبه ایران-هند-افغانستان به سایر کشورهای آسیای میانه گفت: قرارداد با اپراتور هندی چابهار فعال است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه نشست گرامیداشت روز جهانی دریانوردی و در جمع خبرنگاران به تشریح مزیت‌های جغرافیایی بنادر ایران و پرداخت و گفت: ایران دارای ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل است و در شمال و جنوب دسترسی به دریا دارد. از سوی دیگر در حال حاضر ظرفیت پایانه های بندری ۲۶۰ میلیون تن است که تا پایان سال این رقم به ۲۸۵ میلیون تن می‌رسد. از نظر میزان ناوگان و فعالیت شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی رتبه ۱۴ را در جهان دارد و سایر شرکت‌ها هم قابلیت‌های زیادی برای ظرفیت‌های بندری و دریایی دارند که تمام این‌ موارد ایران را در جایگاه مناسبی در سطح جهانی قرار می‌دهد.

وی سپس به برخی ممنوعیت‌ ورود کشتی‌های ایرانی به برخی بنادر بین‌المللی اشاره کرد و افزود: از اردیبهشت ماه سال ۹۷ تحریم‌های شدیدی به صنعت دریایی کشور تحمیل شد که بخشی از آنها متوجه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود. به طوری که تمام کشتی‌های این شرکت مشمول تحریم‌های غیرقانونی شدند. در حال حاضر ناوگان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از پایانه‌ها با محدودیت‌های مواجه هستند، البته با یک سری از تمهیدات توانستیم در مناطقی که امکان دسترسی به بنادر اصلی وجود ندارد، از ظرفیت سایر بنادر استفاده کنیم.

راستاد با بیان اینکه قرارداد هندی‌ها در بندر چابهار همچنان فعال است گفت: اپراتور هندی کماکان در این بندر حضور دارد و با وارد کردن ۶ جرثقیل ۳۰ درصد از قرارداد ۸۵ میلیون دلاری خود را محقق کرده است.به زودی و با رفع برخی مشکلات قرارداد اصلی با این اپراتور منعقد می‌شود.

وی با اشاره به درخواست اپراتور هندی برای تعیین یک مرجع بین‌المللی حل اختلاف افزود: در همه قراردادها یک بند حل اختلاف وجود دارد و اپراتور هندی درخواست کرده است که مرجع رسیدگی به اختلافات احتمالی یک مرجع بین‌المللی باشد. لایحه مربوط به این درخواست در دولت تصویب شده و اکنون در انتظار تصویب آن در مجلس هستیم تا قرارداد اصلی منعقد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره جزییات حمله تروریستی به ناوگان شرکت جمهوری اسلامی ایران گفت: طی سال‌های اخیر بعضا مزاحمت‌هایی برای ناوگان جمهوری اسلامی ایران در برخی از آب راه ها ایجاد شده است. در این حمله اخیر خوشبختانه خسارتی ایجاد نشده و نیروی انسانی آسیب ندیده است و توانستیم به سرعت کشتی آسیب دیده را هم به گردان فعالیت برگردانیم. 

وی ادامه داد: این حمله تروریستی اخیرا در دریا سرخ رخ داده و متاسفانه عوامل این حمله تروریستی ناشناخته هستند  واطلاعاتی از آنها نداریم.

راستاد در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره سرنوشت توافقنامه سه‌جانبه ایران-هند-افغانستان پس از ظهور طالبان گفت: این توافق‌نامه همچنان پابرجاست و تاکنون صحبتی درباره خروج افغانستان از این توافق‌نامه نشده است.

وی افزود: سعی ما بر این است که کشورهای دیگری را نیز به این توافق‌نامه اضافه کنیم تا سایر کشورهای آسیای میانه نیز بتوانند از ظرفیت بندر چابهار بهره‌مند شوند.