شناسهٔ خبر: 98946 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:

دریانوردی کشور با وجود تحریم و کرونا ادامه یافت/ نجات بیش از ۱۰۰۰ نفر در عملیات امداد و نجات سازمان بنادر

جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: دریانوردی کشور با وجود تحریم و کرونا ادامه یافت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلیل اسلامی، عضو هیات مدیره و معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه در دو سال اخیر موضوع تحریم و کرونا نقش بسیار مؤثری در حوزه حمل ونقل دریایی در اقتصاد کشور داشته و این دو موضوع باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی در حوزه حمل‌ونقل دریایی ایجاد شود، گفت: ما شاهد آن بودیم که با وجود مشکلات بسیار زیاد  لحظه‌ای فعالیت این بخش متوقف نشد و راه نجات و اقتصاد کشور در حوزه حمل ونقل دریایی بوده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت صنعت دریایی کشور با وجود تحریم‌های ظالمانه متوقف نشد، ادامه داد: مشکل دیگر در این زمینه شیوع بیماری کرونا بود. کرونا یک اپیدمی جهانی بوده که شرایط سختی را برای دریانوردان ایجاد کرد، اما با شاهد آن بودیم که با همکاری جمعی از دریانوردان و مدیران محیط امنی برای دریانوردان ایجاد شد و جابجایی کالا و مسافران دریایی با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی انجام شد.

اسلامی افزود: در چند ماه اخیر به همت مدیران حوزه دریایی ۸۵ هزار دریانورد در شرایطی که هنوز واکسیناسیون به صورت گسترده انجام نشده بود واکسینه شدند.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اهتمام سازمان بنادر در بحث آموزش گفت: با وجود شرایط سخت کرونایی ما دوره‌های آموزشی که لازم و ضروری بود را برگزار کردیم. امروز شاهد آن هستیم که هیچ دریانوردی به واسطه شرایط سخت کرونایی از حوزه آموزشی عقب نمانده و در بخش بین‌المللی هم با وجود آنکه شرایط کار بسیار سخت بوده، اما دوره‌های آموزشی را برگزار کردیم. به طوری که ۵۰ هزار سند در ۶ ماهه گذشته امسال در انواع مختلف از سیستم آموزشی به دریانوردان تحویل داده شد تا این عزیزان با خیال راحت کسب و کار خود را ادامه دهند. همچنین با همت مدیران کشتیرانی ۱۱۰ نفر از دانش‌آموختگان بر کشتی‌های بین‌المللی برای کارآموزی اعزام شدند که تمامی آن‌ها توانسته‌اند آموزش‌های تخصصی را بگذرانند.

وی با اشاره به اینکه تقاضای عمده بخش دریایی کشور در رابطه با حفظ حقوق دریانوردان بوده است، ادامه داد: در این زمینه اقدام به شفاف‌سازی و احیای حقوق دریانوردان کرده و قرارداد‌های کاری دریانوردان را ساماندهی کرده‌ایم.

اسلامی افزود: بیش از ۲۸ عملیات رفع آلودگی دریایی در سال جاری انجام شده و  امیدواریم با همت مسئولان در این بخش میزان آلایندگی دریایی را کاهش دهیم. همچنین در بخش امداد و نجات دریایی نیز با از جان‌گذشتگی امدادگران سازمان بیش از ۱۰۰۰ نفر در سوانح گوناگون نجات یافته‌اند.

عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه هم در این حوزه همکاری‌های بین بخشی بسیار زیادی داشته‌ایم به طوری که ما از سیستم پهپادی و هلیکوپتری این ناوگان در حوزه دریایی استفاده بسیار زیادی کرده‌ایم و پوشش کاملی را از طریق این ناوگان در سواحل شمال و جنوبی کشور داشته‌ایم.