شناسهٔ خبر: 99076 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون اقتصادی رئیس جمهور در بازدید از بندر امام(ره):

موانع حمل یکسره کالا از بندر امام رفع شود/ روند حمل کالاهای وارداتی و صادراتی از خوزستان تسریع می‌شود/ فرآیندهای کاذب و دست و‌پاگیر در حوزه های مدیریتی و قانونی باید شناسایی و رفع شود

جلسه معاون اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: ضرورت دارد، روند حمل کالاهای وارداتی و صادراتی از خوزستان تسریع پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن رضایی در حاشیه بازدید از مجتمع بندری امام خمینی(ره) و در نشست مشترک استاندار خوزستان، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، اظهارداشت: ضرورت دارد، روند حمل کالاهای وارداتی و صادراتی از خوزستان تسریع پیدا کند، در این بین، موانع مربوط به حمل یکسره کالاهای اساسی وارداتی از بندر امام(ره) به مبادی مصرف باید رفع و در این دولت محقق شود.

انتظار می‌رود که برنامه‌ریزی‌ها به سمت حمل یکسره کالا به مبادی مصرفی صورت گیرد

وی ادامه داد: از متولیان حوزه دریایی، خواسته می‌شود تا برنامه‌های کاربردی خود برای بهره‌وری و تحقق چشم‌انداز تعیین شده جهت انجام حمل یکسره کالا را بیان کنند؛ از مسولان مربوطه خواسته می‌شود، در کنار ارائه برنامه‌های خود، زمان تحقق آنها را نیز برآورد و اعلام کنند. 

معاون اقتصادی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه تسهیل در ورود و خروج کالا از مرزها و بنادر استان اهمیت بسزایی دارد، افزود: انتظار می رود که برنامه‌ریزی‌ها به سمت حمل یکسره کالا به مبادی مصرفی صورت گیرد؛ در عین حال ذخیره‌سازی بخشی از کالاهای اساسی وارداتی در محل بندر نیز باید مورد توجه قرار گیرد. 

رضایی با بیان اینکه ضرورت دارد، شرایط ذخیره سازی در محل بندر امام (ره) از وضعیت بهتری برخوردار شود، گفت: تلاش می‌شود بعد از بررسی‌های صورت گرفته، فرآیندهای کاذب در حوزه‌های مختلف مدیریتی و قانونی شناسایی و رفع شود.

تاخیر در تخلیه کالاها باعث افزایش قیمت می‌شود

معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از محصولات صنایع پتروشیمی از بندرامام خمینی(ره) صادر می‌شود، این بندر نقش ارزنده‌ای در ارزآوری کشور ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که تحریم‌های داخلی برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور دشواری‌های جدی را ایجاد کرده است که در صورت رفع تحریم‌های خارجی، امکان کاهش مشکلات موجود محقق نمی‌شود.

رضایی با بیان اینکه برخی مجوزها در روند تخلیه کالاهای اساسی با یکدیگر متناقض هستند، گفت: روند پیگیری این مجوزها باعث تاخیر در تخلیه کالاهای وارداتی اساسی از کشتی‌ها می‌شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: تاخیر در تخلیه کالاها باعث افزایش قیمت و تورم کالاها در داخل کشور می‌شود. 

وی یادآورشد: همچنین این تاخیر در صادرات کالاهای تولیدی کشور نیز باعت تحمیل هزینه‌های تجاری برای بازرگانان می‌شود و این موضوع امکان رقابت آنها نسبت به رقبای خارجی خود کاهش می‌دهد.

بخشی از ظرفیت بنادر به صادرات اختصاص پیدا کند

صادق خلیلیان؛ استاندار خوزستان نیز اظهار داشت: تسریع در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بنادر خوزستان ضروری است؛ از سویی استفاده از ظرفیت‌های بنادر خوزستان در امر صادرات باید بیش از گذشته مورد استفاده قرار گیرد. 

وی یادآورشد: در حال حاضر بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا در کشور و استان خوزستان گران است، در صورتی که حمل و نقل ریلی و از طریق کشتی هزینه فعالیت‌های تجاری را کاهش خواهد داد. 

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، گفتنی است معاون اقتصادی رئیس جمهور، زنجیره جابجایی کالاهای اساسی، فرآیند خروج و ترخیص کالاهای اساسی، ظرفیت‌های بندری و همچنین رفع موانع تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی مجتمع بندری امام(ره) را بررسی کرد.