شناسهٔ خبر: 99281 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان خبر داد:

احتمال تمدید مهلت زمان ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان/پیشنهاد مهلت تمدید به ستاد سران قوا ارایه شد

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان از احتمال تمدید مهلت زمان ثبت‌نام سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان بر اساس نظر ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، خبر داد.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص مهلت ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان گفت: بر اساس زمانبندی پیشین، پایان مهرماه مهلت ثبت‌نام سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان تعیین شد. چند هفته گذشته مکاتبه‌ای با دبیرخانه ستاد سران قوا (ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا) برای تمدید این مهلت داشتیم. زیرا شرایط ایجاب می‌کند تا با مهلت بیشتری این اقدام انجام شود و دراین خصوص منتظر نتیجه هستیم.

معاون مسکن و ساختمان با تاکید بر اینکه با تمدید مهلت ثبت‌نام سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان برای درج اطلاعات هویتی و سکونتی، اطلاع رسانی مناسب انجام خواهد شد، در خصوص احتمال عدم مشارکت مردم در درج اطلاعات خود در سامانه اعلام کرد: بر اساس قانون (ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم) افرادی که اطلاعات خود را در سامانه ملی املاک و اسکان درج نکنند، واحد یا واحدهای آنها به عنوان واحد خالی تلقی و مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

محمودزاده ادامه داد: واحدهای خالی به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات معرفی خواهند شد.

گفتنی است بر اساس ماده ۵۴ مکرر، هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره ۱۱ ماده ۵۳ این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به این شرح هستند که برای اشخاص حقیقی در سال اول معادل ۶ برابر، در سال دوم معادل ۱۲ برابر و در سال سوم و بعد از آن مشمول ۱۸ برابر مالیات خواهد بود. این میزان برای اشخاص حقوقی دو برابر مقادیر اعلام شده، تعیین شده است.