شناسهٔ خبر: 99304 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان جنوبی خبر داد:

اقدامات چشمگير و تاريخی دربخش راه سازی استان طی يكسال اخير

وحيد داعي2.jpg مديركل راه وشهرسازی خراسان جنوبی باارائه گزارشی، اقدامات يكسال اخير در بخش راهسازی استان را چشمگير و تاريخی اعلام نمود.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (خراسان جنوبی)،دوبانده سازی جاده ها از مهمترین اقدامات در جاده های کشور به ویژه در خراسان جنوبی است چرا که نقش زیادی در توسعه استان دارد. برای خراسان جنوبی که دو کریدور اصلی کشور از این استان عبور می‌کنند، وجود راه‌های دوبانده، ایمن و آزاد راه از مهم ترین اولویت‌ها به شمار می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبي با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است، گفت: این موضوع علاوه بر مزایای بی شمار، معایبی مانند هزینه های زیرساختی بیشماری دارد. داعی با بیان اینکه پراکندگی اندک جمعیت در اعتبارات تاثیر دارد، افزود: در استان های کوچک با دوبانده کردن ۵۰ کیلومتر شاید ۶ شهر از این موضوع نفع ببرند اما در خراسان جنوبی به دلیل فاصله زیاد بین شهرها این مورد امکان پذیر نیست. وی اضافه کرد: در ابتدای سال گذشته باوجود اینکه ۱۶ سال از عمر استان گذشته بود، فقط ۶۱۴ کیلومتر باند دوبانده در خراسان جنوبی وجود داشت که در ابتدای سال جاری ۱۳۷ کیلومتر جاده دوبانده زیر بار ترافیک رفته است. داعی ادامه داد: به بیانی دیگر ۲۲ درصد باندهای موجود در استان فقط در سال گذشته احداث شد که رکورد تاریخی برای خراسان جنوبی بود. وی با بیان اینکه ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه صرف این راه ها شده است، تصریح کرد: از این ۱۳۷ کیلومتر فقط ۹۰ کیلومتر در دهه فجر سال گذشته با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی افتتاح شد. مدیرکل راه و شهرسازی استان بیان کرد: در دهه فجر سال گذشته حدود ۴۵۰ کیلومتر بزرگراه (باند دوم) در کشور به بهره برداری رسید که ۹۰ کیلومتر در خراسان جنوبی افتتاح شد..

وحيد داعي عنوان کرد: به خاطر پهناوری استان و شرایط اقتصادی کشور عقب افتادگی هایی در این موضوع وجود دارد که همه تلاش همکاران در اداره كل راه و شهرسازی استان  برای رفع این موضوع می باشدودر این شرایط اقتصادی مطالبات پیمانکاران نیز وجود دارد که سعی در پرداخت آن مطالبات داریم. وي به پیگیرهای انجام گرفته برای افزایش اعتبارات استان اشاره و اضافه کرد: در وزارت خانه، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی کشور جلسات زیادی برای افزایش این اعتبارات داشتیم. درسال ۹۹ مجموع قرادادهای بانددوم استان ۱۳۰۰ میلیارد تومان بوده که امروز این عدد به ۲۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است و با توجه به افزايش حجم قراداد ها به دو برابربسیاری از اشتغال هایی که در حوزه راه سازی است به خاطرهمين موضوع است..

بهره گیری از ظرفیت های قانونی برای پیشبرد پروژه ها

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبي بیان کرد: در سال ۹۹ ردیف یا اعتبار این سازمان در قانون بودجه سال ۹۹ فقط ۲۲۰ میلیارد تومان بوده است که با پیگیری های انجام شده این عدد در بودجه سال ۱۴۰۰ به ۳۴۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. داعی به استفاده از ظرفیت های قانونی دیگر برای پروژه های راه های استان نیز اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در استان با استفاده از ظرفیت ماده ۵۶، ۵۰ میلیارد تومان از بانک مسکن به جاده بیرجند- قائن تزریق کردیم. به گفته وی ۴۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای این طرح پیش بینی شده که در مرحله انعقاد قرارداد با بانک مسکن است. داعی اضافه کرد: در محور دیهوک- فردوس- بجستان، ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب ماده ۵۶ در نظر گرفته شده که در مرحله پرداخت هستیم.همچنين پیگیری لازم جهت تسریع در مبادله قرارداد مشارکت تسهیلات ماده ۵۶ برای باند دوم محور سربیشه – درح – ماهیرود به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان انجام شده ودرمرحله قرارداد هستیم و براي محور طبس- بشرویه مجوزهای لازم از سازمان برنامه و بودجه کشور گرفته شده و اکنون به دنبال سپردن این کار به یکی از بانک های کشور هستیم.

انجام 30 میلیارد تومان تهاتر بانکی ومالیاتی درسال گذشته

به گفته داعی این اداره کل از ظرفیت تهاتر بانکی و مالیاتی نیز برای پیشبرد پروژه های راه استان استفاده کرده و در سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان تهاتر بانکی و مالیاتی در خراسان جنوبی انجام گرفته است. مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: محور خوسف-عرب‌آباد-دیهوک-طبس در پیوست یک قانون بودجه۱۴۰۰ کشور دارای ردیف اعتباری شد و عملیات اجرایی احداث باند دوم آن، در سال جاری آغاز می‌شود. وی افزود: این محور، راه ارتباطی بیرجند و جنوب استان خراسان‌جنوبی با تهران و از اهمیت بسزایی در ترافیک و حمل و نقل استان برخوردار است كه این محور بعد از گذشت ۱۵ سال و علی‌رغم پیگیری‌های قبلی، تاکنون دارای ردیف اعتباری اصلی در پیوست شماره یک قانون بودجه نبود که با پیگیری‌های انجام‌شده در سال۱۳۹۹، مطالعات توجیه فنی و اقتصادی آن به همراه کاربرگ‌های مربوطه در وزارت راه و شهرسازی تصویب و نهایتاً در قانون بودجه سال۱۴۰۰ دارای ردیف اعتباری اصلی در پیوست شماره یک شد وتنها استانی است که تاكنون توانسته مجوز کمیسیون ۲۳ را برای پروژه ای در کشور کسب کند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبي به محور بیرجند و قائن نیز اشاره و بیان کرد: عملیات اجرایی دوبانده سازی این محور در سال ۸۹ آغاز شده و تا سال ۹۸ یعنی در طول ده سال ۴۵ کیلومتر دوبانده شده است. داعی افزود: عملکرد دوبانده سازی در ده سال گذشته سالی ۴.۵ کیلومتر بوده است ولی فقط در سال ۹۹ حدود ۲۵ کیلومتر دوبانده شده است یعنی ۵ برابر متوسط عملکرد در ۱۰ سال گذشته در طول یکسال اتفاق افتاده است. وی اضافه کرد: هم اکنون حدود ۷۶ کیلومتر دوبانده شده و تا یک ماه نیم دیگر ۸ کیلومتر دیگر زیر بار ترافیک خواهد رفت و ۱۶ کیلومتر باقی مانده در کمترین زمان ممکن به بهره برداری می رسد. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت محور بیرجند به زاهدان گفت:در سال ۹۸ در محدوده سربیشه به نهبندان دو پیمانکار مشغول به کار بودند که با توجه به‌ اهمیت بسیار زیاد این محور در حال حاضر ۴ پیمانکاردر محدوده سربیشه به نهبندان مشغول اجرای عملیات بوده و کل این محورتعیین تکلیف شده است. داعی به محور سربیشه – ماهیرود هم اشاره و افزود: طول محور سربیشه – ماهیرود ۱۳۵ کیلومتر است که درهمه قطعات این جاده پیمانکار در حال فعالیت است و در این محور انقلابی انجام شده و امسال ۳۰ کیلومتر زیر بار ترافیک خواهد رفت.