شناسهٔ خبر: 99383 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان تشریح کرد؛

ظرفیت‌های ناشی از اجرای برنامه جامع نوین در توسعه شهر - منطقه اصفهان

علی هنردان اصفهان رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان مهم‌ترین ظرفیت‌های ناشی از برنامه‌ریزی و اجرای طرح جامع جدید برای توسعه شهر - منطقه اصفهان، عنوان کرد: تحقق و بالقوه نمودن ظرفیت‌های مورد انتظار از این برنامه جامع متضمن دستیابی به اسنادی توصیه‌ای و الزام‌آور است.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(اصفهان)؛ علی هنردان رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: برنامه جامع شهر منطقه اصفهان با رویکرد نوین، سومین طرح جامع شهر اصفهان و اولین نمونه از نسل جدید طرح‌های توسعه شهری کشور است که بر اساس مصوبه مورخ ۲۸/۳/۹۷ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به نظام برنامه‌ریزی شهری کشور معرفی شده است.  

وی بیان داشت: این برنامه با رویکرد مشارکت مردمی و مساله‌محور و تغییر نگاه از موضوع کمیت و رشد، به مفهوم کیفیت و توسعه، سعی در تعریف اهداف توسعه شهری دارد.  

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: از مهم‌ترین این اهداف می‌توان به مشارکت همگانی ذینفعان، توجه به ساز و کارهای اجرایی احکام برنامه، توجه به رابطه متقابل شهر و منطقه، رقابت‌پذیری و توجه به کیفیت زیست شهری اشاره کرد.  

وی اذعان داشت: این طرح بنا دارد به منظور پیگیری عدالت اجتماعی، اقتصادی، محیطی و فضایی و در راستای ارتقای کیفیت زندگی و پایداری اجتماعی باب قدرتِ تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را به روی تمام ذینفعان گشوده و با شناسایی، احصاء و اولویت‌بندی مسائل و مشکلات کلان‌شهر اصفهان، در جهت رفع آن‌ها و تحقق یک چشم‌انداز مورد اجماع محلی گام بردارد.  

هنردان با بیان اينکه مهم‌ترین تفاوت این برنامه با طرح‌های جامع سنتی از بعد رویه و فرآیند تهیه طرح است گفت: در طرح‌های جامعِ سنتی، طرح توسط گروه متخصصان تهیه می‌شد و مردم و اکثر ذینفعانِ طرح تا زمان ابلاغ در جریان تهیه و کم و کیف طرح قرار نمی‌گرفتند اما در برنامه شهر – منطقه اصفهان با رویکرد جدید، مردم و ذینفعان اصلی شهر از همان ابتدا در جریانِ طرح قرار گرفته و تهیه طرح نیز با مشارکت فعال آن‌ها صورت می‌پذیرد.  

 وی با اشاره به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور همچنین توافقات صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی اذعان داشت: فرآیند تهیه این طرح از دو مرحله تشکیل شده به‌گونه‌ای که در مرحله اول مسائل، نیازها و ظرفیت‌های شهر شناسایی می‌شود و در مرحله دوم پس از تهیه دستور کار و تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، برنامه توسعه شهر - منطقه بر اساس دستور کار مصوب، تهیه و جهت تصویب به مراجع پیش‌بینی‌شده ازجمله شورای راهبری، شورای برنامه‌ریزی استان و شورای عالی معماری و شهرسازی ایران ارائه می‌شود.  

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: مرحله اول این برنامه، تهیه شده و به تصویب شورای راهبری برنامه جامع رسیده است.  

وی از مهم‌ترین ظرفیت‌های ناشی از برنامه‌ریزی و اجرای طرح جامع جدید برای توسعه شهر - منطقه اصفهان به بلندمدت مداری و ترسیم چشم‌انداز توسعه شهر - منطقه اصفهان اشاره کرد به‌گونه‌ای که با تغییر در مدیریت‌های شهری، برنامه‌های توسعه دچار وقفه و تغییر مسیر نشده و بتوانند با روزآمدسازی به فرآیند اجرا و اثربخشی خود ادامه دهند.  

هنردان تعیین اندازه مطلوب و پایدار شهری را از دیگر طرفیت‌ها دانست به‌گونه‌ای که هزینه‌های متوسط شهری با منافع متوسط شهری برابر بوده و آستانه‌های جمعیت‌پذیری اکولوژیکی شهر نیز رعایت شوند.  

وی به تدوین تراز مالی و فیزیکی بلندمدت شهر اشاره کرد، به‌گونه‌ای که استحصال و مصرف منابع مالی در طول زمان برنامه از اصل توازن برخوردار بوده و ضمن پایدارتر نمودن جریان درآمدی، جریان هزینه‌ها نیز از ثبات نسبی برخوردار شود.  

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: کاهش هزینه‌های مبادلاتی ناشی از مشارکت و چانه‌زنی میان ذینفعان شهری و در پی آن افزایش میزان تحقیق پذیری و تسهیل امور مربوط به توسعه فضاهای شهری و خدماتی همچنین نگهداشت سرمایه‌های درون و جذب سرمایه‌گذاری‌های برون منطقه‌ای از طریق معرفی گوشه‌های رقابتی شهر - منطقه اصفهان و طراحی اقتصادی پروژه‌های زیرساختی شهر به‌گونه‌ای سودآور و سرمایه پذیر از دیگر ظرفیت‌ها است.  

وی افزود: علاوه بر این موارد می‌توان به ایجاد شبکه همکار شهری (Conurbation) در محدوده مجموعه شهری اصفهان به منظور تقسیم کار منطقه شهری و در پی آن افزایش تولید ناخالص و توان رقابتی شهر – منطقه اصفهان نسبت به سایر کلان‌شهرهای رقیب اشاره کرد.  

هنردان با بیان اينکه توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی محور (TOD)، از دیگر ظرفیت‌های ناشی از برنامه‌ریزی و اجرای طرح جامع جدید برای توسعه شهر - منطقه اصفهان است اذعان داشت: این رويكرد علاوه بر امكاناتی كه در راستای پايداری شهر - منطقه اصفهان فراهم خواهد آورد، می‌تواند فرصت‌هایی نيز برای رونق اقتصادی شهر فراهم کند از جمله این فرصت‌ها می‌توان به ارزش افزاده ناشی از ایجاد تراکم‌های ساختمانی و ایجاد کاربریهای انتفاعی حول ایستگاه‌های TOD همچنین ارتقای فعالیت‌های سرزندگی ناشی از تشویق به پیاده‌روی اشاره کرد.  

وی ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر – منطقه اصفهان با استفاده بهینه از ظرفیت‌های بافت تاریخی، ظرفیت‌های محیط پیرامونی و ترویج باغ‌های موضوعی و گردشگری ایرانی، برنامه‌ریزی برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه شهری متناسب با نقش‌های جدید شهر - منطقه اصفهان در تقسیم‌کار ملی ازجمله نقش آن به‌عنوان معین پیشتاز تهران در حوادث طبیعی بزرگ و افزایش سهم فعالیت‌های مرتبط با صنعت گردشگری در اقتصاد شهر از طریق متنوع سازی، کشف و توسعه مزیت‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی شهر - منطقه اصفهان در حوزه‌های گردشگریِ تاریخی، سلامت و اکو توریسم از دیگر موارد در این رابطه است.  

 رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزایش سهم فعالیت‌های دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی شهر و افزایش مزیت‌های رقابتی این بخش از فعالیت‌های شهری، استفاده از ابزارهای بهینه‌سازی و تحقق‌پذیری طرح‌های توسعه شهری بخصوص ابزارهای اقتصاد مهندسی، مهندسی ارزش، کنترل پروژه و ارزیابی‌های زیست‌محیطی و اجتماعی پیش و پس از اجرای پروژه‌های شهری و ارتقای دانش محلی و در پی آن ایجاد ظرفیت‌های نهادی به منظور توسعه متوازن و پایدار شهر - منطقه اصفهان را نیز از مهم‌ترین ظرفیت‌های ناشی از برنامه‌ریزی و اجرای طرح جامع جدید برای توسعه شهر - منطقه اصفهان دانست.  

وی افزود: علاوه بر موارد گفته شده طرح جامع جدید موجب شفافیت در فرآیند تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های مربوط به توسعه کالبدی و فضایی شهر و در پی آن بهبود فضای ساخت‌وساز شهری و حذف رانت اطلاعاتی ناشی از تمرکزگرایی و تهیه طرح با روش‌های متعارف قبلی می‌شود.  

هنردان ادامه: همچنین این طرح موجب برنامه‌ریزی جهت تحقق شهر و -مهم‌تر از آن- شهروند هوشمند به منظور تسهیل و شفاف‌سازی امور، افزایش کارایی و ارتقای حس تعهد شهروندی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل شناسایی، پایش، حل و رفع مسائل شهری می‌شود.  

وی گفت: اجرای این طرح، اصول شهرسازی و معماری اسلامی – ایرانی را ترویج داده و موجب احیاء مکتب اصفهان در خلق و بازآفرینی فضاهای شهری و معماری می‌شود.  

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان تشخيص و تحليل مسائل و ظرفیت‌های حوزه حكمرانی آب و احياء زاینده‌رود همچنین بهینه‌سازی منابع آبی، جلوگیری از هدر رفت منابع و بازیافت آب‌های خاکستری در سمت تابع عرضه منابع آبی، تأکید بر اصل صرفه‌جویی، پالایش فعالیت‌های شهری از نظر میزان آب بری، بهینه‌سازی مصرف آب در حوزه فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی واقع در شهر – منطقه اصفهان در سمت تابع تقاضای مصارف آبی را  از دیگر مزایای اجرای طرح جامع جدید عنوان کرد.  

وی گفت: نهایتا عدالت فضایی و کاهش نابرابری‌ها و فقر شهری با استفاده از باز توزیع خدمات و زیرساخت‌های شهری، توانمندسازی ساکنین محلات و بافت‌های ناکارآمد و فقیر شهری همچنین کاهش اثرات منفی توسعه شهری بخصوص آلودگی‌های محیطی با وضع عوارض پیگویی، ترویج فن‌آوری‌های سبز و لایه‌بندی کاربری‌ها و فعالیت‌های آلوده زای شهری از دیگر ظرفیت‌هایی است که با اجرای این طرح ایجاد می‌شود.  

هنردان تاکید کرد: تحقق و بالقوه نمودن ظرفیت‌های مورد انتظار از برنامه جامع شهر - منطقه اصفهان متضمن دستیابی به اسنادی توصیه‌ای و الزام‌آور است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تهیه سند اقتصادی و تحقق‌پذیری طرح، سند زمين، مسكن و بازآفرینی شهری، سند تاب‌آوری و پدافند غيرعامل، سند حكمروايی شهری، سند خدمات عمومی و اجتماعی، سند آب و احیاء زاینده‌رود، سند حمل‌ونقل و اسناد عام طرح جامع (کاربری زمین و ضوابط ساختمانی و شهرسازی) اشاره کرد.