شناسهٔ خبر: 99393 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

اختصاص اعتبار مناسب جهت تکمیل بزرگراه های استان اردبیل/ حمایت از بخش خصوصی منجر به ایجاد اشتغال خواهد شد

ببینید|سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل همزمان با هشتمین سفر استانی رییس جمهور (2) وزیر راه و شهرسازی از تخصیص اعتباری مناسب جهت تکمیل بزرگراه های استان اردبیل تا آذرماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای اداری شهرستان نمین در استان اردبیل، ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) به تشریح اقدامات انجام شده در سفر هیات دولت به اردبیل این استان پرداخت و گفت: امروز بازدیدی از تونل شمالی حیران داشتیم که احداث این تونل دوم به دلیل الزامات ترافیکی ضرورت دارد. در این سفر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه این پروژه تامین شد و بناست که حفاری تا پایان سال تمام شود. سال آینده این تونل مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. 

وی ادامه داد: قطعا نیازمندی‌های گفته شده در این جلسه برای موضوعات مختلف اعم از ضنعت، آب و ... که توقع مردم از دولت سیزدهم است، به هیات دولت و رییس جمهور منتقل و قطعا وزرای مربوطه در این خصوص اقدامات لازم را انجام خواهند داد. دولت سیزدهم به عنوان یک دولت مردمی تاکید دارد که بتواند انتظارات مردم که به جا و درست است را برآورده کند. هرچند در شرایط تحریم هستیم، اما خوشبختانه کشور ثروتمند است و می‌توان این انتظارات را برآورده کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این سفر ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سه موضوع مهم استان در نظر گرفته شد، گفت: حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای راه آهن میانه-اردبیل تامین شده است و سال آینده قطار در اردبیل حرکت خواهد کرد. همچنین مطالعات راه‌آهن اردبیل-پارس آباد در حال انجام است و امیدواریم در بودجه سال آینده اعتبار این طرح نیز پیش‌بینی شود.

وی ادامه داد: در حوزه بزرگراه‌های استان عقب ماندگی وجود دارد، به همین علت اعتبار خوبی پیش‌بینی کردیم که تا آذرماه در اختیار اداره کل راه و شهرسازی اردبیل قرار می‌گیرد که پروژه‌هایی که در مراحل آخر است به اتمام برسد. همچنین اعتباری برای روستاهای محروم استان، علاوه بر آنچه در قانون بودجه پیش‌بینی شده، پیش‌بینی کردیم که بتوانیم راه‌های روستایی را به سرانجام برسانیم. باید در نظر گرفت که به دلیلی سردی هوا در استان اردبیل معمولا عمر آسفالت کوتاه است و نیاز به مرمت دارد.  با این اقدامات امیدواریم که استان اردبیل که یکی از استان هایی که می‌تواند در گردشگری و تولید ناخالص داخلی سهم ایفا کند، از بن بست حمل‌ونقل نجات پیدا کند.

این عضو کابینه سیزدهم با بیان اینکه یکی از موضوعات دیگری که در دولت مورد تاکید قرار دارد، تامین مسکن است، گفت: مسکن یکی از نیازمندی‌های اساسی کشور است و عاملی تعیین کننده در سبد هزینه خانوار به شمار می‌رود. خوشبختانه قانون جهش تولید مسکن اوایل مهرماه به دولت ابلاغ شد و بر اساس این قانون برنامه‌ریزی کردیم که ۴ میلیون مسکن برای دهک‌های نیازمند کشور طی ۴ سال آینده احداث شود. 

وی ادامه داد: خواهش من از مردم این است که نیازمندان به مسکن در سامانه ثمن ثبت نام کنند تا ما بتوانیم برنامه‌ریزی لازم برای تامین تسهیلات و زمین انجام دهیم. در جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اردبیل مشخص شد که سهم اردبیل از ۴ میلیون مسکن حدود ۸۰ هزار واحد است که البته با توجه به تقاضا می‌تواند افزایش پیدا کند. در این استان مشکل زمین نخواهیم داشت. امروز در مرکز استان عملیات اجرایی احداث ۴۰۰۰ واحد مسکونی نیز آغاز شد.

قاسمی مزیت‌های طرح جهش تولید مسکن را عرضه زمین رایگان، عرضه تسهیلات ارزان قیمت، خدمات رایگان دولت و تقاضا محور بودن طرح دانست و گفت: در این طرح از تجربه های قبلی ساخت مسکن استفاده و از نقایص آن ها درس گرفته شده است. به محظ ثبت نام و مشخص شدن نیاز مردم کار شروع واحدها شروع می‌شود. 

وی در انتها گفت: امروز  از یکی از مراکز صنعتی استان بازدید داشتم که کارخانه‌ای بسیار منظم و یک زنجیره کامل تولید بود که در کشور همتا ندارد. باید از بخش خصوصی حمایت کنیم. این بخش خصوصی است که می‌تواند اشتغال ایجاد کند. بخش خصوصی نیز قطعا به دنبال ایفا کردن نقش خود در توسعه کشور است.