شناسهٔ خبر: 99401 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عملکرد فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در پنج‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰:

رشد ۴۴ درصدی پروازها در فرودگاه‌های کشور نسبت به سال ۹۹

هواپيما هما پروازهای فرودگاه‌های کشور در پنج‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ رشدی ۴۴ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آمار منتشر شده توسط گروه اطلاعات و آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد در پنج ماهه نخست سال جاری، ۱۳۳ هزار و ۳۲۹ نشست و برخاست در فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت انجام شده که ۱۰ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۹۰ مسافر و ۹۰ میلیون ۸۳۷ هزار و ۷۴۷ کیلوگرم بار توسط این پروازها جابه‌جا شده‌اند. این ارقام نسبت به پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۴۴، ۲۲ و ۴۳ درصد رشد داشته‌اند.

در این بازه در چهار فرودگاه اختصاصی کشور یعنی کیش، قشم، چابهار و ماکو نیز ۱۲ هزار و ۴۱۳ نشست و برخاست انجام شده و یک میلیون و ۸۵۰ هزار و ۸۸ مسافر و ۱۲ میلیون و ۴۸۶ هزار و ۱۸۶ کیلوگرم بار با این پروازها جابه‌جا شده‌اند. این ارقام نسبت به پنج ماهه نخست سال ۹۹ به ترتیب ۸۹، ۵۰ و ۵۸ درصد رشد داشته است. 

در این بازه فرودگاه مهرآباد تهران با ۴۸ هزار و ۴۷۵ نشست و برخاست و جابجایی ۳ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۴۶۲ مسافر صدرنشین فهرست فرودگاه‌های پرتردد در کشور است و از آنجا که تمام پروازهای این فرودگاه داخلی است، مهرآباد در صدر فهرست بیشترین پروازهای داخلی نیز قرار دارد. پس از مهرآباد دو فرودگاه مشهد و شیراز بیشترین پروازهای کشور را انجام داده‌اند و این دو فرودگاه در فهرست پروازهای داخلی نیز پس از مهرآباد قرار می‌گیرند. کمترین تعداد پرواز در پنج‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ متعلق به فرودگاه اراک با ۴۶ پرواز و جابجایی ۳ هزار و ۸۰۳ مسافر بوده است.

در پنج‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰، در مجموع سه هزار و ۸۶۵ پرواز خارجی از ۱۵ فرودگاه مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، لارستان، اهواز، بندرعباس، ارومیه، گرگان، زابل، بیرجند، کرمانشاه، رشت، زاهدان و کرمان انجام شده است که ۳۶۰ هزار و ۴۵۲ مسافر توسط این پروازها جابجا شده‌اند. همچنین در این مدت ۹۲ پرواز خارجی از دو فرودگاه اختصاصی قشم و کیش انجام شده و ۷ هزار و ۷۴۱ مسافر و ۱۸۶ هزار و ۹۵۶ کیلوگرم بار با این پروازها جابه‌جا شده‌‌اند.