شناسهٔ خبر: 99435 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در بازديد رييس جمهور از زيرساخت‌های حمل و نقل استان اردبيل مطرح شد

پيشرفت فيزيكی ۹۰ درصدی زيرسازی راه آهن ميانه- اردبيل

بازدید معاون وزير راه وشهرسازی در بازديد از پروژه‌های زيرساختی استان استان اردبيل گفت: راه آهن ميانه- اردبيل به دليل واقع شدن در مسير كوهستانی يكی از سخت‌ترين و در عين حال فنی‌ترين پروژه‌‌های ريلی در حال اجرای كشور است كه پيشرفت فيزيكی زيرسازی آن ۹۰ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاون وزير راه و شهرسازي از بازديد رييس جمهور و وزير راه و شهرسازي از راه آهن ميانه- اردبيل و محور اردبيل- سرچم در سفر به استان اردبيل خبر داد.

خيراله خادمي راه آهن ميانه- اردبيل را به دليل واقع شدن در مسير كوهستاني يكي از سخت‌ترين و در عين حال فني‌ترين پروژه‌‌هاي ريلي در حال اجراي كشور اعلام كرد و گفت: اين مسير ريلي بخشي از راه آهن ميانه- اردبيل- پارس آباد به طول ۱۷۵ كيلومتر است و با هدف اتصال استان اردبيل به شبكه ريلي كشور و تسهيل عبور و مرور مسافرين، توسعه استان اردبيل، افزايش ايمني، كاهش مصرف سوخت و حمل مواد اوليه مورد نياز كارخانه ذوب آهن اردبيل از بنادر جنوبي در حال احداث است.

وي پيشرفت فيزيكي كل اين پروژه را  حدود ۷۷ درصد اعلام كرد و گفت:‌  در حال حاضر اين محور ريلي در بخش زيرسازي ۹۰ درصد و در بخش روسازي ۴۱ درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص ابنيه فني اين پروژه توضيح داد و گفت: در طول مسير راه آهن ميانه- اردبيل ۶۲ دستگاه تونل به طول ۳۲ كيلومتر، ۲۹ دستگاه پل خاص به طول حدود ۵ كيلومتر و ۱۴۳ دستگاه گالري به طول بيش از ۷ كيلومتر احداث مي شود و بيش از ۳۵ ميليون متر مكعب عمليات خاكي در آن صورت گرفته است.

خادمي پيشرفت فيزيكي ايستگاه اردبيل را ۶۴ درصد اعلام كرد و افزود: در حال حاضر پيشرفت فيزيكي ساختمان اصلي ايستگاه ۹۸ درصد و ساختمان‌هاي فاز اول بهره‌برداري ۸۲ درصد است.

وي اعتبار هزينه شده در اين پروژه را حدود ۲ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان دانست و افزود: ارزش روز اين پروژه بيش از ۹ هزار ميليارد تومان برآورد مي شود و به منظور اتمام عمليات اجرايي آن بيش از ۱۸۰۰ ميليارد تومان اعتبار مورد نياز است.

مديرعامل شركت ساخت وتوسعه تاكيد كرد: در صورت تامين اعتبار مورد نياز عمليات اجرايي اين پروژه در سال آينده تكميل و پروژه آماده بهره‌برداري مي‌شود.

وي در ادامه اين سفر از بازديد محور اردبيل- سرچم خبر داد و گفت: اين محور نزديك ترين مسير ارتباطي استان اردبيل به شبكه آزادراهي كشور و اصلی‌ترین کریدور ارتباطی استان به مرکز کشور محسوب  مي‌شود و به همين خاطر از ترافیک قابل توجهی برخوردار است.

خادمي اضافه كرد: اين محور ۱۷۸ كيلومتر است كه ۱۹ كيلومتر آن زير عبور قرار دارد، ۱۱۶ كيلومتر در دست اجرا و ۴۳ كيلومتر در دست مطالعه است.

 مديرعامل شركت ساخت وتوسعه اعتبار هزينه شده در اين پروژه را بيش از ۱۹۸ ميليارد تومان اعلام كرد.

معاون وزير راه و شهرسازي اين محور را موجب توسعه استان در تمام ابعاد صنعتي، گردشگردي، اقتصادي و فرهنگي عنوان كرد و اظهار داشت: ايجاد اشتغال در منطقه حين ساخت و بهره‌برداري، افزايش ايمني و فوايد زيست محيطي ناشي از كاهش مصرف سوخت و... از ديگر مزاياي بهره‌برداري از اين پروژه است.

به گزارش شركت مادر تخصصي ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، وي يادآور شد: محور اردبيل- سرچم داراي ۱۳ دستگاه تونل به طول ۶ كيلومتر، ۲۴ دستگاه پل و ۱۱ دستگاه زيرگذر است.