شناسهٔ خبر: 99443 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی خبر داد:

بارش شدید باران در استان‌های شمالی و جنوبی کشور/ احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها

هواشناسی باران کارشناس سازمان هواشناسی ضمن اعلام کاهش محسوس دما و وزش باد شدید طی دو روز آینده در نوار شمالی و دامنه‌های جنوبی البرز برای ارتفاعات استان تهران بارش برف پیش‌بینی کرد.

کبری رفیعی، کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تازه‌ترین وضعیت جوی کشور را برای امروز دوم آبان و روزهای آتی اعلام کرد.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: امروز یکشنبه در ارتفاعات استان‌های واقع در البرز مرکزی و زاگرس مرکزی بارش پراکنده رخ می‌دهد. از بعد از ظهر فردا  و روز سه‌شنبه با نفوذ جریانات سرد شمالی در نوار شمالی کشور کاهش محسوس دما رخ داده و استان‌های ساحلی دریای خزر اردبیل آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و ارتفاعات البرز شاهد بارش شدید باران و گاهی رعد و برق و وزش باد شدید خواهند بود. بارش‌ها در ارتفاعات البرز به شکل برف است و روز چهارشنبه ادامه بارش‌ها را در این مناطق و خراسان شمالی خواهیم داشت. در این مدت دریای خزر نیز مواج خواهد بود.

وی ادامه داد: در جنوب کشور نیز در مناطقی از هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان و سواحل دریای عمان طی سه روز آینده بارش رخ می‌دهد که به شکل رگبار و رعد و برق خواهد بود.

رفیعی گفت: با توجه به کاهش محسوس دما که حدودا بین ۶ تا ۱۰ درجه در نوار شمالی کشور رخ می‌دهد، احتمال خسارت به محصولات و ماشین آلات کشاورزی در اثر یخبندان، به ویژه در استان‌های  آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات البرز وجود دارد.

وی افزود: همچنین با توجه به شدت بارش‌ها در استان‌های گیلان و اردبیل و هرمزگان احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و آب گرفتگی معابر وجود دارد. در روز سه شنبه نیز در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و نیمه شرقی آذربایجان شرقی این شرایط تکرار می‌شود.