شناسهٔ خبر: 99527 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست مشترک مدیران امور بنادر و‌ حمل و‌نقل دریایی عراق با مدیران بندر خرمشهر عنوان شد:

ضرروت اعطای تسهیلات ویژه از طرف عراقی برای شناورهای ایرانی/ عراق به دنبال افزایش ارتباط دریایی با ایران است/ تسهیلات ویژه و تخفیف‌های قابل توجه به تجار ایرانی داده می‌شود

جلسه مشکلات عملیات بندری و دریایی میان بندر خرمشهر و بنادر عراق، تسهیل تجارت دریایی با برقراری خطوط کشتیرانی و چگونگی ارایه تسهیلات ویژه و تخفیف‌های ویژه به تجار ایرانی از سوی مدیران بنادر عراق و خرمشهر مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نورالله اسعدی؛ مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در نشست مشترک مدیرکل امور بنادر و مدیرکل حمل و نقل دریایی عراق با تاکید بر اینکه ما در حوزه تجارت و حمل ونقل دریایی علاقه‌‌مند به توسعه روابط هستیم، گفت: برای ارتباط مستقیم میان بنادر خرمشهر و عراق در بحث ایمنی آبراه اروند، تسهیل در امر صادرات، کاهش و ثبات در تعرفه بنادر، جستجو و نجات، مقابله با آلودگی و ایجاد مرکز ارتباط مستقیم بنادر آمادگی کامل داریم.

وی بندر خرمشهر را از بنادر مهم و اساسی ایران توصیف کرد و افزود: بندر خرمشهر دارای ۲۰ پست اسکله است که در زمینه تجاری و مسافربری مورد استفاده قرار می‌گیرد و مجهز به ترمینال کانتینری با ظرفیت ۴۵۰ هزار TEU است و با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، ظرفیت این بندر به ۱۰ میلیون تن در سال رسیده است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با استقبال از حضور تجار و بازرگانان عراقی در بندر خرمشهر، گفت: از طرف عراقی می‌خواهیم با توجه به اینکه عمده صادرات ما از طریق بندر خرمشهر به سه بندر مهم عراق انجام می‌شود، تسهیلات ویژه ای را در امر تردد شناورهای ایرانی به سمت بنادر عراق فراهم کند.

استقبال بنادر عراق از گسترش ارتباط و تجارت با بنادر ایران 

همچنین در این نشست تخصصی کاپیتان عادل علی دشر؛ مدیرکل امور بنادر عراق، گفت: ما به دنبال گسترش روابط و همکاری میان بنادر عراق با بنادر ایران به ویژه خرمشهر برای رسیدن به منافع مشترک در حوزه آبی و دریایی هستیم.

وی با بیان اینکه ایران و بنادر آن برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار داشت: ایران و عراق اشتراکات فراوانی در حوزه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی دارند و از دیرباز این دو کشور مسلمان و همسایه در حوزه‌های مختلف ارتباط صمیمی داشتند.

وی با تاکید مجدد بر ضرورت افزایش ارتباط دریایی میان دو کشور ایران و عراق، افزود: امروز کشورعراق از کشورهای آزاد در امر واردات است.

مدیرکل امور بنادر عراق با اعلام اینکه طرح توسعه بنادر عراق در دو مرحله در حال انجام است گفت: این دو مرحله در استفاده وسیع از سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و همچنین تاسیس بندر در عراق خلاصه می‌شود.

کاپیتان عادل علی دشر با اشاره به اینکه ما آمادگی کامل برای همکاری دو جانبه در حوزه تجارت دریایی داریم، ادامه داد: در سال‌های گذشته بنادر عراق به دلیل کمبود امکانات، فعالیت ضعیفی داشته است اما اکنون برای رشد و تقویت فعالیت‌های بندری به دنبال ارتباط مشترک با دیگر کشورها از جمله ایران هستیم.

وی خاطر نشان کرد: مشکلات موجود در آبراه اروند باید در سطح مدیران بالا دستی دو کشور و از طریق وزارت خارجه دو کشور پیگیری و دنبال شود.

مدیرکل امور بنادر عراق در خصوص ارتباط مرزی میان بنادر خرمشهر و عراق در راستای پیشگیری از حوادثی دریایی، گفت: به پیشنهاد مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با خط تلفن بی‌سیم مشترک میان بندر خرمشهر و بنادر عراق برای پیشگیری و کنترل حوادث دریایی موافق هستیم و به زودی آن را فراهم می‌کنیم.

وی اعلام کرد: تعرفه بنادر در کشور عراق به صورت سالیانه تعیین می‌شود اما به درخواست مدیرکل بندر خرمشهر قطعا تسهیلات ویژه و تخفیفات قابل توجهی را مدنظر قرار می‌دهیم

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، در این نشست کاپیتان عادل علی دشر؛ مدیرکل امور بنادر و شهاب طه؛ مدیرکل حمل و نقل دریایی عراق ریاست هیات عراقی و نورالله اسعدی؛ مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر و عبدالله جعفری؛ رییس اداره توافقنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی ریاست هیات ایرانی را بر عهده داشتند.