شناسهٔ خبر: 99601 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان؛

استقرار زمستانی راهداران در راه‌های کوهستانی از ۱۵ آبان/فعالیت ۲۴۰ دستگاه ماشین‌آلات در راهداری زمستانی/ ۲۳ سال؛ میانگین سنی ناوگان راهداری زنجان

عملیات راهداری زمستانی در جاده هراز مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان گفت: ۲۰۰ کیلومتر آزادراه‌های زنجان-قزوین و زنجان-تبریز به‌عنوان کریدور شرق به غرب و راه ترانزیتی اروپا و همین‌طور ۱۸۸ کیلومتر راه کوهستانی برف‌گیر شدید، مسیرهای حساس زمستانی این استان به‌شمار می‌روند.

عبدالحسین علی‌اکبری، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی  با اشاره به اینکه ۵ هزار و ۸۲۰ کیلومتر انواع راه تحت پوشش راهداری این استان قرار دارد، گفت: از این میزان ۲۰۰ کیلومتر آزادراه‌های زنجان-قزوین و زنجان-تبریز به‌عنوان کریدور شرق به غرب و راه ترانزیتی اروپا و همین‌طور ۱۸۸ کیلومتر راه کوهستانی برف‌گیر شدید، مسیرهای حساس زمستانی به‌شمار می‌روند.

وی درباره برنامه‌های راهداری زمستانی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان در راه‌های تحت پوشش خود، اظهار کرد: راه های شریانی آزادراه‌های زنجان-قزوین و زنجان-تبریز، نقاط مختلفی دارند که معمولا در شرایط جوی برفی دچار کولاک‌های مقطعی زیادی می‌شوند.

وجود چند نقطه کولاک‌خیز در آزادراه ۲۰۰ کیلومتری

وی با اشاره به اینکه چه تعداد پایگاه راهداری زمستانی در طول ۲۰۰ کیلومتر این آزادراه‌ها جانمایی شده است، افزود: برای نمونه پایگاه‌های غزال، آفتاب، آرادان، نیک‌پی و عدل از مهم‌ترین پایگاه‌های زمستانی اداره کل راهداری و حمل‌‌ونقل جاده‌ای زنجان در این مسیر هستند که معمولا کولاک‌خیز بوده و سرعت باد در آنها زیاد است.

علی‌اکبری همچنین درباره ۱۸۸ کیلومتر راه کوهستانی برف‌گیر شدید این استان نیز اظهار داشت: راه‌های کوهستانی استان شامل حدود ۱۲ گردنه می‌شود که راهدارخانه‌های خانچای، تهم، سولی‌چای، ده‌جلال در محور سلطانیه-خدابنده و... در طول این مسیر مستقر شده‌اند.

استقرار ۳۰ پایگاه راهداری زمستانی در استان زنجان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان با یادآوری اینکه امسال در مجموع ۳۰ پایگاه راهداری زمستانی در نقاط مختلف استان مستقر می‌شوند، ادامه داد: علاوه‌بر پایگاه‌های بین‌راهی، ادارات شهرستان‌ها نیز از دیگر پایگاه‌های راهداری زمستانی خواهند بود.

وی با اعلام اینکه از ۱۵ آبان ماه استقرار زمستانی راهداران در راه‌های کوهستانی شروع می‌شود، گفت: در ادامه فرایند خدمات‌رسانی زمستانی نیز از ابتدای آذر، راهداران اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در تمام راهدارخانه‌ها مستقر خواهند شد.

آماده‌باش زمستانی راهداری زنجان با ۴۰۰ نفرراهدار مستقر در پایگاه‌ها

علی‌اکبری به استقرار نزدیک به ۴۰۰ نفر از نیروها شامل اپراتورها، رانندگان، راهداران، کارگران نمک‌پاشی در گردنه‌ها و راهدارخانه‌ها اشاره و تصریح کرد: از این تعداد ۲۶۰ نفر نیروهای حجمی شرکتی هستند که در طرح راهداری زمستانی به بیش از ۳۵۰ نفر افزایش می کنند.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۲۴۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات سبک، نیمه‌سنگین و سنگین در راهداری زمستانی امسال، گفت: در سه سال اخیر امکانات به نسبت خوبی را به‌ویژه از محل منابع ملی شامل چهار دستگاه لودر، سه دستگاه بیل مکانیکی، دستگاه خط‌کشی به‌صورت امانی اضافه کرده‌ایم.

بااین‌حال مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان تصریح کرد: با‌توجه‌به اینکه تبدیل شدن بخشی از راه‌های اصلی دو خطه به چهار خطه مانند مسیر زنجان به زرین‌آباد، نیازمند افزایش امکانات هستیم.

وی همچنین با اظهار اینکه میانگین سنی ناوگان راهداری زنجان حدود ۲۳ سال است، یادآور شد: برای کاهش میانگین سنی ناوگان راهداری استان باید در بخش نوسازی منابع خوبی تخصیص داده شود.

تامین سالانه حدود ۳۵ هزار تن نمک در استان

علی‌اکبری با بیان اینکه میزان مصرف نمک به ماسه در استان سالیانه حدود ۳۵ هزار تن است، گفت: قرارداد خرید نمک اواخر شهریور ماه منعقد شده است. هم‌اکنون همکاران و پیمانکاران طرف قرارداد مشغول حمل نمک به نقاط کوهستانی و محل دپوی راهدارخانه‌ها هستند.

به‌گفته وی ماسه نیز از طرف ادارات شهرستان‌ها عمدتا حمل شده یا در حال حمل به پایگاه‌ها است تا در راهداری زمستانی به مصرف برسند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان در تکمیل توضیح خود افزود: باتوجه‌به تحلیل‌های هواشناسی دریافتی از هم‌اکنون نمک و ماسه را فراهم کرده و در حال اورهال کردن ماشین‌آلات هستیم.

استفاده از نرم‌آفزار ویندی در دستور کار اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان زنجان

علی‌اکبری با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته مرکز مدیریت راه‌ها، توضیح داد: علاوه‌بر استفاده از اطلاعات این مرکز، از سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند شامل ۳۷ دوربین‌های نظارت تصویری مستقر در نقاط مختلف و سامانه‌های مختلف هواشناسی برای خدمات‌رسانی راهداری استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اداره کل مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌تازگی نرم‌افزار ویندی را توصیه کرده است، تصریح کرد: پیگیر هستیم که امسال از این نرم‌افزار در سامانه استفاده کنیم؛ بدین‌ترتیب بر اساس پیش‌بینی‌های روزانه دریافتی از اداره کل هواشناسی، تحلیل‌های دریافتی از دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات و سایت‌های هواشناسی بهره‌ می‌گیریم.

علی‌اکبری با اظهار اینکه در راستای دریافت اطلاعات و تحلیل‌های به‌روز هواشناسی، دسترسی اداره‌ کل هواشناسی به دوربین‌های نظارتی اداره کل راهداری استان فراهم شده است، گفت: اداره کل هواشناسی روزانه تحلیل‌ها را در اختیار اداره کل راهداری می‌گذارد.

استقرار پایگاه‌های مشترک اداره کل با پلیس راه و هلال احمر

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان همچنین با اشاره به تعامل خوب اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان با پلیس راه  و هلال احمر، گفت: در بسیاری از پایگاه‌ها با نیروهای  پلیس راه در استقرار زمستانی به‌صورت مشترک مستقر می‌شویم. امکانات معمولا از طرف ما تامین می‌شود و اکیپ‌های راهداری زمستانی پلیس مستقر می‌شود. همچنین با هلال احمر نیز در بسیاری از پایگاه‌‌ها مشترک هستیم.

بنابر توضیح وی، هرچند پلیس‌راه و این اداره کل مسئولیت‌های متفاوتی دارند با این‌حال هرجا بنا به مسدود کردن مسیری باشد، با هماهنگی هم این کار را انجام می‌دهند و در نهایت پلیس راه آن را اعلام می‌کند.

علی‌اکبری درباره تعامل با هلال احمر نیز یادآور شد: هر جا که ضرورت داشته باشد به هلال احمر اعلام می‌کنیم که در منطقه حاضر شود.

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان با تشکیل جلسات هماهنگی با مدیریت بحران استان، تصریح کرد: در این جلسات مقرر شد همه دستگاه‌هایی دارای ماشین‌آلات مانند سپاه، ارتش، دهیاری و شهرداری در مواقع بحرانی تجهیزات خود را وارد عمل کنند.

مردم به پیام‌های راهداری و هواشناسی توجه کنند

علی‌اکبری همچنین با تاکید بر اینکه مردم باید به پیام‌های همکاران راهداری و هواشناسی توجه کنند، گفت: در شرایط بحرانی مردم به‌ویژه هم‌وطنانی که به مسیرها آشنا نیستند وارد مناطق بحرانی نشوند و از سفرهای غیرضروری در شرایط بحرانی اجتناب کنند.

وی بیشترین چالش راهداری زمستانی را با رانندگانی دانست که تجربه حضور در شرایط زمستانی را ندارند و نه‌تنها خود به مشکل می‌خورند بلکه باعث کند شدن خدمات‌رسانی راهداری می‌شوند.