شناسهٔ خبر: 99631 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان:

جهت تسریع در فرآیند ساماندهی مرز باشماق همه مسؤل هستیم

پایانه مرزی باشماق مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان گفت: جهت انجام مصوبات شورای ساماندهی مبادی ورودی و‌خروجی زمینی کشور در خصوص فرآیند ساماندهی مرز باشماق و تسریع در آن همه مسؤل هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کردستان) محمد راشد مدرس گرجی،  مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان اظهار داشت: با توجه به خبر منتشر شده در خصوص ساماندهی مرز باشماق مریوان و مشکلات مطرح شده توسط نماینده محترم مردم شریف شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در مورخ ۱۴۰۰/۸/۵ ،لازم به ذکر شرح وظایف و اقدامات انجام گرفته از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان بشرح زیر است.

۱- محدوده ای که در اختیار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان می باشد محوطه ۷/۵ هکتاری می باشد که سالن های تجاری و مسافری در آن توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از قبل ساخته شده و مجهز به تمامی امکانات و تجهیزات استاندارد از جمله سیستم اعلام و اطفای حریق می باشد( هرچند برابر دستورالعمل های موجود کشوری اطفای حریق امری تخصصی بوده و از شرح وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نمی باشد و این سازمان فقط مسولیت هماهنگی بین بخشی ارگان های مختلف در مرز را در قالب مدیریت مرزهای زمینی دارد). ضمنا موارد مطرح شده در خبر فوق در خصوص ساختمان مشهور به پارسیان و سرویس بهداشتی و غذاخوری، مربوط به محوطه ۱۸ هکتاری مرز بوده که در اختیار استانداری کردستان می باشد و قرار است در آینده به سازمان راهداری و حمل و نقل حاده ای انتقال یابد و‌ در حال حاضر این اداره کل هیچ گونه مسئولیتی در این محدوه برعهده ندارد.

۲- تلاش و پیگیری های مستمر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان طی سال ۱۳۹۹ ، بالاخره در بیست و ششمین نشست شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی زمینی کشور در بهمن ماه ۱۳۹۹ منتج به نتیجه شد و طرح ساماندهی باشماق به تصویب رسید که یکی از بندهای این مصوبه ساخت راه های دسترسی مختلف مرز به تفکیک راه مسافری ، ترانشیپمنت ، ترانزیت و … می باشد. اما این مصوبه برای دیگر ارگان های ذیربط نیز شرح وظایفی را بشرح زیر تعیین کرده که بایستی بصورت همزمان انجام شوند که شامل:

- انتقال رویه های گمرکی به گمرکات داخل کشور و نیز استفاده از ظرفیت پسکرانه های مرزی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران.

- انتقال پایش سوخت به خارج پایانه های مرزی و پسکرانه های موجود توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران.

- تملک زمین های دارای معارض مورد نیاز پروژه طرح ساماندهی توسط استانداری کردستان.

لذا با توجه به این اصل مهم که مرز محل عبور است و همانطور که بارها اعلام شده است ساماندهی مرز باشماق ، نیازمند یک اقدام همه جانبه و تغییر رویه ها توسط ارگان های ذیربط بوده تا موجب تسهیل و تسریع در تردد و کاهش زمان توقف و ایستایی وسایل نقلیه در پایانه مرزی و افزایش ایمنی گردد. و دلیل پیشرفت اندک پروژه ساماندهی ، جدای از بحث وجود معارض زمین های محل پروژه ، عدم شروع دیگر مصوبه های مذکور توسط دیگر ا گان ها می باشد چرا که در غیر اینصورت و فقط با ساخت راه دسترسی با هدررفت منابع مواجه بوده و عملا شاهد ساماندهی نخواهیم بود. لذا این اداره کل ضمن تشکر از دلسوزی و حساسیت همه عزیزان در استان ، انتظار داردجهت تسریع در پروژه و اتمام رکود ایجاد شده پروژه ساماندهی ، ترتیبی اتخاذ نمایند که دیگر ارگان های ذیربط نیز مانند این اداره کل نسبت به آغاز مصوبات شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی زمینی کشور اقدام کنند.