شناسهٔ خبر: 99678 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان مطرح کرد؛

زندگی ۸۰ هزار خرم‌آبادی در سکونتگاه‌های غیر رسمی

سکونتگاه غیر رسمی علی آباد خرم آباد لرستان.jpg مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به زندگی ۸۰ هزار خرم‌آبادی در سکونتگاه‌های غیر رسمی گفت: برای رفع معضل سکونتگاه‌های غیر رسمی نیاز به قانون‌گذاری و ورود جدی مسئولان ملی داریم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لرستان)، وحید کرم الهی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در بافت‌های فرسوده داریم، این است که اکثر قاطعی از واحدهای مسکونی موجود در این بافت‌های فرسوده فاقد سند هستند اظهار داشت: اینها در گذشته تصرف و ساخته شده‌اند.

۱۵ محله خرم‌آباد در سکونت گاه‌های غیر رسمی

وی با تاکید بر اینکه این امر یک دغدغه بسیار مهم برای ما است و هفته گذشته در رابطه با این موضوع یک جلسه سه ساعته در مورد همین موضوع برگزار کردیم افزود: در شهر خرم آباد ۱۵ محله داریم که سکونت گاه غیر رسمی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان بیان داشت: اکثر خانه‌ها در این محلات سند ندارند.

کرم الهی با بیان اینکه در این راستا انتظار داریم که رسانه‌ها به ما کمک کنند چرا که این امر نیاز به قانون گذاری دارد تصریح کرد: صدور سند برای اراضی که توسط مردم برای ساخت و سازهای غیر مجاز تصرف شده است، نیاز به قانون گذاری از سوی مراجع بالا دست دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ محله در مرکز لرستان داریم که جز سکونت گاه‌های غیر رسمی محسوب می‌شوند افزود: دفاتر تسهیل گری که زیر نظر معاونت اجتماعی استانداری فعالیت دارند را در این رابطه پای کار آورده‌ایم.

زندگی ۸۰ هزار خرم‌آبادی در سکونت گاه‌های غیر رسمی

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به فعالیت هشت دفتر تسهیل گیری در شهر خرم آباد عنوان کرد: این دفاتر تسهیل گری در محلات مختلف «پشته»، «ماسور»، «دره گرم شرقی و غربی»، «کوی علی آباد»، «گل سفید، «پشت بازار» و… فعالیت دارند و از آنها اطلاعات اولیه از وضعیت و تعداد جمعیت ساکن در این سکونت گاه‌های غیر رسمی را جمع آوری کرده‌ایم.

کرم الهی با تاکید بر اینکه متأسفانه بر اساس اطلاعات اولیه ای که گرفتیم، بیش از ۸۰ هزار نفر از اهالی شهر خرم آباد در سکونت گاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند ادامه داد: با این اوصاف حدود یک چهارم از جمعیت شهر خرم آباد در این سکونت گاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند.

خانه‌هایی که سند ندارند

وی بیان داشت: ۱۰ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در شهر خرم آباد فاقد سند هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای ساماندهی این حوزه باید ابتدا از نظر قانونی تکلیف سندهای این خانه‌های مستقر در سکونت گاه‌های غیر رسمی مشخص شود افزود: تا سند نداشته باشند نمی‌توان کاری برای این خانه‌ها کرد.

کرم الهی با بیان اینکه خانواده‌هایی هم که در این سکونتگاههای غیر رسمی ساکن هستند، به لحاظ مالی شرایط مطلوبی ندارند تا خانه‌های خود را سند دار کنند گفت: در این راستا با معاونت‌های وزیر راه و شهرسازی، نماینده ولی فقیه در لرستان، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات استان وارد رایزنی شده‌ایم و مکاتباتی در این رابطه داشته‌ایم.

وی با تاکید بر ضرورت کمک رسانه‌ها برای پیگیری رفع این معضل به شکل کارشناسی و دقیق گفت: این امر یک مسئله بسیار مهم است، در بافت‌های فرسوده و سکونت گاه‌های غیر رسمی، اصل بر توانمندسازی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… آنها است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان بیان داشت: در این راستا نیاز به قانون گذاری در سطح ملی است.

بیم ترویج زمین خواری با صدور سند برای خانه‌های غیر مجاز

کرم الهی با اشاره به برخی برنامه ریزی ها در این حوزه گفت: تصمیم گرفته شد که یک فرم طراحی شود، دفاتر تسهیل گری مجدد به خانه‌ها مراجعه کنند و اطلاعات لازم در این رابطه را جمع آوری کنند.

وی با تاکید بر اینکه زمین‌هایی که این خانه‌ها در آنها ساخته شده، همه مربوط به دولت و راه و شهرسازی است گفت: علت اصلی اینکه این خانه‌ها سند ندارند این بوده که ساخت و سازهای غیر مجازی هستند که در گذشته در اراضی ملی و دولت صورت گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به وجود این خانه‌ها و سکونت گاه‌های غیر رسمی در حاشیه شهرها ادامه داد: همچنین برای سند دار کردن این خانه‌ها منعی وجود دارد و آن هم بیم از زمین خواری است چرا که این زمین‌ها از آن دولت است.

کرم الهی ادامه داد: این واهمه وجود دارد که اگر برای ساخت و سازهای غیر مجاز سند صادر شود، موج جدیدی برای ساخت و ساز در اراضی ملی ایجاد می‌شود و دولت ضرر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در این راستا باید کارشناسی و قانونی عمل کرد که هم مشکل این سکونت گاه‌های غیر رسمی حل شود و هم منجر به زمین خواری و ترویج زمین خواری نشود گفت: در این رابطه طرح‌هایی داریم، با ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس جلسه برگزار کرده‌ایم و پیش نویس یک طرح تهیه و در اختیار ایشان قرار گرفت و ایشان آن را در کمیسیون عمران مجلس ثبت کرده است تا در مجلس مطرح شود.